Korsförlamning

LaMaya

Trådstartare
Skrev en tråd för ett tag sen ang. min häst som blev akut sjukt av något väldigt konstigt.
Han blev bra efter behandling och fick återgå till betet efter allt detta, har inte haft större problem med honom - förrän idag (14 dagar efter).

Han hade precis samma symptom som sist, och denna gång fick jag ut min ordinarie veterinär som kommit tillbaka från semestern, som kunde konstatera att han har en solklar korsförlamning. Min veterinär läste pappret den andra veterinären hade skrivit sist och började fundera kring varför han fått det. Han har haft vila i ca 2 månader nu pg. semester och sjukdomen/skadan, och innan dess var han i inte toppform heller. Han har hela tiden gått med 2 andra hästar i stor hage under hela året och betet är det inte alls mkt av, förutom det får han bara lite betfor med mineraler i.

Jag förstår inte alls varför detta kommit upp på honom. Han är 8 år gammal och visserligen är det är en väldigt stor och tung häst (ej överviktig). Han har ridits väldigt jämnt hela tiden och gått i hagen dagligen. Han äter nästan bara hösilage med minimalt med havre och betfor under året inne på stall. De har ju lugnat ner sig lite sen de börja sova ute, men kan det göra så här mycket skada? (började gå ute 14 dagar efter midsommar).

Så min fråga är nu, vad ska man tänka på?
Hur sätter jag i gång honom sen för att "hålla" honom?
Ni andra med korsförlamnings hästar, har ni tips?


Min veterinären ska kolla den förra veterinärens blodprovssvar för han tycker det låter lite konstigt då allt enligt henne ska vara bra. Min häst hade jätte bra muskelvärden men dåliga levervärden och en aning för få röda blodplättar, tydligen en inflammation någonstans.

Min vet. kände en aning ökad puls i båda bak, men inget i fram. Han har inga varma hovar. Men med tanke på hur han rör sig bak så tyckte han det inte var konstigt. Han har ingen feber heller...

Sen är det det med nacken, alla påstår att han har fång nacke, medan jag tycker han ser ut som han alltid gjort. Min veterinär prata något om insulinkänslighet? :crazy:

Nu har han igen boxvila och äter minimalt med hösilage..
En dag i taget - igen...
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 432
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 517
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 276
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp