Koppla ur cd-enheten?

Gandalf

Trådstartare
Allt som oftast när jag sitter vid datorn har jag en ettåring vid fötterna som hittat öppna/stänga-knappen till CD-facket på datorn :crazy: Ganska irriterande, och när han tröttnat på att öppna och stänga brukar han istället hitta powerknappen och stänga av alltihop... :D

Men visst borde det gå att avaktivera nämnda knapp från kontrollpanelen eller så? Någon som vet hur man gör?

Sv: Koppla ur cd-enheten?

Är nog smartare (lättare) att ta bort ungen... Alternativt flytta upp datorn eller "stänga in" den i ett skåp.

Nej, hur skulle det vara lättare att "ta bort ungen" än att ändra en inställning på datorn? :confused:

Att ta bort en ettåring från något intressant är allt annat än enkelt... Men någon sa till mig att man kunde avaktivera knappen eller hela enheten (jag använder den mycket sällan) vilket torde vara en bra lösning.

Du skulle ju kunna dra ur sladdarna inne i burken. Fast då krävs lite meck, och en avstängning + uppstart de gånger du ska använda den.

/Ida

Precis vad jag antyder, smidigare att flytta ungen... Det är absolut inte illa menat.
Visst du kan inaktivera din CD-ROM, men det hindrar inte den från att öppna luckan vid tryck. Du kanske kan hitta nåt som man kan sätta för själva luckan.

Ok, jag trodde det fanns ett enklare sätt (som att man kan avaktivera tillexempel pekplattan på en laptop). Tack ändå!

Jag skulle se det som ett utmärkt tillfälle att lära ettåringen att man ska göra som mamma säger. Jag förstår att det är irriterande men det ska gå bra många gånger innan vaggan går sönder pga att den åkt ut och in!

En annan gång kan det vara något h*n kan skada sig på. Därför är det viktigt att inte du löser problemet på det för dig friktionsfriaste sättet :)

Går det verkligen?? Hittills är min erfarenhet att allt som framkallar en stark reaktion från mig bara blir ännu mer intressant, han verkar inte alls förstå konceptet att jag blir arg, han tycker bara att jag blir rolig. Därför har vi hittills kört mer med "låta honom tröttna"-metoden alternativt tagit bort grejen i fråga (och alltid tagit bort farliga saker förstås).

Om du har konkreta tips på hur man går tillväga får du gärna pm:a :) (min son kanske bara är en ovanligt omogen ettåring :o )

öppna sidan på datorn, alt locket om det är en sådan, och koppla ur de en/två översta vita kontakterna (brukar sitta hårt) som har en gul, två svarta och en röd kabel i sig. beroende på om du har en cd eller två så får du anpassa det. datorn tar ej skada av detta.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 554
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag och sambon har ett gemensamt barn, en tjej på 1.5 år. Jag älskar henne och han tycker om henne dock blir han väldigt lätt irriterad... 2
Svar
27
· Visningar
2 768
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Det är så jävla typiskt. Imorse när jag skulle starta min dator så visade det sig att han hade lagt ned sin verksamhet helt och hållet...
Svar
13
· Visningar
1 675
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?