Rysk landsköldpadda (eller som den också kallas rysk boxsköldpadda) är en ganska vanlig sköldpaddart i Sverige att ha som husdjur, så det stämmer säkert.Jag hade en sköldpadda som barn/ung. Ett väldigt trevligt husdjur men på 70-80-talen höll man dem lite annorlunda. Möjligheten att hitta kunskap begränsades till ett par böcker på biblioteket.
Det var min kompis hund som hittade den. Eftersom ingen verkade sakna den och hunden trodde att sköldpaddan var hennes leksak fick den flytta hem till oss.
Ganska snart förstod vi att den inte var så intresserad av vatten och inte åt sallad. En kost bestående av ärtor leverpastej och rå strömming var dock poppis. Den hade en låda med ett litet hus att krypa in i men där var den mest för att äta och ibland badade den i vattenskålen. Osäkert dock om baden var avsiktliga.
Mestadels kröp den runt på golvet. Älskade att ligga och sola innanför altandörrarna. Man kunde höra den när den åkte kana ner för en tröskel eller när den fastnade bakom en uppställd dörr (kunde inte backa rakt bakåt.) Hade man glömt stänga köksdörren fick man gå upp i gryningen och flytta på sköldpaddan.
Konstigt nog accepterade min städtokiga mor att det ibland låg pluppar på golvet.
Sköldpaddan följde med till studentrum och veckopendlade med både flyg och tåg. En gång flög han i cockpit - höll inte få tillbaka honom för han hade charmat piloterna.
Sort vet jag inte. Av svartvita bilder i en bok gissade vi oss till rysk boxskölpadda men det är högst osäkert. Skalet var drygt 10 cm långt, ganska platt, nästan slätt och brunt med gula prickar.
Min man visade sig inte vara lika överinseende som min mor och sköldpaddan såldes efter kanske 10 år till en familj med flera sköldpaddor.
Min sköldpadda var ett väldigt trevligt och lättsamt husdjur.
Lättaste sättet att få en sköldpadda är nog att köpa av någon som tröttnat.