Sv: Korkade misstag vi alla gjort
*blev lite långt*
Har nog gjort en hel del men något som jag kommer ihåg så här på rak arm är det som hände för ca en vecka sen.
Jag har varit ute och kört min häst och allt har gått toppen. Jag kommer fram till ridhuset där jag brukar ha min vagn parkerad i hallen innan man kommer in i själva manegen. Det är en lite backe upp till ridhusporten så när det inte är någon där brukar jag köra in hästen i hallen så hela vagnen kommit in, Fabian står då med huvudet precis vid dörren in till själva manegen.
Idag var det släckt och ingen var där, bra tänkte jag och gjorde som jag brukar, kör in hästen, stannar, hoppar av och börjar lossa selen på ena sidan. Jag kommer över på andra sidan och börjar bakifrån, då dyker det upp två hästar bakom oss och Fabian reagerar med att ta nått steg framåt, jag fick inte tag i tömmarna och ser framför mej hur detta kommer att sluta.
Ridhus dörren in till manegen är delad i två så en traktor ska komma in, vi kommer in med vagnen med bara ena dörren öppen, precis som den var den dagen, men då är det precis så man kommer igenom om man är noggrann.
Eftersom att Fabian inte tänker på noggrannheten så kommer han så klart inte igenom utan går lugnt in i ridhuset, det tar emot när vagnen fastnar i andra dörren som är stängd och han är ju van vid att ta i när det tar emot, så han drar. Och PANG säger det och den dörren flyger av och hästen flyger iväg och slänger iväg sina bakben för säkerhets skull. Men då fastnar han ju med draglinan mellan benen och fortsätter yttligare att komma bort från det obehagliga, men det resulterar i att han slår över ena bak över skackeln oxå
Han galopperar runt i ridhuset halv sparkandes men inte i någon jätte panik, han lyssnar inte på mej som försöker lugna honom med rösten och till sist ser jag hur han börjar satsa mot utgången, jag försöker vifta men inser ganska snart att han inte kommer att stanna, dörren låg ju i mitten av ridhuset och jag vågade inte stänga bara ena så han fick med sej en till utan det var bara att stå på marken och skåda ekipaget försvinna ut i mörkret och ut på vägen bort mot stallet och PARKERINGSPLATSEN

.
Jag bara ser alla pengar jag kommer att få betala för alla trasiga bilar.
Men som tur är svänger han av mot sitt gamla stall och stannar där.
Grejen är att jag vet att jag borde öppna bägge dörrarna, att jag ska ta av varje seldel på varje sida innan jag börjar med nått annat på andra sidan och jag borde ha lagt tömmarna annorlunda så jag hade lättare för att ta dom.
Vi har stått på samma ställe i tre år och tagit av vagnen utan problem men med detta i bakhuvudet att det kunde hända.
Som tur var så kom ingen annan till skada, inga saker som selen eller vagnen (förutom dörren då) gick sönder. Fabian fick ett brännsår och några broddsparkar på det bakbenet som fastnat, det har läkt fint och han har inte haltat nått. Så tur i oturen kan man lugnt säga. Men jag är så arg på mej själv eftersom att jag visste om risken jag tog.
Nu ska vi följa alla konstens regler, om det går att sätta honom i vagn igen. Men vi har ställt honom mellan skacklarna utan problem, visat honom vagnen o rörelse och slagit i den och i ridhusdörren utan reaktion.
Hade jag hållt i tömmen så hade han nog stannat för han har hamnat på fel sida av draglinan förut när vi har galopperat och han har brallat till, men då har han stannat när jag sagt åt honom och fått gå ur och rätta till benet och linan.