Kort hår - frisör

Corax

Trådstartare
Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut.
Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli lite mer hår (ca 4 cm som längst)och eftersom jag aldrig någonsin haft kort hår så har vissa frågor uppstått.
Jag har som plan att fortsätta ha kort ett tag men det blir ju mer 'frisyr' ju längre det blir.

Är det skillnad på herr och dam-klippning?
Kan alla frisörer 'allt'?
Hur hittar man ens en bra frisör (jag har alltid klippt mig själv och knappt varit hos frisör)?
Om man vill boka tid online, bokar man herrklippning (jag har ju per definition herrfrisyr men är kvinna 😅)?
Hur vet man vad man vill ha för frisyr? Googlar och hoppas att man passar i just den frisyren man tycker är snygg?
 
Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut.
Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli lite mer hår (ca 4 cm som längst)och eftersom jag aldrig någonsin haft kort hår så har vissa frågor uppstått.
Jag har som plan att fortsätta ha kort ett tag men det blir ju mer 'frisyr' ju längre det blir.

Är det skillnad på herr och dam-klippning?
Kan alla frisörer 'allt'?
Hur hittar man ens en bra frisör (jag har alltid klippt mig själv och knappt varit hos frisör)?
Om man vill boka tid online, bokar man herrklippning (jag har ju per definition herrfrisyr men är kvinna 😅)?
Hur vet man vad man vill ha för frisyr? Googlar och hoppas att man passar i just den frisyren man tycker är snygg?
När jag klippte kort (efter något års beslutsångest :angel: ) så blev det så att jag tog mig till en frisör som hållit på läääänge och som har eget företag och inga drop in-tider. Jag resonerade som så att hon borde vara erfaren och uppskattad av kunderna då = duktig. Jag pratade med henne, förklarade hur jag tänkte och visade en bild på ungefär vad jag tänkt mig för att se om hon trodde att det kunde passa. Hon sa att det borde bli supersnyggt och vi bokade en tid.

Att klippa håret kort är en av de bästa saker jag gjort. Nu har ju du redan kort hår, men jag hade alltid haft långt och jättetjockt hår. Det var en sådan frihetskänsla att bli av med det, och det känns både som att jag nu har en riktig frisyr och en konstig känsla av "Det här, det är JAG" har dykt upp. En känsla jag aldrig någonsin haft innan. Och herrejösses så mycket komplimanger jag fått. Helt galet.

Nu klipper jag håret själv, för mitt oregelbundna, knasiga jobbschema gjorde det svårt att boka in en ny tid hos frisören och jag fick panik av att känna hur håret började bli längre igen. Under själva klippningen så förklarade frisören hur hon gjorde, och jag försöker nu imitera det. Hon berättade att hon var noga med att inte klippa allt precis lika långt, för att få en mer naturlig look istället för "en enda klump på huvudet" typ. Sedan var det nog mer saker hon sa, men framförallt det har jag tagit fasta på och än så länge vågar jag visa mig utomhus även när jag klippt själv :D

Såhär såg det ut när jag kom hem från frisören. Idag har jag nog lite kortare på sidorna och i nacken, och jag har inte samma tydliga mittbena som då eftersom håret nu inte pressas ner som det gjorde när det var långt.
353840643_2596876043794093_3279202290522670896_n.jpg
 
Idag utbildar man frisörer till både herr och dam generellt sett. Sen finns det barberare som riktar sig mot herr och även jobbar med rakning och skägg. Oavsett om du har kort eller långt hår finns det traditionella former på frisyren som betecknas som feminina/maskulina när man utbildar. Feminina korta frisyrer klipps traditionellt mer runda och mjuka medan man får lära sig att den maskulina formen är lite mer kantig… Nåja, det viktigaste är ju vilken form kunden känner sig mest hemma i oavsett!

Mitt tips för att hitta ”rätt” frisör är att våga fråga vem som klippt någon du ser med frisyren du är ute efter. Jag tycker vissa frisörer blir extra bra på vissa frisyrer/färgningar och att man därför med fördel går till någon som blivit proffs på det man själv är ute efter. Min granne har en som klipper och en annan som färgar… :D
 
Jag har haft kort hår senaste 30 åren eller så och aldrig klippt mig hos herrfrisör (heller ingen uttalad damfrisör för all del). Men min upplevelse är att det mest handlar om att synka med frisören/att den ska snappa upp ens stil och vilja. En kort frisyr kan vara väldigt feminin men jag har svårt att tänka mig att en bra herrfrisör inte har teknisk förmåga att klippa ”damigt”. En bra frisör är väl en bra frisör oavsett om den klipper kvinnor eller män mest men det kan säkert skilja lite i vanor och tekniker för en renodlad herrfrisör jämfört med någon som har vana vid bredare önskemål.
 
Min frisör har tre längder på damklippningar: långt, axellångt och kort. Hon är också väldigt noga med vissa detaljer som skiljer herr och dam (givetvis högst subjektivt men tyder ändå på viss eftertänksamhet).

Jag upplever att det är väldigt mycket kemi som ska stämma i val av frisör. Jag har aldrig varit stammis hos en frisör förrän jag hittade den jag har nu. För mig är det viktigt med en frisör som vågar ha egna idéer och inte bara klipper enligt standard. Det funkar för mig men kanske inte alls med någon som är mer petig med sitt hår och har en exakt bild i huvudet.
 
Jag blev rakad på huvudet för 2 år sen när jag fick en hjärntumör och opererades. Har hållt det kort, lite hår rök igen vid strålning nu i maj då tumören börjat växa.

Jag går till en damfrisör, hon kör med maskin på sidorna och bak, och klipper med sax upptill. Tror det är ca 2cm upptill. Och 7-9 mm på sidorna.

Jag betalar för maskinklippning.
Nu börjar det bli långt på sidorna.
 

Bifogade filer

  • Collage_2023-09-21_15_24_18.jpg
    Collage_2023-09-21_15_24_18.jpg
    137,2 KB · Visningar: 152
Det korta i nacken och över öronen klipps med maskin på mig.
Jag har fullt förtroende för min frisör som jag gått hos i 25 år. :)

Min dotter går på en annan salong där man kan boka online. Där väljer man på kort, mellan eller långt hår och om det är tunt, mellan eller tjockt. Så inte dam eller herr :up:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi snacka frisyrer och klippning av håret? Hur ofta klipper ni er? Går ni till frisören eller klipper ni er själva? Vad ingår hos...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 751
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 495
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 303
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp