Vogue
Trådstartare
Så du vill neka en hund från att göra det den är avlad för?
Skulle du köpa en jakthund för att den var vacker och inte jaga med den?
Fast om den får dra oss så får den ju ändå dra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du vill neka en hund från att göra det den är avlad för?
Skulle du köpa en jakthund för att den var vacker och inte jaga med den?
Men VILL du verkligen ha en hund som är mer lik katt, som har extrem jaktlust och absolut inte får hamna lös för då kanske den har ihjäl grannens katt, kanin, får, kalvar osv och som inte kan vara med på gården och vardagen utan måste sitta undenskuffad tills ni har ett par timmar över till dragträning?
Alltså jag förstår om man verkligen brinner för drag, har gjort det innan och vill ha en hund som passar för en satsning inom det, eller liknande. Men, det låter verkligen som att ni bara är ute efter utseendet och sen har förhoppningar på en vardag som verkligen låter som en fantasi..
Om du själv räknar på timmarna på vad allt tar på en dag, känns det liksom realistiskt då? 9-10 timmars jobb, hästar som ska fodras, ridas (mockas, in och utsläpp?), det finns typ alltid något att fixa med på en gård, sen skulle du ha tid att träna på gym (?!) och sen ska du ha tid för 1-3 timmars dragträning? Ska du inte sovaUmgås med partner, barn?
Jag som har brukshund kan ju ändå ha med min lös i stall och på ridturer och hade ALDRIG orkat ha igång både häst + hund om dom inte hade kunnat följa med till stallet och på ridtur. Jag ser verkligen inte hur det hade varit möjligt. Och då har du ju flera andra grejer som du också ska hinna med på en dag. Förlåt men jag förstår verkligen inte var alla timmar ska komma ifrån.
Fast om den får dra oss så får den ju ändå draAlltså det finns måååånga som har välmående Huskys utan att de får dra ett riktigt spann. Samma som att det finns massor av schäfrar osv som mår utmärkt av ett familjeliv där man anpassar träningen.
Fast om den får dra oss så får den ju ändå draAlltså det finns måååånga som har välmående Huskys utan att de får dra ett riktigt spann. Samma som att det finns massor av schäfrar osv som mår utmärkt av ett familjeliv där man anpassar träningen.
När jag skummade uppfödarhemsidor igår såg jag många som tydligen ställde ut med gott resultat, fastän de i grund och botten verkade ha hundarna för drag (i spann).Min kära Eurasiers ägare föder upp Huskies, mycket "show" i de linjerna. Men du kan ge dig på att hon säljer till folk som brinner för spannet, för de hundarna kräver ett och annat oavsett "showlinjerna". Visst kan det finnas undantag i rasen, men jag förstår verkligen inte ändamålet med att välja en oseriös uppfödare som inte ser till rasens behov och sedan hoppas att man får en orastypisk hund.![]()
Alltså det finns måååånga som har välmående Huskys
När jag skummade uppfödarhemsidor igår såg jag många som tydligen ställde ut med gott resultat, fastän de i grund och botten verkade ha hundarna för drag (i spann).
Man behöver inte ha tävlingsambitioner för att ha bruksras, man kan ju träna utan att tävlaOm du nu kan hålla två huskys så att de mår bra.. varför vill du göra det?
Det har inte riktigt framgått i denna tråd vika egenskaper hos huskyn som lockar så mycket att du är beredd att göra de stora uppoffringar du måste göra jämfört med andra liknande raser.
Själv har jag precis skaffat en hund av aktiv bruksras, utan tävlingsambitioner. Kan nog få en del skit på buke för det!! Kan dock förklara vilka egenskaper jag sökte och motivera varför jag ska lägga all energi som krävs för att få ha denna hund. Inte en barndomsdröm eller så, utan att den passar i mitt liv och med min personlighet och det vi ska göra tillsammans.
Så kom igen nu, varför just husky och inte nån av de nordiska spetsarna t.ex??
Men i vilken utstäckning?Ja och det är tanken att den ska få också![]()
Men i vilken utstäckning?
Hur många dagar i veckan planerar ni att dra?
Hur långt tänker ni då dra?
På vilket sätt och i vilket tempo ska detta drag ske?
Kommer ni köpa in utrustning för detta som kickbikes mm, för det kostar en del?
Så kom igen nu, varför just husky och inte nån av de nordiska spetsarna t.ex??
Kan inte du lova att även om du slutar hänga på Buke för att du lessnar på att alltid människor här svarar ärligt på dina frågor kommer in och berättar hur det går för dig om fem, tio, femton år. (Hoppas Buke finns kvar också)Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar samt kussturer och hundgård. De skall dock bo inne.
Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.
Ja bestämmer vi oss för huskys får vi ju välja hela kittet så att säga och får införskaffa det som behövs, i rimlig utsträckning givetvis. Du jag tänker inte redogöra en träningsplan för en hund som ännu inte är född. Tror att en uppfödare kan ge oss riktiga tips på vad just dennes hundar behöver och rekommenderas och ang motionen blir det normal motion i form av vissa dagar lugnare och snabbare och vissa dagar rejäla träningspass på 2-3 timmar. Så ser det ut för de flesta i dagens läge oavsett hundras om man då inte gått all in och bara lever för hunden utan något annat öht.
Kan inte du lova att även om du slutar hänga på Buke för att du lessnar på att alltid människor här svarar ärligt på dina frågor kommer in och berättar hur det går för dig om fem, tio, femton år. (Hoppas Buke finns kvar också)
Jag är imponerad av din målmedvetenhet att skapa ett perfekt liv och vill veta om det går.