Köpa sköldpadda

Bukefalos 30 år!

Jag hade en sköldpadda som barn/ung. Ett väldigt trevligt husdjur men på 70-80-talen höll man dem lite annorlunda. Möjligheten att hitta kunskap begränsades till ett par böcker på biblioteket.
Det var min kompis hund som hittade den. Eftersom ingen verkade sakna den och hunden trodde att sköldpaddan var hennes leksak fick den flytta hem till oss.
Ganska snart förstod vi att den inte var så intresserad av vatten och inte åt sallad. En kost bestående av ärtor leverpastej och rå strömming var dock poppis. Den hade en låda med ett litet hus att krypa in i men där var den mest för att äta och ibland badade den i vattenskålen. Osäkert dock om baden var avsiktliga.
Mestadels kröp den runt på golvet. Älskade att ligga och sola innanför altandörrarna. Man kunde höra den när den åkte kana ner för en tröskel eller när den fastnade bakom en uppställd dörr (kunde inte backa rakt bakåt.) Hade man glömt stänga köksdörren fick man gå upp i gryningen och flytta på sköldpaddan.
Konstigt nog accepterade min städtokiga mor att det ibland låg pluppar på golvet.
Sköldpaddan följde med till studentrum och veckopendlade med både flyg och tåg. En gång flög han i cockpit - höll inte få tillbaka honom för han hade charmat piloterna.
Sort vet jag inte. Av svartvita bilder i en bok gissade vi oss till rysk boxskölpadda men det är högst osäkert. Skalet var drygt 10 cm långt, ganska platt, nästan slätt och brunt med gula prickar.
Min man visade sig inte vara lika överinseende som min mor och sköldpaddan såldes efter kanske 10 år till en familj med flera sköldpaddor.
Min sköldpadda var ett väldigt trevligt och lättsamt husdjur.
Lättaste sättet att få en sköldpadda är nog att köpa av någon som tröttnat.
Rysk landsköldpadda (eller som den också kallas rysk boxsköldpadda) är en ganska vanlig sköldpaddart i Sverige att ha som husdjur, så det stämmer säkert. :)

Det lät ju "roligare" än man kanske tror @mamman :)
Vet inte om det är tillåtet längre? Någon sa att de är känsliga för drag och därför inte ska gå på golvet. Men vi fick i o f ingen indikation som vi förstod att han skulle må dåligt på ngt vis. Var ofta (speciellt på morgnarna) full av energi och ville inte vara i lådan ngn längre stund.
Viktigt att tänka på att de inte stoppar vid trappor eller liknande så man måste skydda dem från att ramla ner om man har en trappa nerför eller en dörr öppen utåt (inte så bra för rymningsrisken heller).
Vi lyckades inte få vår att gå i dvala men hade inte heller någon aning om ifall han skulle det eller hur man gjorde.
Han var en ganska kär familjemedlem som verkade tycka om musik.

Kanske ska hålla ögonen öppna efter omplacering helt enkelt. Jag kan nog tänka mig ha något krypande inne :D

Makens kollega har 2 st som de ärvt efter en släkting som gick bort. Tror deras sköldpaddor är ca 30-40 år någonting.
Den ena går i dvala men den andra gör inte det.

Jag tänker att det är ett rätt stort åtagande att skaffa ett djur som lever i decennier.

Sköldpaddor bär väl relativt ofta på salmonella så jag tänker att det är något som man bör vara medveten om också.

Makens kollega har 2 st som de ärvt efter en släkting som gick bort. Tror deras sköldpaddor är ca 30-40 år någonting.
Den ena går i dvala men den andra gör inte det.

Jag tänker att det är ett rätt stort åtagande att skaffa ett djur som lever i decennier.

Sköldpaddor bär väl relativt ofta på salmonella så jag tänker att det är något som man bör vara medveten om också.
Vad gäller salmonella så får man ha det i bakhuvudet med alla reptiler, men vanlig handhygien räcker långt.

Jag skulle aldrig köpa en vattensköldpadda till ett barn (eller i ärlighetens namn skulle jag aldrig köpa en vattensköldpadda alls, men det finns ju dom som har det intresset. Och som verkligen gillar pumpar/filtreringsystem...)

Min erfarenhet av vattensköldpaddor är att man skaffar sig ett par små bajsmaskiner som snabbt växer till ett par rätt stora bajsmaskiner... efter några år som sköldpaddsägare var jag rätt glad när jag hittade en akvariebutik som jag kunde skänka dem till.

Min erfarenhet av vattensköldpaddor är att man skaffar sig ett par små bajsmaskiner som snabbt växer till ett par rätt stora bajsmaskiner... efter några år som sköldpaddsägare var jag rätt glad när jag hittade en akvariebutik som jag kunde skänka dem till.
Jo, min mentor fick ta över några vattensköldpaddor till sin butik. Det tog ett tag, innan han sålde dem till en lycklig person, som var lika mkt akvarie- och terrariefantast som min mentor. :) Han hade ingen brådska, då han ville sälja dem till en seriös och intresserad person som visste vad det innebar att ha vattensköldpaddor och dess behov. Dessutom var de en bra skyltpelare och dragplåster till butiken. Då vi hade stammisar, som kom flera gånger i veckan och tittade igenom ödlor, spindlar, syrsor, skalbaggar vattensköldpaddorna och en o annan grinig rejäl rovfisk. Och jag såg på min mentor, att det var en hel del pyssel, att hålla snyggt i akvaterrariet hos vattensköldpaddorna.

Angående att ha sköldpaddor frigående så har jag följt lilla Rockalina som bott på golvet hos en familj i 50 år innan hon blev inlämnad och räddad. Jag tror inte att det är någon fara att ha dem ute och låta dem röra på sig i hemmet med jämna mellanrum, men de behöver mer än så till sitt permanenta boende

Angående att ha sköldpaddor frigående så har jag följt lilla Rockalina som bott på golvet hos en familj i 50 år innan hon blev inlämnad och räddad. Jag tror inte att det är någon fara att ha dem ute och låta dem röra på sig i hemmet med jämna mellanrum, men de behöver mer än så till sitt permanenta boende
Hon hade väl också fått en väldigt undermålig diet. 😢

• Gilla
Reactions: Sel
Eftersom den bott hos damen i nästan 50 år kan den nog inte ha vanskötts så mycket/länge. Och problemet kan knappast vara att den gått fritt på golvet. På senare tid har släktingen (och troligen ägaren) brustit i skötseln i övrigt dock, med tanke på dess tillstånd.
Min sköldpadda hade inte accepterat att vara i ett så litet terrarium som de hade sina i. Den avskydde att vara instängd och patrullerade hela bostaden (100-200 kvm). Uppenbarligen hade den troligen överlevt en vinter utomhus men att släppa ut en sköldpadda i Sverige? Även de i NJ verkade de ha dem inomhus på vintern trots att jag förstod det som att det var en art som lever vilt där. Jag önskar dock att jag hade prövat att ge min sköldpadda daggmask!
Den som berättade för mig att man inte skulle ha sköldpaddor på golvet sa att det var för att de riskerar att bli förkylda om de utsätts för drag. Om det stämmer vet jag inte.

När det gäller min sköldpadda så önskar jag verkligen att vi hade haft mer kunskap. Då hade vi lättare och snabbare kunnat tillfredsställa hans behov. Nu fick vi pröva oss fram.
Han brukade krypa in under en matta när han sov så på det viset ordnade han på konstgjord väg det ungefär som sköldpaddan i filmen. Också roligt att få veta att det är naturligt för dem att bada i vattenskålen 😀. (Min kompis hade honom i badkaret med en ”brygga”/bo i ena delen. Där gillade han inte att bada, kröp snabbt upp på det torra om man satte ned honom i vattnet).
Om min sköldpadda var av samma sort som den i filmen (relativt lik) så var han nog en hon …

Eftersom den bott hos damen i nästan 50 år kan den nog inte ha vanskötts så mycket/länge. Och problemet kan knappast vara att den gått fritt på golvet. På senare tid har släktingen (och troligen ägaren) brustit i skötseln i övrigt dock, med tanke på dess tillstånd.
Min sköldpadda hade inte accepterat att vara i ett så litet terrarium som de hade sina i. Den avskydde att vara instängd och patrullerade hela bostaden (100-200 kvm). Uppenbarligen hade den troligen överlevt en vinter utomhus men att släppa ut en sköldpadda i Sverige? Även de i NJ verkade de ha dem inomhus på vintern trots att jag förstod det som att det var en art som lever vilt där. Jag önskar dock att jag hade prövat att ge min sköldpadda daggmask!
Den som berättade för mig att man inte skulle ha sköldpaddor på golvet sa att det var för att de riskerar att bli förkylda om de utsätts för drag. Om det stämmer vet jag inte.
Tvärtom visar hon absolut tecken på i princip livslång vanvård. Ta en titt på hela serien så får du bakgrunden till varför rockalina ser ut som hon gör och hur allvarligt deformerad, eftersatt och misskött hon är. En del i deformerade fötter är att hon aldrig fått gå på ett underlag där klorna nötts och fötterna fått fäste.

Tvärtom visar hon absolut tecken på i princip livslång vanvård. Ta en titt på hela serien så får du bakgrunden till varför rockalina ser ut som hon gör och hur allvarligt deformerad, eftersatt och misskött hon är. En del i deformerade fötter är att hon aldrig fått gå på ett underlag där klorna nötts och fötterna fått fäste.
Hu så hemskt, tycker det är fruktansvärt att folk tar så illa hand om sina djur. :(

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka