Kort martingal

Penny_Lane

Trådstartare
Har fått rådet av min tränare att rida med en kort martingal och två tyglar där den ena tyglen går igenom ringarna o används lite som en stångtygel och den andre tyglen skall användas som en vanlig tygel.

Hästen spänner överlinjen lätt när han inte förstår. exempelvis så kan jag rida med en lös graman på honom. Bara den finns där så slappnar han av lite som om han tänkte.. *puuuuh nu vet jag vad dom vill* och utan gramanen så blir han en stjärnkikare.

Har provat honom på vanlig martingal men då bara sänker han ryggen o hoppar som en kratta. Testade iaf martingalsideen igår på hoppträningen o vilka språng han fick till.. Jag hade den tyglen som går genom ringarna slapp så den hängde lös nästan och använde mej av den andre. O han hoppade som aldrig förr avslappnad och fin trots att det var träning i grupp vid en traffikerad väg= döden för honom i vanliga fall.

Någon mer som provat o hoppa o tävla med ovannämda martingalsform? Tankar, ideer, teorier? Tänker nog fortsätta med detta ett tag på honom för o se om man på sikt kan få honom o inte behöva graman och kort martingal.

Sv: Kort martingal

har aldrig provat det men det låter ju som att det funkar bra =) en fördel jag kan komma på jämfört med stång är ju att det faktiskt blir ett tryck över nacken istället för att bettet hamnar högre i munnen om du vill få ner honom(?)

Oj de va inte så jag menade.. Jag menade mer bara hur man håller i tyglarna.. :o Annars funkar den väl som en.. *fundera* ja en vanlig martingal men den bryter tyglen..*svårt o förklara*

En korrekt användning av martingal med löpande ringar innebär att den ska vara så LÅNG som det bara går, då den är till för att hindra att du sitter med tyglarna på samma sida av hästen hals när hästen slänger upp huvudet och "kikar i stjärnorna".....

En martingal med löpande ringar ska på inga villkorsvis användas till att "dra ner" en hästs huvud..... :(

jo men de jag skrev är faktiskt vad som händer när man använder en kort martingal. jag uppfattade det som att du skulle ha två tyglar, en med löpande maringal istället för stångtygel och en vanlig

Du får väl hålla som man gör med ett kandar, ena tygeln i hela handen och andra mellan ring och lillfingret (som man brukar).

Precis.. två tyglar. Båda sitter fast i bettet. Den ena går från bettet genom ringen och till handen den andre går från bettet till handen.

Precis.. fast jag använder mej av det gamla greppet som Nilsa Ancarkrona föredrog i sin ridbok från 1923.
Stångtyglen mellan långfingret och ringfingret och den andra tyglen som vanligt.. de e nog en vanesak.. :D

Så lång som det BARA går. Jippie vad har du då för nytta av martingallen??

Jag rider med 2 tyglar. Den ena går från bettet till handen och denandre går från bettet till handen GENOM ringarna i martingalen. Den tyglen som går GENOM ringarna hålles slak.

Om du läste vad jag skrev så ser du att martingal med lösa ringars funktion är att hindra tyglarna från att hamna på samma sida av hästens hals när man rider....

Är du ute efter att hindra hästen huvud så sätter du på en graman på felaktigt sätt..

Inte ens en fast martingal används till att dra ner hästen huvud....

Hur lyckas man få tyglarna på samma sida av hästhalsen??? :confused: :confused:

En vanlig martingal ska hindra hästen från att slå upp huvudet för högt.

Det är inte så svårt att få tyglarna på samma sida ifall hästen slår så mycket med huvudet att man som ryttare kan SE pannbandet....

En martingal med lösa ringar är egentligen samma sak som en irländsk martingal...bara annat utseende...

Alltså nej nej wwwwwooooohooo stopp,... det är en vanlig martingal.. kanske skall ta en bild på den så att ni förstår..

"Martingal- Hjälptygel som får bettet att verka mer vinkelrätt i hästens mun. Fast martingal går från gjorden upp till nosremmen och fästs i en halsrem.

I en löpande martingal är remmen fäst med ringar i tyglarna. En irländsk martingal består av en läderrem på cirka 15 centimeter med ringar i ändarna. Används mest på galoppörer. "

Penny Lane skrev om en vanlig martingal, inte om en irländsk

En korrekt anpassad martingal med lösa ringar fungera på samma vis som en Irländsk martingal...

Bägge två är till för att hindra att tyglarna hamnar på samma sida av halsen....

En fast martingal användas däremot till att hindra att hästen går för högt med huvudet.....

Jag tror nog tyvärr att du missuppfattat hur man använder en vanlig martingal respektive en fast martingal. En Irländs martingal kan jag hålla med om men inte de andra två.

Dessutom är fast och irländsk inte tillåten på tävlingar i sverige om jag inte missminner mej..

palle skrev:
En korrekt anpassad martingal med lösa ringar fungera på samma vis som en Irländsk martingal...

Bägge två är till för att hindra att tyglarna hamnar på samma sida av halsen....

En fast martingal användas däremot till att hindra att hästen går för högt med huvudet.....

Nä, stämmer inte alls. En vanlig martingal är till för att hindra att hästen slår upp huvet. Irländsk är bara en läderrem med två ringar som håller ihopa tyglarna.

Håller med dig i allt du säger, men en martingal med löpande ringar är faktiskt till för att hästen inte ska kunna knäcka näsan på ryttaren. Sen att den inte ska användas för att faktiskt dra ner huvudet när hästen går med det normalt håller jag med dig om... :crazy:

En Irländsk martingal håller ihop tyglarna så att dom inte hamnar på samma sida om hästen hals när hästen slår upp/ höjer huvudet för mycket....

Den har dock sina begränsningar när det gäller banhoppning på hög nivå...
Då passar den "vanliga" martingalen bättre...
Dock är den fullständigt värdelös att använda om man avser att "få ihop" hästen...
Tvärtom....

En fast martingal fyller däremot den funktionen...

Men varken fast martingal eller Irländsk är tillåten på tävlingar i Sverige....

Penny_Lane: Eftersom du tydligen har tillgång till Ankarcronas bok...så står det där att man inte ska ge sej på sådana saker som man inte klarar av utan att man istället ska ta och rida mer dresserande arbete...för då behövs det inga hjälpmedel....
Dessutom står det...Tyglarna får ALDRIG verka STRAFFANDE...Känner hästen ett hårt dragande eller ryckande tag i munnen, svarar hästen med att själv dra i motsatt riktining och försöker kanske också att skena ifrån obehaget....slut på citaten....

George Morris skriver i sina böcker att: En effektiv användning av artifficiella hjälper kräver erfarenhet och, framför allt, återhållsamhet och sunt förnuft...och har inget att göra på nybörjar- och medelnivå....slut på citat...

Mitt tokiga fullblod försökte med näsknäckarvarianten under alla dom 16 månader jag ägde honom..men utan att lyckas som tur var..

Däremot knäcktes den av en häst som stod helt stilla med huvudet nerdraget mellan frambenen..den ridskolan körde gärna med mycket fula knep..:(
När sen hästen reste sej rakt upp slets inspänningen sönder och vi trillade baklänges...som tur var knäcktes bara mitt näsben...;)

När jag provred ponnyn slog han så gräsligt med huvudet varje gång jag rörde det minsta lilla på tyglarna, att jag såg han stjärn....
Då hade han blivit riden i många år med både pelham, hårt åtdragen martingal och graman....

Så det blev till att använda hackamore och långa tyglar i skogen i flera år....
Ändå har jag aldrig kunnat använda samma bett mer än 2 ggr på raken utan att han fick panik....

NU, efter 3 år har jag äntligen hittat ett bett jag kan ha varje gång..:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 644
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka