Köpa häst på chansen

Sv: Köpa häst på chansen

inte massa impuls köp men däremot tagit många foderhästar direkt. Är det över 20 mils körning tar vi med oss transporten ifall vi skulle vilja ha den, och varje gång vi tittat på foderhäst har det kommit en transport rullande över gårdsplanen, men inte tom.. ;)

min shettis däremot köpte vi direkt "på chansen" vi pratade med ägaren i telefon (och via mejl först) sedan tog vi bilen med hästsläp efter och morfar och mormor bil och släp för att ta sulkyn på, upp till göteborg (åsa) åkte vi och hittade drömponnyn direkt, vi varken provred, borstade eller körde honom, litade helt enkelt på magkänslan och hans oemotståndliga blick, när vi kom hem visade det sig att han var världens underbaraste och ångrar inte för fem öre att vi åkte upp den regniga dagen i början av sommaren, han är verkligen fortfarande min kelegris och den som står i centrum när vi är i stallet!:love:

Senast ändrad av en moderator:

Du tittade ju på hästen innan du bestämde dig och fick hem den efter 2 veckor. Du kunde lika gärna tackat nej. Att den såg för jävlig ut var en chansning men det sa du inte från början.

Nej alla köper inte häst på ett bestämt sätt - surprise!

Du tittade ju på hästen innan du bestämde dig och fick hem den efter 2 veckor. Du kunde lika gärna tackat nej. Att den såg för jävlig ut var en chansning men det sa du inte från början.

Nej alla köper inte häst på ett bestämt sätt - surprise!

jo, klart inte alla köper på samma sätt. men tycker du har väldigt tråkig attityd. (förlåt) men det är sådana som du som gör buke lite tråkigt ibland:angel:

När jag köpte min senaste häst var det på annons på nätet. Efter mejl kontakt fick jag kort på honom och jag blev kär direkt. Eftersom det är en häst som har haft många ägare ville inte säljaren att man skulle ta honom samma dag som vi kom och tittade på honom. Hon ville fundera så det verkligen kändes rätt. Åkte 40 mil för att titta på honom och åkte 2 dagar senare och hämtade honom. Ingen veterinär besiktning och lågt försäkrad.
Kunde gått på en nit, men mitt livs bästa köp.:love:
Här kommer han att få stanna hela livet hoppas jag.

Fjording 1:
Körde dit med transport, såg honom försöka springa i hagen, underbärd 1,5 åring för 4000 kr som sedan stod i transporten hem. Inte bästa köpet direkt.
Fjording 2:
Körde dit med bilen ( ganska nära hemma) kollade på hästen, satte upp på denne 12 åriga fjording som jag sedan red hem barbacka. Hon är ett av mina bästa köp, totalt idiotsäker häst, enda saken som skrämde henne är höjder, typ att gå över en bro. Vi fick många år ihop, hon blev avlivad som 23 åring då hon fick någon form av förlamning. Kommer faktiskt inte ihåg priset, var inte så gammal då.
Nordsvensk:
Ringde på en annons, verkade bra, åkte dit, provred henne, skrev papper och betalade de 10 000 kr och de körde hem henne till oss en vecka senare. Skulle visa sig vara mitt sämsta hästköp någonsin. Långsamt blev hon folkilsken och vi fick avliva henne efter 4 år.
Travare1:
Skulle kolla på ett par kor tillsammans med min pappa, visade sig att det fanns en gamal travare till salu, som jag valde att se på. Mitt samvete kunde inte låta denna vanvårdade häst stanna kvar så , jepp hon åkte med, 21 år, totalt vanvårdad, 3 500 kr raka spåret hem till mig. Blev till slut ett bra köp, hade henne i 4 år då hon avlivades pga canser.
Travare2:
Satte in annons, sökte travare, person ringde och berättade om ett avelssto på 7 år som de ville skänka bort. Såg två bilder, körde till stuteriet med transport och hämtade hem henne, underbar häst på alla vis, hade tyvärr förstörda ben pga obehandlad rasp..... hittade henne nästan död en morgon och fick avliva henne.
Travare3:
Ringde på en annons 3 timmars körtid hemmifrån, underbar häst, såg bilder och tog transporten och åkte dit upp, tog den med hem direkt, 10 000 kr, totalt underbar häst.

Bra köp / dåliga köp, jag ångrar inga av dem.

ja mitt köp var lite specielt:d haha hittade en liten annons på ett försäljlings stall stog att hon va grundriden o trafiksäker o löshoppad med en bild på henne vart kär och bara ville ha henne så två dagar senare åkte vi ner med transport och skulle provrida men det klickade inte riktigt så dem frågade om jag ville provrida en annan ponny som dem hade fått in dagen innan o ja vi åkte hem med ponnyn en timme senare :rofl: o hon ä helt underbar:love:

Om du har åsikter om mig som inte rör tråden kan du väl ta dom via PM. Det blir så tråkigt här annars.

Hur många av er har sett en häst på annons som ni bara måste ha och bara åkt och köpt den på chansen..?
Hur gick det sen??

Vi passade inte ihop, den fick spatt, den är nu utlånad och kan inte säljas. Den hade rätt stam och exteriör och rätt pris.

Hälsning Maja

Jag såg en annons, ringde och bestämde tid att titta på hästen. Detta var en söndag. På natten till måndagen sov jag inte en blund, och så fort klockan var rimlig tid ringde jag upp ägaren igen, betalde in handpenning efter att ha sett hästen på bild endast, tog med transporten och hämtade honom. Kände direkt att detta var min häst och ingen annans, och hittills är jag supernöjd. En underbar individ som är cool och lättlärd. Ångrar mig inte en sekund!

Besiktigade honom visserligen innan köpet, bara en gårdsbesiktning, men det klassas kanske som chansning ändå iom att jag inte ens hade lett hästen innan jag lastade av honom hemma. :D

Har nog med gjort en hel del chansningar!
köpt ett par hästar läs (fd travare) passade tyvärr inte med alla men hittade nya underbara hem där vi har ständig kontakt o jag vet att de får de bra!

Första hästköpet va ett äldre halvblod. Ett köp som gick till som det ska! =).
Sen letade jag en travare (ca tre år senare eller fyra) som va pigg o frammåt osv. En yngre tjej svarade på min annons, sa att de hade ett sto som va för pigg för henne helt enkelt! Så slog till, hon kom ner med hästtransport hade inte ens sett henne innan!
Hon va såååå vacker och mysig att pyssla med. Detta vände dock när ridningen kom igång hon litade inte på folk o va rädd för att bli lämnad av andra hästar. Två ägare tillbaka sa att hon aldrig varit sån innan, men ngt hade hänt.
Hittade iaf en superbra fodervärd till henne som har henne nu, men antagligen kommer hon hem snart för ett nytt försök!

Travare två va en hingst som skulle betäckt det stoet o ett annat jag hade utav en kompis. Tog hem honom suuuuper trevlig kille! Enda hingstiga med honom va att han gnäggade! Inte riden på 3 år heller. Men när vi red honom första gången visade det sig att han kunde minst lika mycket som mitt gamla halvblod! Tyvärr inte alls vad jag sökte i en ny pålle=(. Hittade ett underbart hem till honom där han är nu och jag o ägaren pratar med jämna mellanrum o stämmer av!

Travare nr 3 är nog den jag ä en kompi köpte ihop som sällskap. Dock trivdes han inte som de och även han såldes senare till en supermysig tjej som är jättekär i honom och han har det bättre än vad han någonsin haft det!

Travare nr 4 va en 6 åring. Han är helt underbar! Han är som mitt halvblod fast 14 år yngre o av annan ras! Den grabben stannar hos mig länge kan jag lova!! Lagom stor, halvgrov och sååå vacker!! Ägarna körde honom till mig o inte kunde jag ana att han skulle vara så när han steg ur transporten =).

Shettis, köpte i septembet-oktober en shettishingst! Då knappt halvåret. Supergo kille med mycket skit i skallen! =). Det skall nog bli ponny av honom med!

Just det, även köpt ett russsto för avel o sällskap med. Hon är en bitch men hon är himla mysig att hålla på med!

Dessa pållarna har varit värda sina pengar, även om vi inte funkade ihop så har det för mig varit en riktigt nyttig kunskap!

Så jag är nöjd! =)

*kl*

Jag har inte direkt köpt nån häst bara på en chansning, men jag har definitivt sålt en. Köparen provred hästen som då var fet och oborstad helt ur kondis efter ett långt sommarbete pga att jag blivit skadad. Hon körde 40 mil för att titta på den och det slutade med att hon tog hästen med hem. Och det var ingen billig häst direkt... Provridit en gång på en häst som knappt orkade röra sig form, ingen bes. Och vad jag har hört så är hon supernöjd idag och de tävlar framgångsrikt. Slutet gott, allting gott.

Jag har iofs köpt en häst som jag bara sett på en annons och tittat på oborstad i hagen. Men å andra sidan kostade den bara 6000kr (under 50% av marknadsvärdet) så det vågar man ju satsa. Och jag är skitnöjd!

köpte min osedd. Faxade kontrakten farm och tillbaka och skickade en transport för att hemta hem honnom och betalade in summan sen på säljarens konto. Så det var en liten changsning för oss båda. Han var sok jag trodde ungefär..lite bättre kanske med ;)

Charmtroll :love: Du vet att du har en dryg ton, så det behöver jag inte kommentera antar jag?

Jag var nog otydlig i så fall, eftersom du inte förstod. Chansningen bestod av att jag endast gick på hennes ögon när jag köpte henne, trots att hon var i dåligt skick och jag inte hade någon aning om hennes stam. Något som är en chansning för mig (som student med en häst redan) kanske inte är det för dig.

Min första häst var en ren chansning. Han var 9 år, vbl ,och hade olika grader på alla ben vid vet besiktning! Han köptes loss för ett fett överpris 15 000kr, vi hade inte hjärta att lämna honom där. Detta var för ca 18 år sedan. Jag hade honom i 10 år innan han avled under tragiska omständigheter.

n606121295_756681_5107.jpg

Min nuvarande pålla såg jag på foto på blocket och blev blixt kär! Åkte och tittade på henne och det blev köp, hade ju redan bestämt mej innan jag ens sett henne :). Hon är ett treårigt islands sto. Kostade 27 000kr, har haft henne i ca ett halv år.

n606121295_1320182_3758.jpg

det senaste inköpet gjordes per telefon. Hade sett hästen ca 10 år tidigare på täby vinna ett lopp så helt osedd var det inte men vid köptillfället var det osett. 7 år efter inköp står hon i stallet och är älskad av hela familjen.

Chansning och chansning. Letade mitt första PRE sto. Såg att ett stuteri jag kände till hade fått in ett gäng. Tog med mig trailern och åkte genom halva landet efter att ha sett några foton. Var fast besluten om att något skulle med hem i trailern. Det blev köp och hon är fortfarande mitt favoritsto.

Mitt andra sto importerade jag från spanien efter att ha sett på video. Kändes ganska nervöst att sända iväg en stor summa pengar till någon jag aldrig träffat och sedan vänta på att säljaren hörde av sig och sade att allt var ordnat. :crazy:

Den affären gick halvbra. Stoet jag fick hem (som f.ö mer än väl mätte mina förväntningar då jag fått upp henne i vikt ORDENTLIGT) var dräktigt och fölade som planerat ett kanonfint stoföl jag har kvar. Hennes föl som följde med vid sidan kom dock hem med en hovskada som aldrig kommer bli bra och hon triangelmärktes som ettåring.

jo, klart inte alla köper på samma sätt. men tycker du har väldigt tråkig attityd. (förlåt) men det är sådana som du som gör buke lite tråkigt ibland:angel:

Ehh, och vem är det egentligen som bidrar till dålig stämning va? :mad:

Jo.. några hästar har hittat hit på impuls... eller rättare sagt osedda.
En är slaktad och en är såld.
Ett *impulsköp* är fortfarande kvar och har varit det i fem år nu.

Den senaste i raden är denna... såg bild på kallblodsbörsen och kände direkt att den skall jag bara ha..
24826057.jpg

Nu är hon bara 1½ år så det har ju inte kunnat hända så mycket ännu. ;)

Haha, här passar ju min historia in. Jag satte själv ut en annons när jag började leta häst. Jag sökte efter ett kallblod (har alltid velat ha en haflinger) och fick svar från en familj i Östergötland som hade just en haflingervalack till salu. De berättade att de hade uppfödning på Shirehästar (samt turridningsverksamhet) och de tyckte inte att de hade tiden för "den lilla hästen".

Vi började prata via mail till en början och de skickade bilder på hästen. Det visade sig att han var rejält ur kondition och inte regelbundet riden på lääänge. (Han var riktigt tjock! :D) Jag var inte ute efter att träna seriöst utan ville ha en skogshäst att bara lulla runt med, så jag ansåg inte att hans kondition var något problem.

Men ja, ju mer de berättade om hästen desto mer intresserad blev jag. Han var otroligt fin på bilderna och hade så snälla ögon, så jag föll pladask. Vi bestämde att jag skulle åka upp och titta på honom. Några dagar innan jag skulle komma fick jag besked om att han hade blivit sparkad i hagen och fått en skada på bakbenet. Inget allvarligt i sig men på grund av detta skulle han inte gå igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning. Säljarna sa att jag fick bestämma själv om jag ändå ville komma upp och titta eller om jag ville vänta ett par veckor tills det läkt.

Jag var så inställd på att jag ville köpa den här killen och jag ville inte vänta. Jag fick numret till deras veterinär och sen ringde jag och pratade med honom. Efter att han intygat att hästens skada inte var allvarlig och att det enda symptomet hästen hade var en lättare stelhet så bestämde jag mig för att ta en risk. Jag åkte upp till Östergötland och tog dessutom hästtransporten med mig.

Jag var medveten om att jag inte skulle kunna provrida och att det dessutom kunde vara något dolt fel i och med att någon veterinärbesiktning aldrig blev gjord men jag var så ivrig. Min pappa (som var med som hästtransportör) försökte övertala mig att vänta ett tag men jag ville inte lyssna. Jag kände på mig att jag hittat hästen med stort H!
(Kan ju också säga att jag faktiskt hade satt in pengarna för honom på säljarnas konto innan så att jag skulle kunna ta med mig honom på direkten om det kändes rätt... Också en av alla risker jag tog!)

Men i alla fall. Efter fem timmars körning (jag bor i Gbg) så kom vi fram till gården. Vi stannade bilen utanför huset och en kvinna kom fram och hälsade. Vi småpratade en stund och sen tog hon med oss till en av hagarna. Först såg jag ingen häst eftersom det stod träd och buskar ivägen men när hon ropade hans namn (Nitro) så fick vi en gnäggning till svar - och plötsligt kom han bara travandes från buskaget! Och vilken häst! Mörkt guldfärgad med tjock vit man och svans, en bred bläs och världens gladaste och snällaste uppsyn! Jag visste direkt att jag ville ha honom! ;)

Jag kunde ju inte rida honom då men jag gick en runda med honom och "kände igenom" allt så gott det gick. Han gjorde allt jag bad honom och stelheten i bakbenet var knappt märkbar. Han var inte öm eller irriterad på något sätt och han rörde inte en min när jag försiktigt klängde på hans rygg. Jag kände att jag kunde lita på både honom och säljarna. Det här var den häst jag alltid velat ha! ;)

Vi stannade på gården i några timmar, skrev kontrakt och beundrade deras shirehästar. Det var liksom inget snack om att Nitro skulle få följa med mig hem. Till och med min pappa som inte kan ett dugg om hästar tyckte att det kändes helt rätt. :D

Så ja, ett par dagar efter att jag fått hem honom provade jag att rida en mycket kort och försiktig runda. Han var precis lika snäll som säljarna lovat.
Nu har det gått fem månader sen jag fick hem honom och han är verkligen den drömhästen jag alltid längtat efter. :D

Nu blev ju den här historien väääldigt lång men efter att på sistone ha läst mängder med berättelser om hästköp där köparna blivit grundlurade så känns det skönt att jag inte råkat ut för något liknande. Det hade ju kunnat bli hur fel som helst. :D

Och förresten. Vi gjorde en veterinärbesiktning på honom ett par månader efter köpet. Han gick igenom utan minsta lilla anmärkning! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 245
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 408
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka