Sv: Köpa häst på chansen
Haha, här passar ju min historia in. Jag satte själv ut en annons när jag började leta häst. Jag sökte efter ett kallblod (har alltid velat ha en haflinger) och fick svar från en familj i Östergötland som hade just en haflingervalack till salu. De berättade att de hade uppfödning på Shirehästar (samt turridningsverksamhet) och de tyckte inte att de hade tiden för "den lilla hästen".
Vi började prata via mail till en början och de skickade bilder på hästen. Det visade sig att han var rejält ur kondition och inte regelbundet riden på lääänge. (Han var riktigt tjock!

) Jag var inte ute efter att träna seriöst utan ville ha en skogshäst att bara lulla runt med, så jag ansåg inte att hans kondition var något problem.
Men ja, ju mer de berättade om hästen desto mer intresserad blev jag. Han var otroligt fin på bilderna och hade så snälla ögon, så jag föll pladask. Vi bestämde att jag skulle åka upp och titta på honom. Några dagar innan jag skulle komma fick jag besked om att han hade blivit sparkad i hagen och fått en skada på bakbenet. Inget allvarligt i sig men på grund av detta skulle han inte gå igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning. Säljarna sa att jag fick bestämma själv om jag ändå ville komma upp och titta eller om jag ville vänta ett par veckor tills det läkt.
Jag var så inställd på att jag ville köpa den här killen och jag ville inte vänta. Jag fick numret till deras veterinär och sen ringde jag och pratade med honom. Efter att han intygat att hästens skada inte var allvarlig och att det enda symptomet hästen hade var en lättare stelhet så bestämde jag mig för att ta en risk. Jag åkte upp till Östergötland och tog dessutom hästtransporten med mig.
Jag var medveten om att jag inte skulle kunna provrida och att det dessutom kunde vara något dolt fel i och med att någon veterinärbesiktning aldrig blev gjord men jag var så ivrig. Min pappa (som var med som hästtransportör) försökte övertala mig att vänta ett tag men jag ville inte lyssna. Jag kände på mig att jag hittat hästen med stort H!
(Kan ju också säga att jag faktiskt hade satt in pengarna för honom på säljarnas konto innan så att jag skulle kunna ta med mig honom på direkten om det kändes rätt... Också en av alla risker jag tog!)
Men i alla fall. Efter fem timmars körning (jag bor i Gbg) så kom vi fram till gården. Vi stannade bilen utanför huset och en kvinna kom fram och hälsade. Vi småpratade en stund och sen tog hon med oss till en av hagarna. Först såg jag ingen häst eftersom det stod träd och buskar ivägen men när hon ropade hans namn (Nitro) så fick vi en gnäggning till svar - och plötsligt kom han bara travandes från buskaget! Och vilken häst! Mörkt guldfärgad med tjock vit man och svans, en bred bläs och världens gladaste och snällaste uppsyn! Jag visste direkt att jag ville ha honom!
Jag kunde ju inte rida honom då men jag gick en runda med honom och "kände igenom" allt så gott det gick. Han gjorde allt jag bad honom och stelheten i bakbenet var knappt märkbar. Han var inte öm eller irriterad på något sätt och han rörde inte en min när jag försiktigt klängde på hans rygg. Jag kände att jag kunde lita på både honom och säljarna. Det här var den häst jag alltid velat ha!
Vi stannade på gården i några timmar, skrev kontrakt och beundrade deras shirehästar. Det var liksom inget snack om att Nitro skulle få följa med mig hem. Till och med min pappa som inte kan ett dugg om hästar tyckte att det kändes helt rätt.
Så ja, ett par dagar efter att jag fått hem honom provade jag att rida en mycket kort och försiktig runda. Han var precis lika snäll som säljarna lovat.
Nu har det gått fem månader sen jag fick hem honom och han är verkligen den drömhästen jag alltid längtat efter.
Nu blev ju den här historien väääldigt lång men efter att på sistone ha läst mängder med berättelser om hästköp där köparna blivit grundlurade så känns det skönt att jag inte råkat ut för något liknande. Det hade ju kunnat bli hur fel som helst.
Och förresten. Vi gjorde en veterinärbesiktning på honom ett par månader efter köpet. Han gick igenom utan minsta lilla anmärkning!