Köpa tidigare hyrbil?

Bukefalos 30 år!

Philosophia

Trådstartare
Vi funderar på att byta bil då den vi har ser så brackig ut att jag skäms för att åka i den. Udda anledning, jag vet! Annars är den supertrevlig att köra med totalt över 300 hk.

Hur som helst så kikar vi nu på en begagnad bil efter att de senaste 6 åren endast köpt nya bilar. Bilen är två år gammal och har gått 2000 mil, automat (CVT) - men den har varit hyrbil. Det oroar lite, särskilt som det syns att ena hjulet har varit emot något.

Ska man dra öronen åt sig?

Hyrbilarna gås igenom ofta(!), servas enligt bok och åtgärdas direkt om det är en seriös firma. Skulle gärna köpa en f.d hyrbil.

Min tanke också.
Få bilar har väl en så väl dokumenterad historia som en hyrbil?

Det är en fördel, men jag tänker mer på hur bilen kan vara körd. T.ex. om motorn inte har blivit rätt inkörd när bilen var ny eller om den varit med om olyckor som med skadan på hjulet.

Det är en fördel, men jag tänker mer på hur bilen kan vara körd. T.ex. om motorn inte har blivit rätt inkörd när bilen var ny eller om den varit med om olyckor som med skadan på hjulet.
Som sagt, en hyrbil är sannolikt noggrant dokumenterad. Skador bör finnas med i8 historiken och hjulet kan du fråga firman om.
Och som sagt, nya bilar kör man inte in. Det gör man med hästar, inte bilar ;)

Som sagt, en hyrbil är sannolikt noggrant dokumenterad. Skador bör finnas med i8 historiken och hjulet kan du fråga firman om.
Och som sagt, nya bilar kör man inte in. Det gör man med hästar, inte bilar ;)

Det gör man visst. :) De första ca. 200 milen kör man in bilen med varierad belastning och undviker full gas, för hög fart för länge och för tung dragvikt, osv. Motorns rörliga delar behöver nämligen poleras för att skapa en tät förbränningskammare och det skapas genom körningen. Syftet är optimerad bränsleeffektivitet men också en mer hållbar motor.

Det gör man visst. :) De första ca. 200 milen kör man in bilen med varierad belastning och undviker full gas, för hög fart för länge och för tung dragvikt, osv. Motorns rörliga delar behöver nämligen poleras för att skapa en tät förbränningskammare och det skapas genom körningen. Syftet är optimerad bränsleeffektivitet men också en mer hållbar motor.
Inte de nya bilar jag köpt de senaste 15 åren.
Tydligen görs det i fabrik numera.

Jag har fått information från Kia-försäljare att det inte behövs. 3 nya Kia.

Två nya Kia här, 2019 och 2021. Fick besked båda gångerna och det stod i till och med instruktionsböckerna (Kia Niro PHEV och Kia Ceed PHEV).

Hittade instruktionerna. De skriver förvisso att ingen inkörningsperiod behövs, men de instruktioner som jag fick anges ändå i direkt anslutning som rekommendationer.

IMG_4544.webp

Två nya Kia här, 2019 och 2021. Fick besked båda gångerna och det stod i till och med instruktionsböckerna (Kia Niro PHEV och Kia Ceed PHEV).

Hittade instruktionerna. De skriver förvisso att ingen inkörningsperiod behövs, men de instruktioner som jag fick anges ändå i direkt anslutning som rekommendationer.

Visa bifogad fil 173601
Okej jag ger mig men det där känns mer som sunt förnuft än gamla tiders inkörning.
Det är nog så att vi har olika uppfattning om vad inkörning innebär.

Okej jag ger mig men det där känns mer som sunt förnuft än gamla tiders inkörning.
Det är nog så att vi har olika uppfattning om vad inkörning innebär.
Instämmer.
Höga farter kan vi inte köra i Sverige eftersom vi inte har fri fart någonstans. Tung last innebär att man i princiop överlastar bilen? Samma varvtal lär man inte köra medom man inte kör många långa mil på ensam motorväg?

Så ja, de instruktionerna liknar inte det jag lärde mig om inkörning när jag hade nya bilar för längesen.

Visa bifogad fil 173601
Det låter väl som helt normal körning :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?