Köpa gård där det finns arrendeavtal

Sv: Köpa gård där det finns arrendeavtal

Vad jag kan bli topp tunnor rasande över är mäklarens slappa inställning. Anledningen till att många använder sig av mäklare är just den juridiska biten av försäljning/köp, att man har någon som håller ett extra öga på att allt går rätt till.

Så är de inte ens ytligt pålästa, eller intresserade av vad som gäller för försäljningen! Tänk vilken himla konstig sits ni hade kunnat hamna i om arrendeavtalet inte sagts upp, eller ens framkommit?!

Vi är själva bönder...:grin: och jag vet ju bara hur bönderna runt omkring oss kan vara när det gäller mark eller vägar till och från hagar/järden....så även om inte alla bönder sätter käppar i hjulet för varandra så är det ändå en hel del som gör det. Ledsamt men sant, nu behöver det ju inte vara så med bonden i TS fall jag bara antog det fördomsfull som jag är:crazy:
majeld

*KL*

Jag och min sambo vann budgivningen om en gård för och skrev under...

Under ett informationsmöte med lantmäteriet ang. en avstyckning av tomt som skulle ske i grannskapet att sju av våra blivande grannar hade servitut på vår mark som PARK:eek:
det betydde att grannarna hade rätt att använda vår åker som park, alltså vi hade ingen rätt att hägna in för hage, om vi valde att odla vall så kunde dom gå ut och spela fotboll eller annat trevligt:eek:

Inget av detta fanns nämt i köpekontraktet. Mäklaren hade inte informerat oss. Det visade sig att detta servitut inte ens fanns med på gårdens papper hos myndigheterna utan hos ett gamalt arkiv någonstans i norr... Hur i H-vete ska en normal människa som jag ha en aning om detta???

Vi ville inte ha gården då 90% av den användbara marken inte var vår att använda! Och grannarna var inte villiga att släppa servitutet. Vi hävde köpet och processade i över ett år för att få tillbaka vår handpenning. Vi vann till slut och under tiden hade säljaren sålt gården igen för två miljoner mer än vad vi köpte den för!

Så var försiktiga när ni köper gård, man kan aldrig vara säker på att man inte köper grisen i säcken! Vi hade mäklare och duktigt folk läste vårt kontrakt innan vi signade!

fast där gjorde ju säljaren en bra affär. 2 miljoner mer på bara ett år det är bra ränta det :D

Synd att ni inte köpte det och sålde det vidare istället.

Absolut! Men jag har en känsla av att han hade på känn att det var nnågot lurt... Sen skulle han ha uppmärksammat att det på listan med servitut inte stog slut...
Han skötte hela grejjen otroligt fult och gav oss ingen hjälp alls i hela den här härvan. Hur någon kan vara så hal som han var är obegripligt! Han skulle passa som politiker!

Jag skulle aldrig kunna lura på någon annan det stället med gott samvete!

Vi är bara glada att vi kom undan helskinnade!

Vad roligt att ni fick er mark till slut!

Jag kan dock förstå arrendatorn, tänk om jag skulle utöka min hästverksamhet, med arrenderade beten på en granngård där nu åkermarken brukas av arrendator, men betena används inte alls. Sen säljs gården, arrendet sägs upp och där står jag med mina hästar - och inget bete.....

Men, rätt till uppsägning finns ju, och som någon sa är det något en arrendator får leva med. Nu är det ju vederbörligen prövat i alla fall.
Hoppas bara att ni kan leva i sämja med f.d arrendatorn, som jag antar är en av era nya grannar?

Tillägg:
Roligt att du uppdaterade oss! Vissa trådar fastnar i minnet, och ibland kan dom dyka upp som en liten undran - hur gick det för NN i XX-affären egentligen....?

Lotta

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 780
Senast: Reville
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: sydney
·
Ekonomi & Juridik Vi sitter nu i en lite frågande situation och kan någon med kunnighet inom området svara på frågan vore tacksamt!. Vår granne ska...
Svar
6
· Visningar
4 615
Senast: Tacitus
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar... 2
Svar
26
· Visningar
3 924
Senast: stalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V