Kort människa, stor häst?

Sv: Kort människa, stor häst?

Hmm.. i mitt fall är det snarare normalstor människa men stor häst. min "ponny" är 180 cm och fem år gammal. själv är jag ca 170 cm. jag står ofta på pall när jag ryktar och fixar. ridningen funkar bra. men jobbar väldigt mycket på att få honom lydig så det aldrig ska bli några trubbel. och en så länge har det funkat bra. får väl se hur det blir nu när han kommer in i tonåren och trotsålder :)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Hej där Jullan. Jag är ungefär 166 cm lång och rider då och då vårt fullblod Jim, som är, ja vad kan han vara? Över 175 cm skulle jag tippa på i alla fall. Jag tycker bara det är roligt med stora hästar och ser inget negativt med det alls. :) Däremot om man gillar ponnyer kanske det kan vara lite svårt om man blir för lång. :) Men jag tycker absolut att du kan rida stor häst, om det bara käns bra för dig. :) Kramar Jessie
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag älskar ponnyers energi och fina steg, jag skulle gärna rida en D-ponny istället för en häst, men jag vill ändå gå över till häst för jag börjar känna mig lite stor på ponnysarna och sen om jag hittar en häst att till och med tävla så vill jag kunna rida den länge och inte slippa byta sen... Finns det någon speciell ras eller så som är mer ponnyaktig?
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag och min medryttarhäst är lika höga, dvs 170 cm. Det funkar jättebra! :D
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är rätt kort 166cm. Jag rider min pålle på 154cm, vilket jag tycker är en lagom storlek. jag är rätt ängslig vad gäller stora hästar, så det fick bli en liten.
men har duktigt satt mig på en 170 häst en gång.
Han var så pass lyhörd, så det gick som en dans. Men jag vågade inte galoppera på honom, ifall han skulle bli för stark, och jag inte skulle klara att hålla ihop honom. Men det är en härlig känsla, när man känner deras stora steg under sig :D
Tycker man får känna efter lite själv, vad som är den rätta hästen, inte bara se till storleken.
men sen får man ju känna efter själv, vad man vill ha för maxstorlek på hästen.
Nu letade jag efter en mindre häst, som jag kunde hålla ihop ordentligt, så det fick bli en mindre. men hade jag letat nu, hade jag nog köpt en liten större krabat.

Om du nu vill ha en speciell ras, är det lite svårt att säga. Alla pållar är olika, så man får se lite till individen.
Men en förvuxen ponny borde ju vara som en ponny :p
Min är en arab/welsh, och är väldigt ponnylik, både i beteendet och i steget. Alla tror att han är en ponny, men han är bara en förvuxen ponny :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är ca 155 cm lång(kort:D )
Min häst jag hade förut var ca 160 och det tyckte jag var lagom så där lägger jag gränsen. Vill inte ha en mindre häst heller.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

jag är 160-165 med ganska korta ben, och jag sitter bäst på hästar som är 155-160 i mkh.

har ridit endel hästar som är runt 170 men ofta tycker jag det blir för mycket att rida ihop, även om det beror på hur hästen är byggd och hur den rör sig.
Främst tycker jag galoppen blir svårare att reda ut på en större häst, i skritt och trav är det lättare.

Men somsagt, det är nog olika från häst till häst:)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är ca 161 cm och min häst är 154 cm. Mina tidigare hästar har varit mellan 146 cm - 165 cm. Jag måste säga att jag verkligen trivs på den hästhöjd jag har just nu, han känns optimal. Mitt tidigare halvblod som var 165 cm kändes vid flera tillfällen mycket stor. Bara en sådan sak som om jag tappade något från hästryggen då drog jag mig för att sitta av för att det var så krångligt att sitta upp igen. Dessutom känner jag att jag har en helt annan inverkan på en häst som har "rätt" storlek. Naturligtvis spelar hästens typ också en stor roll. Men jag uppskattar verkligen min 154 cm:s häst av modern ridsportmodell, d v s lätt och högrest i typen. :love:
 
Sv: Kort människa, stor häst?

jag är 16 år och är bara 161 cm lång, men jag rider ett halvblods sto på 179 cm. :D . det går hur bra som helst! det gör ingen skilnad om man är 160 eller 180 lång! Det är ingen som märker hur liten jag är när jag rider ändå.:banana:
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 164 cm och min travare på 163 cm ligger på övre gränsen för vad jag kan rida ihop. Red stallägarens halvblod på 170 och kände mig som en pytteliten mygga. Så max 165 cm är vad jag klarar att rida för att det ska bli trevligt för mig men ändå kunna rida ihop den.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag älskar ponnyers energi och fina steg, jag skulle gärna rida en D-ponny istället för en häst, men jag vill ändå gå över till häst för jag börjar känna mig lite stor på ponnysarna och sen om jag hittar en häst att till och med tävla så vill jag kunna rida den länge och inte slippa byta sen... Finns det någon speciell ras eller så som är mer ponnyaktig?

Connemaror är trevliga och kanske inte helt omöjligt att hitta en övervuxen.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 1.57 och Pålle är nog runt 1.67. Ibland känns det som att här kommer lilla jag och Dunderklumpen. Han är rätt grov också. För det mesta är han lugn o cool:cool: , men visst finns det tillfällen, då jag önskat att han varit lite mindre. Då jag ska upp i sadeln!! Men jag brukar parkera honom i nåt dike, så går det bra att sitta upp. Jag har lärt honom att när jag håller fram tränset, så går han fram själv och tar bettet. Det har jag gjort med alla mina hästar. En av våra förra pållar, kom jagandes och skulle ha sitt träns, bara man visade det för honom. Han var rätt rolig, kastade sej på bettet. Jag tror dom fattar att man är liten och inte når till.
Ibland känns det som mina ben är lite för korta, men det mesta fungerar okej med honom, förutom att det kanske ser lite komiskt ut när en liten människa kommer ridandes på en jättehäst.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Visst, det kan vara lite tungt i början (beroende på häst självklart) men när man vant sig så är det inga problem.
Jag är 168 och häst på drygt 170 är inga större problem iaf... Större än så har jag nog inte testat. Då har jag dessutom problem med ryggen= svårt att sitta upp och inte få hästen hängandes i armarna ibland.
Hästen jag rider nu är 168 han med och det funkar utmärkt.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag har en hbl val av lite grövre modell på 1.64cm själv mäter jag knappa 1.63cm men har alltid ridit stora hästar, har fått skaffa mig lite mer benmuskler för att lyckas få ihop dessa större kusar men annars har jag inte stött på några nackdelar i själva ridningen ( dock e de förbaskat långt till marken när man åker av en stor häst ;) )

Det viktigaste för dig e i grund o botten att hitta en häst att trivas med oavsett storlek så löser sig resten atomatiskt.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 161 cm och rider just nu ett fullblodssto på 164 cm. Ser inget negativt med det. Möjligen att det är lite svårt om man av någon anledning inte har tillgång till pall, sten eller annat vid uppsittning samt att man kan se något kort ut. Andra problem tycker jag inte att det finns.

Red en period en halvblodsvalack på 173 cm. Även det fungerade fint.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Hur stor tycker ni att man max ska vara för att rida en lite större D-ponny? (Både vikt och längd?):confused: Borde jag satsa på en liten häst istället (hyra något år... inte att köpa)?
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag var endast 15 år och 160 cm lång när jag köpte min första stora häst.
En instruktör på en ridskola några mil bort skulle sälja sin häst, då hon ville hoppa men hästen hade mer kapacitet som dressyrhäst och det var vad jag var ute efter.
Hade inte en tanke på att fråga om hästens mankhöjd.

När instruktören skulle presentera hästen öppna hon boxdörren och en 174 cm hög korpsvart häst med strimbläs stack fram sitt huvud blev nästan "lilla jag" skrämd.

Trots sin mankhöjd och unga ålder (4 år) var han en dröm att rida. Han var så lydig och väluppfostrad.

Arrogant fanns i min ägo i nio underbara år innan jag tvingades ta bort honom pga obotlig hälta. /Linda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 950
Senast: ylvalill
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp