Korsförlamning!

N

nilesav

Efter ridningen igår, blev min häst stel och ville inte gå, detta höll i nåra timmar sedan släppte det, och hon var då pigg, åt gärna sitt hö, och hon rörde sig helt normalt. Vi hade telefon kontakt med Vet hela tiden, men hon tyckte inte att hon behövde komma för att hon kissade osv..(men hon kom ut idag tog blodprov och kände på henne). Vi har inte fått svaret än så vi vet inte om det var korsförlaming men eftersom hon haft det så är det antagligen det. Men nu till saken, förra gången hon fick korsförlamning ca 5 år sedan så trav tränades hon, fick alldes för mycket kraft och sattes igång alldeles för hårt efter en vila. Hon har sedan dess ridits ganska regelbundet men haft rätt mkt kraft samt vila ibland och inget har hänt. Jag tycker att det är mycket konstigt att hon får det här nu, när foderstaten haravrit den samma i nåra månader, hon rids regelbundet ca 45 min om dagen och hade ingen vilodag innan det hände, reds inte heller speciellt hårt, men tydligen så fick hon det ändå, någon mer som har varit med om samma sak?Skulle vara jätte tacksam om jag kunde få lite råd från någon som varit med om det, och hur gör man när man ska sätta igång hästen igen, brukar man göra det direkt eller har det att göra med hur kraftig korsförlamningen var?
Detta blev väldigt luddigt ser jag men jag har lite bråttom!
 
Min häst fick gaskolik i somras och jag trodde också att det var korsförlamning, blodprovet visade att det inte var det. Häste rörde sig stolpigt med bakbenen och hela bakdelen säckade ihop med jämna mellanrum. Det hände när jag var ute och red, jag var tvungen att leda hästen hem.

Vänta du med alla åtgärder tills du har fått svar på om det var korsförlamning.

mvh Jessica
 
Säger som de andra att avvakta tills du har fått besked från vet.. Det jag vet är att en häst med korsförlamning ska man helst rida så regelbundet som möjligt och undvika vila, det är även viktigt att gå över foderstaten så att hon inte får i sig för mycket kraftfoder... hoppas det ordnar sig!
 
Skulle det nu vara korsförlamning är det precis som alla andra skriver viktigt att man håller igång hästen och kollar över kraftfodret.
Dessutom vill jag av egen erfarenhet påstå att det är viktigt att hålla bakdelen varm på dem... Enligt alla som vet nåt ska det ju inte spela någon roll, men min häst kan reagera på nedkylning. Massören och jag har teorin att hon rör sig på fel sätt när hon blir kall, genomblödningen i musklerna blir mindre och musklerna mår som om de skulle ha vilat.
Hur som helst så har jag "levt" med min hästs korsförlamning i ganska många år vid det här laget, visst kräver det lite extra planering ibland men av alla kroniska problem så är nog korsförlamning det jag helst dras med på häst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
882
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 056
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 228
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp