Köpa tidigare hyrbil?

Bukefalos 30 år!

Jag är nyfiken på vad det frikyrkliga består av, jag har aldrig fått den vibben av en bil :D

Det finns en särskild framgångsteologisk stil (jag borde nog sagt att den såg lite framgångsteologisk/karismatisk ut snarare än frikyrklig). Prydlighet, kritvita tänder, kostym - på gränsen till vulgärt.

Om min bil vore en människa:

IMG_4545.webp

För mig ser den ut som...en bil... :confused:

Det tyckte jag också tills jag såg den i verkligheten. När en kollega såg den så utbrast hon spontant: Vilken VULGÄR bil du har! Det var precis det jag själv utbrast när jag såg den.

Men vi behövde en bil med fyrhjulsdrift, plats för hundbur och räntan var 8% lägre vad andra kunde erbjuda vid tidpunkten (superduperränterabatt december 2023). När vi köpte bilen hade vi kört 50 mil i sträck i snöstorm från Grövelsjön för att hinna titta på bilen innan ränterabatten gick ut, så vi var så trötta att vi bara skrev på trots att både sambon och jag tyckte att bilen såg tvärvulgär ut.

Hur som helst, den är supertrevlig att köra och jag kommer sakna hästkrafterna!

Två nya Kia här, 2019 och 2021. Fick besked båda gångerna och det stod i till och med instruktionsböckerna (Kia Niro PHEV och Kia Ceed PHEV).

Hittade instruktionerna. De skriver förvisso att ingen inkörningsperiod behövs, men de instruktioner som jag fick anges ändå i direkt anslutning som rekommendationer.

Visa bifogad fil 173601

2000 km innan man kör med släp? Det är ju över 1 år för generella bilägaren. Låter jätteknasigt.

2000 km innan man kör med släp? Det är ju över 1 år för generella bilägaren. Låter jätteknasigt.
200 mil är ju inte så långt. 1-3 månader för den generella bilägaren tror jag snarare. Det är inte helt dumt att byta alla smörjoljor i en ny bil efter runt 500 mil eftersom man då får bort alla slitagepartiklar som alltid blir som mest i början när systemet arbetar in sig. Att öka slitaget precis i början genom att hänga på last kan absolut vara dumt i ett längre perspektiv.

Vi har förresten dissat hyrbilen. Inte för att det var en hyrbil, utan för att den hade mängder med små lack-, plåt- och plastskador trots att den bara varit i trafik i drygt ett år (avställd sedan mars).
Och det är väl precis det som är nersidan med att köpa hyrbil. Noll personer som kört bilen den närmaste tiden har brytt sig om den. Det gör inget - det är bara en hyrbil.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka