Bukefalos 28 år!

Forsta hasten! Men i utlandet :-S

Soppan

Trådstartare
Hej!

Jag star infor att skaffa min forsta hast :)
Har ridit hela mitt liv och haft hastar 'som min egen' men aldrig agt nagon med allt vad det innebar av ansvar.
Mycket hjalp har jag fatt och raknar med att jag kan fa har pa forumet men om ni har bra tips pa bocker vore det suverant!
Vi bor i England och stallet jag rider pa har enbart privatagda hastar sa jag tror det basta for mig och hasten ar att stalla upp den hos dem, antingen som 'working livery' vilket betyder att min hast gar som lektionshast, eller vanligt 'livery' vilket betyder att enbart ridlarare far rida min hast (forutom mig sjalv da).
Vad skulle ni rekommendera? Det ar saklart skillnad i pris och vid 'working livery' kan man inte garantera att hasten alltid blir riden av den basta av ryttare. A andra sidan sa ar larare alltid med for att se over lektioner och hasthantering saklart!
Jag ar ute efter en familjehast som forsta hast, en snall, trygg och harmonisk hast. Samtidigt vill jag inte att min hast ska vara en 'typisk lektionshast', skankeldov eller stum i munnen (nu ar de allra flesta hastarna i vart stall pigga och lyhorda, men ni vet vad jag menar).
Jag kan antingen kopa en hast via var stallagare som har mycket bra kontakter pa Irland, eller kopa en hast helst sjalv. Vad rekommenderar ni ang det? Jag kanner mig osaker nar det galler att kopa en engelsk hast 'helt sjalv' iom att att jag kan hastsprak battre pa svenska, daremot skulle jag kunna tanka mig att kopa en svensk hast, fa den besiktigad och isafall importera den till England. (Pengar ar inget problem i det fallet). Men, hur funkar det? Hur garna skulle nagon vilja salja sin hast till en 'nyborjaragare' i utlandet dessutom?
Alla tips och rad tas tacksamt emot!
 
Sv: Forsta hasten! Men i utlandet :-S

Det ska bli väldigt intressant att se vad du får för svar på dina frågor här.

Själv kan jag inte svara eftersom dina frågor gäller England och jag aldrig bott där. Men jag har några engelska kolleger och de hävdar att det är mycket dyrt att hålla häst i England och det i kombination med de dåliga erfarenheter jag har av engelska ryttares kunskapers i allmänhet (jag talar inte om eliten - men den är å andra sidan väldigt liten) gör att jag hellre skulle satsa på att rådfråga en icke-engelsk person och troligtvis ta över en häst från Sverige/Holland/Tyskland (kanske Irland beroende på vad jag letade efter).

Har du funderat på hur din ridning ska läggas upp? Har du några mål? Har du tillgång till bra tränare?

;) Krocket - bosatt i ett ridmässigt sett u-land om man frågar mig
 
Senast ändrad:
Sv: Forsta hasten! Men i utlandet :-S

Personligen skulle jag inte vilja stalla upp min häst som "working livery". Vill inte att en massa andra ska rida min häst.
Det andra alternativet lät ju bra förutsatt att ridläraren är duktig och rider på ett sätt som passar med min egen ridning.
Men går det inte att bara hyra stallplats? Utan att någon annan rider?
Det bör ju vara prismässigt mitt emellan de alternativen du har angett.

Om du litar på din ridlärare så är det ju toppen att få hjälp med hästköpet.
Att importera från Sverige är ju också ett alternativ, har du då möjlighet att åka hit och provrida?
Har du kanske kontakter i sverige som kan hjälpa dig?

Lycka till!:)
 
Sv: Forsta hasten! Men i utlandet :-S

Jag skulle inte låta min häst gå som lektionshäst om jag hade råd att låta bli. Hästar formas av sina ryttare, jag skulle inte vilja att min häst formades av andra.

Betr köpa - att köpa häst i UK är inte mer eller mindre komplicerat än att köpa i Sverige, det är samma djungel, samma fällor som man ska se upp för, samma garderingar t ex vet besiktning som man ska igenom. Om jag vore du skulle jag satsa på att hitta en häst där, du har ju mycket större möjlighet att åka och titta på många hästar och provrida. Du kan ju be någon kunnig människa följa med dig och hjälpa dig att ställa dom rätta frågorna.

Sen kan du ju alltid hålla koll på svenska annonssidor iaf ;)

Good luck :)
 
Sv: Forsta hasten! Men i utlandet :-S

Vad roligt att du ska bli hastagare!

Jag har hast kopt manga hastar har i England och det ar inte krangligare an i Sverige.

Det finns manga websidor med annonser och aven Horsedeals och andra tidningar.

Sjalva kopeprouceduren gar till precis som i sverige.

Jag skulle undvika att importera om jag inte absolut vill ha ngt som inte fanns har. Krangligt om det uppstar problem och hasten behover reklameras.
 
Sv: Forsta hasten! Men i utlandet :-S

Tack allihop for svaren!!

Japp jag luskar runt och kollar andra uppstallningsalternativ (typ inackordering/hyra stallplats) mm. Det blir ett langtidsprojekt men det ar ju vart vantan sa att saga ;)

Tack ocksa for radet ang importering. Kanske vore dumt att gora det nar det galler forsta egna hasten ifall det skulle uppsta problem. Samt ang lektionsridning, att hasten formas av andra ryttare iom att man rider olika.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ar det inte aktuellt att kopa hast forran om typ 5 ar eller sa.. MEN.. Forsta hasten, en familjehast, vad ska man kopa? Minst 10...
Svar
7
· Visningar
1 108
Senast: Brun
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 821
Senast: sln
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: Spunkgrodan
·
L
Träning Hej, Jag har nyligen borjat rida igen efter 8 ars uppehall. Flyttade till England nar jag var 18 och hade inte mojlighet att...
2
Svar
32
· Visningar
3 930
Senast: Moa Londonbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp