Köpa häst

Chima

Trådstartare
(Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, hoppas jag tog rätt, vart är "gnägg"?)

I alla fall, jag har haft min foderhäst i 5 år (och jag älskar verkligen denna häst) i sommar och skulle egentligen ha lämnat tillbaka henne efter sommaren. Men ägaren sa igår att hon skulle försöka sälja henne och hon ville gärna sälja till mig till ett bra pris, hon bad mig att ge ett bud, men vad ska man ge för bud?
Hästen är f:1990, D-ponny, mkt bråkig vid ridning när hon måste jobba, snäll att pyssla med och annat, e: casimirborgs avocado.

Jag fyller 18 i år, men jag är inte så mycket för att tävla numera heller, kanske någon distansritt och där får man ju tävla ponny även om man är över 18.

Hon ska även sälja henne om inte jag köper henne, men jag vill köpa henne, för köper någon annan henne så är jag rädd att hon blir någon "vandringspokal" eftersom hon är bråkig vid ridning och inte lite heller, hon bråkar bara vid träning, ej uteritter.
Om jag köper henne får jag lov att ha en halvfodervärd till henne, det blir lättare för mig då att klara av skolan, men frågan är om någon vill kämpa med henne, för hon är som sagt bråkig.

Nu frågar jag er, vad kan man ge för bud?

Sv: Köpa häst

Om hästen bråkar vid arbete bör den först kollas igenom av veterinär och hästtandläkare. Sen kan du fundera på om du vill köpa den.

Om hästen bråkar vid arbete bör den först kollas igenom av veterinär och hästtandläkare. Sen kan du fundera på om du vill köpa den.

Om jag nu ska köpa henne så spelar det ingen roll om hon inte går igenom. Jag vill inte att hon blir någon som åker land och rike, hon är en ponny och de säljs och köps hur som helst.
Om vi ska köpa henne så ska hon röngtas, rygg + ben och en vet. besiktning.

Hästen är relativt gammal och bråkig vid ridning. Jag skulle nog inte värdera den högre än ca 15000 kr. Men det är ju alltid svårt att säga bara sådär.

För mig beror priset helt på vad veterinärbesiktningen utvisar. Med röntgenförändringar så hade jag nog hellre låtit den promenera vidare till de evigt gröna, med tanke på att den är bråkig vid ridning.

Men som sagt, pris beroende på hälsostatus. Nu spelar försäkringsbiten också in, hästen börjar väl försäkras ner vid 18 år?

varför ens bry dig om att röntga å besikta henne? misstänker du att det är något fel på henne? att hon bråkar när hon arbetas kan ju bero på många saker, sadeln kanske inte sitter bra osv... visst det är aldrig fel att gå igenom hästen men om du gör det enbart för köpets skull så tycke jag att det är onödigt. du har ju trots allt haft hästen i 5 år å vet vad du har.

lägg ett bud på 7.000kr, hästen är ju trots allt 17 år och är ägaren mer mån om att hästen ska ha det bra å är nöjd med dig, vilket ägaren bör vara annars låter man ju ingen ha ens häst så länge, så bör de ju acceptera även ett lågt bud tycker jag.

Varför ska du veterinärbesiktiga + röntga om det nu inte spelar någon roll om hon går igenom?

Priset beror ju helt på vad hästen kan, utrustning mm.

Men om du nu haft hästen som foderhäst i 5 år varför behöver du en halvfodervärd nu för?

Du måste bara betala det hästen är värd för dig.

Gör en vanlig veterinärbesiktning, ingen anledning att kosta på röntgen, se bara till att du får henne försäkrad i det belopp du betalar.

Riktpris? 12-20.000kr beroende på utrustning men som sagt ärpriset högre är det DU som bestämmervad hästen är värd för digoch om du är villg att betala det eller vill lägga pengarna på en annan häst. Lycka till

Varför ska du veterinärbesiktiga + röntga om det nu inte spelar någon roll om hon går igenom?

Priset beror ju helt på vad hästen kan, utrustning mm.

Men om du nu haft hästen som foderhäst i 5 år varför behöver du en halvfodervärd nu för?

Om jag ska köpa henne behöver jag det, hade tänkt att lämna tillbaka henne, men när ägaren sa att hon skulle säljas ville jag ha henne. Hinner inte med en häst själv, men att dela den hinner jag med henne.

Du måste bara betala det hästen är värd för dig.

Gör en vanlig veterinärbesiktning, ingen anledning att kosta på röntgen, se bara till att du får henne försäkrad i det belopp du betalar.

Riktpris? 12-20.000kr beroende på utrustning men som sagt ärpriset högre är det DU som bestämmervad hästen är värd för digoch om du är villg att betala det eller vill lägga pengarna på en annan häst. Lycka till

Okej, jag får ju inte med några bra grejer till henne precis, har köpt allt själv till henne.
Men 25.000 är väl lite mycket för henne?

varför ens bry dig om att röntga å besikta henne? misstänker du att det är något fel på henne? att hon bråkar när hon arbetas kan ju bero på många saker, sadeln kanske inte sitter bra osv... visst det är aldrig fel att gå igenom hästen men om du gör det enbart för köpets skull så tycke jag att det är onödigt. du har ju trots allt haft hästen i 5 år å vet vad du har.

lägg ett bud på 7.000kr, hästen är ju trots allt 17 år och är ägaren mer mån om att hästen ska ha det bra å är nöjd med dig, vilket ägaren bör vara annars låter man ju ingen ha ens häst så länge, så bör de ju acceptera även ett lågt bud tycker jag.

Sadeln sitter bra, den är utpassad av en sadelutprovare.

Ja jag tycker det är för mycket men det är DU som skall köpa hästen inte jag. En som man älskar kan vara värd de där pengarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 333
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 876
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 159
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka