Kort människa, stor häst?

J

Jullan

Jag är bara 161 cm lång (jag kommer troligen blir max 165 cm). Jag undrar funkar det bra att rida en lite större häst ändå (ca 160 i mankhöjd). Ni som är ganska korta och rider större hästar, berätta gärna om positiva och negativa saker med det.:)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är inte så jätte kort, ca 169. Jag rider ibland ett halvblod på 180 cm i mankhöjd och ser inga problem med det. Även om jag är stel som ett kylskåp för tillfället :p så kommer jag upp utan problem och allt. man måste bara vänja sig vid lite högre höjder :D

Ser det som att rida vilken annan häst som helst, ingen skillnad förutom att han är större, min lilla bebis :love:
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är som du ungfär 162 cm, min häst är 164 och ganska grov. Vi har inga problem med det. En liten häst kan kännas tung, en större häst kan kännas lätt att rida. Prova tlls du hittar en som passar, lägg inte så stor vikt vid mankhöjden.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 152 och jag har jättesvårt att rida ihop storhästar.. Men det ger väll sig när man väl är tvungen antar jag.. Men det är ingen fördel direkt tycker jag.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

beror mkt på modellen med...hade inga större problem o rida en nätt travare på 164 trots att jag själv bara är 156...inte heller kompisens hbl på 167 ngt grövre är jätteproblem...o man lär sig med tiden om inte annat:)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 159 cm och har under alla mina ridskoleår suttit på de högsta (och ofta trögaste) hästarna, utan några som helst problem.
Min egen häst är en kallblodstravare på 159 cm och hon är alldeles lagom, tycker jag.

Immer
 
Sv: Kort människa, stor häst?

jag är 162cm o Totte 172cm o han är stooooor, dock är han väldigt lättriden, man har väldigt lite i handen o han kräver inte mkt ben. Se inte s mkt till storleken utan hur hästen beter sig.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 157 över havet och min häst mäter ca 160 cm, och jag tycker det är precis lagom med den storleken!! Inte för stor om t ex lastning skulle strula....givetvis tror jag det är en fördel att ha längre ben att hålla om med, men man lär sig kompensera det....:smirk:
 
Sv: Kort människa, stor häst?

att vara så lång som du är är ju ungefär som tex. lussan är....
160 för en häst är mkt litet.
det ska inte vara ngt som helst problem, du måste bara vänja dig!!

lycka till;)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Det sägs att man ska utgåifrån att ryttaren är ca 10cm högre än hästen;)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är ca 164 cm och mitt halvblod är 167 cm, ganska normalbyggd, jag har ganska normallånga be skulle jag tro och jag tycker att jag "når om" honom ganska bra, det ser ok ut också.. Visst är det lite jobbigare att rida ihop en "större" häst, men man vänjer sig.
Om inte hästen är väldigt svårriden eller väldigt stark så finns det väl inga direkta nackdelar som jag kommer på nu, förutom att ta sig upp då ;)

Sen är det klart att det beror på vad du är van vid också..
 
Senast ändrad:
Sv: Kort människa, stor häst?

Hellre kort ryttare och stor häst, än stor ryttare på liten häst :)
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Vad är ganska kort och vad är lite större häst?

Jag är 151 cm, min häst är 163 cm och grov. Det ser lite skojjigt ut, spec i hoppsadel med lite kortare stigläder men det funkar hur fint som helst! Är man noga med dressyren får man en känslig och lättmanövererad häst. Han är INTE tung att rida ihop heller för den delen. Så här ser det ut!

lydnad022_edited.jpg
 
Sv: Kort människa, stor häst?

160 är väl litet så det är klart det funkar. Sen finns det ju såklart olika typer av hästar, men om man utgår från ett vanligt halvblod.
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Ja är runt 162 cm lång och rider en häst som är runt 175 cm hög..
Enda nackdelen är att ja måste använda stol eller liknande då ja ska sitta upp för hästen tycker att de är obehagligt då ja "klänger" mig upp!
Å så är de självklart jobbigare att dra åt sadelgjorden! :D Räcker som inte så mycke att man står på tå!
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Hej!

Den stora häst som jag rider mäter nästan 1,70 medan jag själv är 1,65 om jag står på tå. Själva ridningen är ju inga problem, och jag brukar alltid använda ett uppsittningsblock för att komma upp (för att spara både mig själv och kusen). Det som är det stora problemet är att han tidigare har fått dåliga minnen av betsling, vilket gör att han är väldigt känslig när man tränsar. Ofta får han upp huvudet väldigt högt så då blir det riktigt svårt att nå. Likaså har han lite problem med sadeln, han är väldigt rädd att man ska slänga upp den, och den kan vara lite svårt att lägga på sadeln mjukt på en häst som är så stor och samtidigt springer runt... därför har jag alltid någon som håller i honom.

Dock är det ju egentligen inte något problem att han är så stor, det hade ju varit samma problem även om det var en ponny det gällde, dock hade det varit lite lättare att hantera själv!
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 161 cm hög och min häst är 167 i mkh, dessutom väldigt grov så hon upplevs som mycket större än min kusins häst i samma mkh.

I början tyckte jag att det var en nackdel i hanteringen men nu har jag vant mig. Jag använder pall för att ta mig upp, men det gör jag oavsett om jag rider islänning eller min stora. Så det har heller inte med stl att göra.

Innan min nuvarande hade jag en arab på 158 och hon var som en tidsinställd bomb. Man visste aldrig när hon skulle explodera! Då rider jag mkt hellre min lugna, fina höga häst.:)

Det ska kännas att man sitter på en häst och det gör det när jag sitter på min. :D
 
Sv: Kort människa, stor häst?

Jag är 160 cm och min häst är 175 och GROV :crazy: . Det jag tycker är viktigast när man rider en häst som egentligen är för stor är att hästen är lydig, går för små hjälper och att man har en bra sadel så man hamnar i rätt sits även om hästen är bred. Sen gäller det att lära sig att rida enbart på teknik eftersom du aldrig kan använda styrka (ska man ju inte göra på små hästar heller, men, ja... du fattar!) Min häst har jag ridit in och utbildat själv, så han är nästan "överkänslig", men jag måste ha det så eftersom vi tävlar dressyr och annars skulle jag få jobba ihjäl mig...
Men OM det inte funkar tycker jag att man ska hitta en mindre eller mer lättmanövrerad häst, eftersom det blir både tråkigt och kanske till och med farligt att rida en häst som är för stor.

Lycka till!
 
Sv: Kort människa, stor häst?

jag e 163 å rider hästar på 160 å 165 tycker att hon som e 160 passar mig bättre mkt lättare å komma upp på hehe och hon är dessutom väldigt tunn å smidig så men jag har inga problem med stoet på 165 heller trots att hon e ganska grov mern jag har lååånga ben så jag behöver det för att inte benen ska dingla vid knäna på dem typ hehe... men prova dig fram... du ska ju ha en häst som du känner passar dig för mig känns det bäst om jag når runt hästen och kommer åt ordentligt så vill gärna att mina skänklar slutar vid kanten på hästens mage då känns det bra men sen är det ju så mkt mer än vart skänklarna hamnar de ska ju funka med kemi mellan dig å hästen osv... så storleken e väl det minsta problemet egentligen... jag föredrar dock lite mindre hästar som ofta är lite smidigare att ha med sig än när allt bara blir gigantiskt å mer svårhanterat iaf för mig...
 
Sv: Kort människa, stor häst?

jag är 178 cm lång... mina förra hästar var 168(mkt mank och var ett grovt halvblod med stooort steg) och den andra 162(fullblodsmodell)
tycker att det handlar om vana i början kändes lillen som en ponny;)

jag trivs bäst på hästar runt 170 då jag har lång ben ser det lite lustigt ut om hästen är för liten. (rider alltid med dressyr sadel)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: ylvalill
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp