Kort resa till Skottland

Äsch, jag tyckte det var storslaget med naturen, havet, skaldjuren, torvfälten, underbart med trevliga människor och då tillbringades ändå bara halva tiden på destilleri. Men krasst har du nog rätt; är man inte alls intresserad av whisky finns det minst lika bra ställen som är mer lättillgängliga. Dessutom kan man säkert bli trött på att alla i ens omgivning är där för whiskyns skull och bara pratar destillering, lagring, mältning, torv och träfat.
Ja alltså är en inte intresserad av whisky så finns det så mycket häftigare natur än den på Islay på närmare håll (eller lika långt - typ Jura och Mull är mycket roligare att besöka som vanlig turist :))
 
Vi åkte Manchester-Glasgow-Isle of Skye-Inverness (med Loch Ness och Fort Augustus på vägen)- Edinburgh (med Culloden och Perth på vägen) i somras.

Allt har sin charm, men det vi framförallt uppskattade med Glasgow var utbudet av restauranger. Jag upplevde att det var lättare att hitta i Edinburgh och att det är mer turistanpassad, men det finns nog mer ”skatter” i Glasgow. Edinburgh är typ Stockholm, Glasgow är Malmö:D
 
Någon som ridit i Skottland? Längre eller kortare tur?
Jag red när jag var på Islay (eftersom jag behövde vänta på sambon som älskar whisky, vilket jag inte gör) vilket var trevligt eftersom ponnyn jag red var supercool och jag fick galoppera på stranden :)

Men det var ju ingen längre tur och hade inte åkt just dit för att rida om jag inte varit på plats så att säga. Vill en rida mer organiserat och åka dit mer för ridningen tror jag @Mineur har har bra tips :)
 
Jag funderar på att åka till Edinburgh nästa helg, lite spontant. Vad säger ni som har koll om väder den här tiden på året?

Vi åker kanske en 5 dagar och jag älskar vacker natur, finns det någon lämplig dagstur eller kanske tur med övernattning i närheten?
 
Jag funderar på att åka till Edinburgh nästa helg, lite spontant. Vad säger ni som har koll om väder den här tiden på året?

Vi åker kanske en 5 dagar och jag älskar vacker natur, finns det någon lämplig dagstur eller kanske tur med övernattning i närheten?
Jag såg bilder idag från Edinburgh och våren verkar ha infunnit sig :) Tycker det är som sydsvensk vår generellt, lite opålitligt sådär men vårigt och fint om en har tur (rätta mig gärna någon om jag har fel :D)
 
Jag såg bilder idag från Edinburgh och våren verkar ha infunnit sig :) Tycker det är som sydsvensk vår generellt, lite opålitligt sådär men vårigt och fint om en har tur (rätta mig gärna någon om jag har fel :D)

Åh det låter ju bra! Jag behöver inget varmt väder men lite grönska är ju trevligt 😁

Hur många dagar borde vi åka när vi ändå ska dit? Funderar på att åka fredag -tisdag (pga flypriserna) men kanske borde stanna några dagar till?

Kanske bo några nätter i Edinburgh och nån i Glasgow? Jag ska å andra sidan åka med min mamma så vi ska inte blir borta allt för länge :angel:
 
Jag funderar på att åka till Edinburgh nästa helg, lite spontant. Vad säger ni som har koll om väder den här tiden på året?

Vi åker kanske en 5 dagar och jag älskar vacker natur, finns det någon lämplig dagstur eller kanske tur med övernattning i närheten?

Med tanke på vädret i Glasgow och Edinburgh under min resa 7-11/3 i år så kan jag bara säga: Klä på dig. Varmt. Dunkappa + mössa + vantar. Jag höll på att frysa ihjäl, har inte frusit så mkt på åratal. Även de korta stunder det var sol så var snålblåsten förjäklig.
 
Jag red när jag var på Islay (eftersom jag behövde vänta på sambon som älskar whisky, vilket jag inte gör) vilket var trevligt eftersom ponnyn jag red var supercool och jag fick galoppera på stranden :)

Men det var ju ingen längre tur och hade inte åkt just dit för att rida om jag inte varit på plats så att säga. Vill en rida mer organiserat och åka dit mer för ridningen tror jag @Mineur har har bra tips :)
Låter som en lagom tur
Tänk att få galoppera på stranden, det är lite sådant som jag skulle vilja göra :up:

Sen gillar jag ju whiskey också :p
 
Låter som en lagom tur
Tänk att få galoppera på stranden, det är lite sådant som jag skulle vilja göra :up:

Sen gillar jag ju whiskey också :p
Ja då kanske Islay är perfekt resmål för dig :D Jag red strax utanför Port Ellen (där Lagavulin, Ardbeg och Laphroaig har sina distillerier) så det går ju väldigt bra att hålla sig inom det området om en inte vill åka runt hela ön men både rida och besöka några destillerier :)

Sen fanns det ytterligare ett ställe på nordvästra delen av ön där en kunde boka turridning men det kräver bil på ett annat sätt än om en håller sig runt Port Ellen :)
 
Hur många dagar borde vi åka när vi ändå ska dit? Funderar på att åka fredag -tisdag (pga flypriserna) men kanske borde stanna några dagar till?
Jag tycker den tiden är rätt lagom om en vill turista i Edinburgh/Glasgow (lite beroende på när flyget landar/avgår då såklart) och kanske någon avstickare ut på landet :) Det blir ju inte stressigt att hinna med en hel del på den tiden men om en stannar fler dagar så tycker jag (personligen, men jag är rätt trött av mig) att det blir för mycket med fullspäckade dagar utan krävs ett lite mer typ vila - så fler dagar innebär ju inte nödvändigtvis att en orkar se mer :)


Förresten @Mineur (eller någon annan) har du varit i Wigtown? Det verkade så himla trevligt när jag läste ”En bokhandlares dagbok” och beskrivningen ”Skottlands bokstad” är ju väldigt lockande alltså :D Plus festivalen då!
 
Jag red när jag var på Islay (eftersom jag behövde vänta på sambon som älskar whisky, vilket jag inte gör) vilket var trevligt eftersom ponnyn jag red var supercool och jag fick galoppera på stranden :)

Men det var ju ingen längre tur och hade inte åkt just dit för att rida om jag inte varit på plats så att säga. Vill en rida mer organiserat och åka dit mer för ridningen tror jag @Mineur har har bra tips :)
@Ekvation Jag rekommenderar Scottish Equestrian Centre utanför Lanark eller Tannoch Stables utanför Glasgow :)Det finns rätt många ställen, men de två är de jag har provat själv och varit nöjd med. Skulle undvika Hazelden (Glasgow), Ingliston (Edinburgh) och Tower Farm (Edinburgh). Har tyvärr inte varit någonstans längre norrut, men kan fråga min stallkompis från Inverness om du vill ha mer tips!
Jag funderar på att åka till Edinburgh nästa helg, lite spontant. Vad säger ni som har koll om väder den här tiden på året?

Vi åker kanske en 5 dagar och jag älskar vacker natur, finns det någon lämplig dagstur eller kanske tur med övernattning i närheten?
Det har varit ovanligt kallt och instabilt på senaste, men det ska stabilisera sig lite igen nästa vecka säger de så nästa helg kan nog bli fin! Våren är alltid några veckor tidigare här, så påskliljorna står i full blom och vitsippor + körsbärsträd har börjat slå ut den senaste veckan :love:

5 dagar kan säkert bli lagom, beroende på vad ni är ute efter. Men 2 dagar i Edinburgh, 1 i Glasgow och 2 "på landet" någonstans skulle jag personligen tycka var en bra uppdelning.

Har ni möjlighet att hyra bil skulle jag rekommendera att köra ut och vandra någonstans. Ben A'an som syns på min avatar ligger ca 45 minuters körning från Glasgow och tar bara en timme att gå upp för. Därifrån kan man sedan fortsätta till Glencoe, Pitlochry eller något annat mysigt ställe. Conic Hill är en ännu enklare variant som ändå bjuder på fantastisk utsikt över högländerna. Ligger en dryg timmes körning från Glasgow.

Kolla annars upp Rabbies för olika rundresor, de brukar vara bra och har allt från dagsturer till längre resor med övernattning. Att ta tåget ut Largs från Glasgow (ca 45 min) och sen färjan över till den lilla ön Cumbrae (10 min), är ett annat alternativ för en dagstur som inte kräver bil. Jag brukar beskriva Cumbrae som Skottlands Ven - det är rätt vanligt att åka dit på en fin dag och cykla runt ön, eller vandra tvärs över ön.
Kul att du nämner Aviemore, vi ska dit en vecka i skiftet September/oktober. :)
Vi tänkte också passa på att ta två dagar i Edinburgh när flyget ändå går dit, så jag snyltar in på tipsen här i tråden.
Jag älskar Aviemore! Det är mysigt och lagom stort, tycker jag. Loch Morlich som ligger alldeles i närheten är jättevacker! Det enda jag saknar i Aviemore är en riktigt bra restaurang, men den italienska som ligger där är helt ok och så finns det ett gäng pubar med typiskt pubmat såklart :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker den tiden är rätt lagom om en vill turista i Edinburgh/Glasgow (lite beroende på när flyget landar/avgår då såklart) och kanske någon avstickare ut på landet :) Det blir ju inte stressigt att hinna med en hel del på den tiden men om en stannar fler dagar så tycker jag (personligen, men jag är rätt trött av mig) att det blir för mycket med fullspäckade dagar utan krävs ett lite mer typ vila - så fler dagar innebär ju inte nödvändigtvis att en orkar se mer :)


Förresten @Mineur (eller någon annan) har du varit i Wigtown? Det verkade så himla trevligt när jag läste ”En bokhandlares dagbok” och beskrivningen ”Skottlands bokstad” är ju väldigt lockande alltså :D Plus festivalen då!
Nix! Jag var till och med tvungen att Googla... :o Har aldrig hört om någon som varit där!
 
Tipsar förresten om Prestonfield House för afternoon tea i Edinburgh! Det är ett jättevackert gammalt gods med suuupertjusig inredning (tänk Downton Abbey), och ligger en 10 minuters taxiresa från centrum.

The Scotch Whisky Experience rekommenderas också, de har världens största samling av single malt whisky (tror jag, något i den stilen i alla fall!) och är väldigt populära även hos de mest hardcore whisky-fansen! :)
 
Tipsar förresten om Prestonfield House för afternoon tea i Edinburgh! Det är ett jättevackert gammalt gods med suuupertjusig inredning (tänk Downton Abbey), och ligger en 10 minuters taxiresa från centrum.

The Scotch Whisky Experience rekommenderas också, de har världens största samling av single malt whisky (tror jag, något i den stilen i alla fall!) och är väldigt populära även hos de mest hardcore whisky-fansen! :)


Vi är i Edinburgh nu och funderar på att besöka Prestonfield men det låter så flott, vet du om man behöver vara uppklädd?

Vi tar gärna emot tips på matställen här i staden också 😃. Vi var på Makers Gourmet Mash Bar igår vilket jag verkligen kan rekommendera 👌
 
Vi är i Edinburgh nu och funderar på att besöka Prestonfield men det låter så flott, vet du om man behöver vara uppklädd?

Vi tar gärna emot tips på matställen här i staden också 😃. Vi var på Makers Gourmet Mash Bar igår vilket jag verkligen kan rekommendera 👌
Om ni går dit på kvällen så kan det vara bra att vara lite uppklädd, men är det bara för afternoon tea så räcker "helt och rent" långt! Jag hade en helt vanlig stickad tröja och jeans sist jag var där :)

New Chapter är min favoritrestaurang i Edinburgh. Den ligger lite "off" (eller ja, max en kvarts promenad från Princes Street), men har fantastisk mat! Yeni Meze eller The Dome är också jättebra :)
 
Besökte Camera Obscura & World of Illusions i Edinburgh förra hösten, ligger typ uppe vid slottet. Det var ett rätt roligt ställe, väl värt ett besök! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 378
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 629
Senast: Zpunk
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 411
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp