Bukefalos 28 år!

Korn eller havre till unghästar?

Amk

Trådstartare
Har just plöjt igenom två böcker om utfodring, skrivna av samma författare. I den ena skriver hon typ "korn bör blandas ut med havre om det ges till unghästar", och i den andra " korn är fördelaktigt till växande hästar".

Vilket är egentligen det bästa att ge? Jag har halvbra hö, och skulle behöva mer protein men inte mer energi. Är det någon vits att ge korn eller havre då, eller är det inte bättre med typ lusern?
 
Sv: Korn eller havre till unghästar?

Tveklöst Lucern.

/P Döben
 
Sv: Korn eller havre till unghästar?

Enligt gamla och duktiga uppfödare så har det alltid förespråkats att man skall utfodra unghästar med 50-50, korn och havre.
Jag har fodrat så på mina unghästar och resultatet har alltid blivit bra.

Tex, 3dl krossat korn + 3 dl krossad havre + betfor+ lucern (ej pellets). + de vitaminer och mineraler du vill ha givetvis.

Fodrar du med lucern i varje kraftfoder mål, så är det lättare för din unghäst att ta upp kraftfodret i magen samt att det tar tid för den att äta upp det. Alltså tuggar den bättre.

Lotta
 
Sv: Korn eller havre till unghästar?

Jag tror att jag testar att ge henne lusern i första hand. Hon är lite mager nu, så om hon inte lägger på sig i hullet lägger jag på havre och ev. korn.

Tack för svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 769
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 327
Senast: SiZo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 829
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp