Kortare arbetsdag

Ett av de största problemet med pendling i Stockholm är att merparten inte har råd att bo nära sitt jobb utan måste söka sig längre bort för att ha råd med ett boende vilket innebär längre pendling. Vilket inte är ett stort problem i glesbygder och på landet.
 
Ett av de största problemet med pendling i Stockholm är att merparten inte har råd att bo nära sitt jobb utan måste söka sig längre bort för att ha råd med ett boende vilket innebär längre pendling. Vilket inte är ett stort problem i glesbygder och på landet.
Fast ska man bo i glesbygd och på landet så finns jobben inte alltid där man vill bo, så man måste ändå pendla lite grann. Där jag bor (Skaraborg) pendlar folk glatt mellan kommunerna. Någon bor i Falköping, men pendlar till Mariestad för jobb. En annan bor i Skövde och pendlar till Skara osv osv.

Pendla till jobb är ett nationellt problem för alla oavsett vart de bor. Bor man på landet har man avstånd, bor man i stan har man för mycket trafik. Det är samma skit men ändå olika.
 
Fast ska man bo i glesbygd och på landet så finns jobben inte alltid där man vill bo, så man måste ändå pendla lite grann. Där jag bor (Skaraborg) pendlar folk glatt mellan kommunerna. Någon bor i Falköping, men pendlar till Mariestad för jobb. En annan bor i Skövde och pendlar till Skara osv osv.

Pendla till jobb är ett nationellt problem för alla oavsett vart de bor. Bor man på landet har man avstånd, bor man i stan har man för mycket trafik. Det är samma skit men ändå olika.
Men precis. Jag bor i Norrland, men har ändå 14 mil till jobbet. Mitt jobb finns helt enkelt inte på platsen där jag bor och jag vill inte flytta. 😊
 
Jag känner att detta är lite olika frågor. Dels att 40 timmarsnormen behöver utmanas. Jag är en sån som inte tycker att 40 timmars veckor är gynnsamt. För att jag ska orka behöver jag sänka produktiviteten så jag antagligen är mindre produktiv på arbetsplatsen än jag hade varit på kanske 30-35 timmars veckor, men jag hinner mindre hemma eftersom jag är borta fler timmar. Jag har i många år jobbat 70-90% för att orka, för att hinna.

Den andra frågan är att öka efterfrågan på jobb inom vården och andra samhällsviktiga yrken som både har en dålig arbetsmiljö och många gånger dåligt betalt. Det är jätteviktigt att dessa får en hållbar och trevlig arbetsmiljö som gör att folk håller och vill arbeta inom dessa yrken och självklart ska de också få en vettig lön.

Jag har bytt från ett yrke med 100% närvaro på plats till ett tjänstemannayrke. Ett plus är absolut möjligheten att jobba hemifrån. Dock upplever jag att ”pandemieffekten” börjar avta. Allt fler arbetsgivare kräver närvaro på plats i allt större omfattning. För ett år sedan var minst 50% av platsannonserna hybrid eller distans. Nu är det ytterst få som anger distans och betydligt lägre procent som anger hybrid. På min arbetsplats får vi max jobba hemma 1 dag i veckan t ex.
 
Bilköer. Tunnelbanestopp.
Pendeltågshaveri. :D

Förutom då att det ofta tar 45-60 minuter att färdas 2 mil.
När jag flyttade till skåne trodde jag alla hade nära till jobbet. Men jag har så många kollegor osv som pendlar 4 timmar per dag! Det skulle jag med göra om jag åkt buss i 3.5 mil. Nu kör jag bil (o det kostar mig 5000 i månaden).
 
Fast om arbetsförhållandena var bättre så kanske de skulle klara av att hålla kvar i personalen de har? Det är ju inte personalbrist egentligen. Sjuksköterskorna och undersköterskorna hittar andra jobb som de orkar med bara.

Givetvis kommer det inte kunna göras i en handvändning, och att det kommer fungera klockrent inom alla branscher från första sekund. Det är ingen som säger det. Men att det går är jag övertygad om. Jag är också övertygad om att det är ett måste för samhället i stort på sikt.

Med personal som hoppar av mindre, mindre sjukskrivningar och mindre onödiga utbildningar så kanske vi i längden sparar pengar.

Jag har sagt länge att 80% jobb, få en heltidslön, hade lockat fler till vården. Det finns knappt någon som orkar jobba heltid ärligt talat. Jobbet blir tyngre och tyngre, iaf hos oss som jobbar inom äldrevården. Nu för tiden hålls de äldre hemma så länge det bara går, och när de väl flyttar till boende så är det i princip bara helskötning, eller tex demens/alzheimer. Det blir extremt tungt både psykiskt och fysiskt för oss, på ett arbetspass så kan vi räkna med 50-60 förflyttningar på 3-4 personal, ni vet vad det sliter på våra kroppar!

Det är många som ligger runt 70% i tjänstgöring, vissa så lågt som 65%. Och de som jobbar mer är många gånger sjukskrivna. Jag tror som sagt att 80%, få 100% i lön hade dels sett till så vi fick fler folk på golvet då dessa som jobbar 65-70% då väljer att gå upp till 80% för att få ut 100% lön, och dels att många sjukskrivningar försvann då de som jobbar 100% idag skulle få mer återhämtning. Skulle ”alla” dessutom jobba 80% så skulle det vara lättare att lägga vettigare scheman.

Vi har haft en del tjänster ute nu, men lägre, runt 65%. Är ingen som söker för det är inte många som vill ha så låg tjänst. Är man ensamstående så klarar man sig inte på 65%. Och eftersom man ändå jobbar typ 5 dagar i veckan, men färre timmar så är det svårt att ta något extra jobb också, eftersom du redan jobbar.

Och som någon annan nämnde. Vi får betalt från kl 07. Men kl 07 ska vi sitta ombytta och klara, för att ta emot rapport från natten. Det innebär att vi har ca 10-15 min VARJE PASS där vi måste vara på jobbet för att hämta kläder och byta om, men inte får en krona för det. Det är långt över en timme på en arbetsvecka. På en månad är det över en halv arbetsdag vi är där ”gratis”.
 
Jag har sagt länge att 80% jobb, få en heltidslön, hade lockat fler till vården. Det finns knappt någon som orkar jobba heltid ärligt talat. Jobbet blir tyngre och tyngre, iaf hos oss som jobbar inom äldrevården. Nu för tiden hålls de äldre hemma så länge det bara går, och när de väl flyttar till boende så är det i princip bara helskötning, eller tex demens/alzheimer. Det blir extremt tungt både psykiskt och fysiskt för oss, på ett arbetspass så kan vi räkna med 50-60 förflyttningar på 3-4 personal, ni vet vad det sliter på våra kroppar!

Det är många som ligger runt 70% i tjänstgöring, vissa så lågt som 65%. Och de som jobbar mer är många gånger sjukskrivna. Jag tror som sagt att 80%, få 100% i lön hade dels sett till så vi fick fler folk på golvet då dessa som jobbar 65-70% då väljer att gå upp till 80% för att få ut 100% lön, och dels att många sjukskrivningar försvann då de som jobbar 100% idag skulle få mer återhämtning. Skulle ”alla” dessutom jobba 80% så skulle det vara lättare att lägga vettigare scheman.

Vi har haft en del tjänster ute nu, men lägre, runt 65%. Är ingen som söker för det är inte många som vill ha så låg tjänst. Är man ensamstående så klarar man sig inte på 65%. Och eftersom man ändå jobbar typ 5 dagar i veckan, men färre timmar så är det svårt att ta något extra jobb också, eftersom du redan jobbar.

Och som någon annan nämnde. Vi får betalt från kl 07. Men kl 07 ska vi sitta ombytta och klara, för att ta emot rapport från natten. Det innebär att vi har ca 10-15 min VARJE PASS där vi måste vara på jobbet för att hämta kläder och byta om, men inte får en krona för det. Det är långt över en timme på en arbetsvecka. På en månad är det över en halv arbetsdag vi är där ”gratis”.
Det där med kläderna är också en aspekt. Jag har också haft arbetskläder som man måste byta på plats. 1 jobb av ett 10-tal fick vi göra det på instämplad tid. Annars skulle det göras före och efter arbetstid. Jag har också haft arbeten där tvätt av kläderna ska skötas på egen hand fast man egentligen inte får ta hem dem, men där få eller inga tvättmöjligheter fanns på arbetsplatsen så i praktiken så behövde man tvätta arbetskläderna på sin fritid.
 
Och jag betalar mer för boendet för att palla åka till jobbet. Ska jag få avdrag då? Eftersom jag enbart bor här pga nära till jobbet och alltså får sjukt mycket dyrare lån.

Alla gör vi våra val och såklart prioriterar man olika. Det hade haft massor med fördelar att bo länge från jobbet, då hade jag kunnat ha häst som exempel.

Så jag tycker en sån regel skulle vara dålig. Däremot tycker jag att flera borde få möjlighet att arbeta mindre än 40h vecka, oavsett anledning!
Precis vad jag tänkte skriva.

Ska de som valt att bosätta sig enskilt med längre avstånd för att det ger dem livskvalité tjäna på det?
Ska man ta ett jobb längre bort för att korta sin arbetstid om man gillar att till exempel åka tåg mer än att jobba?
 
Beror på. Jag jobbar skift och har längre dagar än 8h. Skulle en förkortad arbetsdag innebära att jag måste jobba fler dagar i månaden? Det vill jag inte, då förlorar jag ännu mer tid med mitt barn.
Håller med. Men gällande skift så borde det väl snarast korta ned den genomsnittliga veckoarbetdtiden på schemat.
 
Senast ändrad:
Det finns ju fall där man gett 90% av lönen för 80% av arbetstiden (t ex i bilindustri i lågkonjunktur) och det har visat sig att produktiviteten per krona har varit oförändrad eller bättre.
Jag är övertygad om att det finns arbeten där man faktiskt är effektivare vid en kortare arbetsdag. Men det finns också yrken där själva närvarotiden är det som arbetsgivaren köper, och då blir det förstås dyrt att korta arbetstiden.
Jag hade gärna valt en lägre tjänstgöringsgrad om det hade varit möjligt. Men det som just nu sliter mest på mig är att jag reser väldigt mycket i jobbet. Långa restider, mycket förseningar (och restid är ju inte arbetstid, så den räknas dessutom in i dygnsvilan som vilotid) och många kvällar på tråkiga rum någonstans som inte är hemma - det gör att återhämtningen blir rätt dålig.
 
Beror på. Jag jobbar skift och har längre dagar än 8h. Skulle en förkortad arbetsdag innebära att jag måste jobba fler dagar i månaden? Det vill jag inte, då förlorar jag ännu mer tid med mitt barn.

Det som är så dumt med mitt jobb. Jag jobbar 74% på schema (jobbar mer, men då extra), men jobbar typ lika många dagar som de som jobbar 100%. Bara att de jobbar fler timmar de dagar de jobbar. Jag har många pass typ 16.30-21.30, 7-14 osv. Jag hade hellre jobbat 7-16 eller 14-21 för att få ihop timmarna, än att behöva jobba extra på de lediga dagar jag har. Vi jobbar varannan helg, och varannan helg ledig. Jag försöker alltid jobba på min lediga helg då det blir kval. Och vi får då ca 240% så det brukar räcka att jobba ett-två sånna pass. Men det innebär ju att jag inte får någon ledig helg istället.
 
På mitt jobb är det väldigt få som har heltid de allra flesta har 28, 30 eller 32 timmar. Många vill ha fler timmar men jag får känslan av att det är för att det ska finnas folk som kan ta extrapass när någon blir sjuk utan att det ska bli övertid
För ingen får övertidsersättning och det är mycket korttidsfrånvaro
Samtidigt är det sällan tillräckligt med personal så är någon sjuk blir det tight för personal är det första det sparas in på
Så vi har kortare arbetsdagar men arbetsbelastningen är inte rolig många gånger det är tungt slitigt och mängder med varor som ska lyftas kroppen tar stryk
Vi ska också byta om innan vi stämplar in och får inte gå till jobbet i kläderna men får tvätta dom hemma
Drar vi över några minuter för att hjälpa någon får vi inte betalt det blir många minuter varje år totalt

Så vi har redan kortare arbetsdag kan man säga jag tvivlar dock på att det är pga omsorg om de anställda faktiskt det är nog snarare omsorg om företagets vinst :meh:
 
Jag tycker absolut att yrken där man jobbar kvällar, helger, röda dagar osv på sitt schema borde få arbetstidsförkortning. Som vårdanställd så ser jag hur många lämnar yrket får återhämtningen räcker inte till och man missar så himla mycket tid med familj/vänner. Den sociala återhämtningen är oerhört viktig och många känner sig otillräckliga hemma när man åter igen jobbar helg, kvällen när barnen är hemma, julafton osv.
Det skulle nog också locka in lite fler i yrket.
Sen är det både tungt fysiskt, psykiskiskt och stressigt ibland.
Eller hur.

Och fysiskt tunga jobb borde få lägre pensionsålder.
 
Eller hur.

Och fysiskt tunga jobb borde få lägre pensionsålder.
Eller en extra semestervecka. Samtliga av mina kollegor använder upp MINST en semestervecka om året till att lägga in strödagar så de får lite längre ledighet ibland. Tex tredagarsledigt. Vi orkar verkligen inte jobba helt efter schema som läget är nu.
Det är jättehög belastning och underbemanning. Det är rejäl obalans mellan jobb och återhämtning.
Kollegor säger upp sig hela tiden och personalomsättningen jättehög. Det är ohållbart om vi ska ha något i framtiden som kan kallas äldrevård.
 
I mitt yrkesområde hade 6 timmars dag gjort en stor skillnad mot 8-9 som är standard annars, skulle ha mer energi att ta hand om mig själv för att orka livet bättre.
Jag jobbar inom vården, vet att alla på mitt jobb vill det, kanske inte natten då men vi som går dag/kväll.

Vi har ingen möjlighet att jobba hemifrån, ska man kunna "välja" yrken så tror jag att många företag behöver ändra sin syn. TS som i praktiken kan jobba hemma men som inte får pga företagets policy tex.
Men i slutändan tror jag majoriteten gynnas av kortare arbetsdagar oavsett om man jobbar på plats eller hemifrån.
 
Jag har sagt länge att 80% jobb, få en heltidslön, hade lockat fler till vården. Det finns knappt någon som orkar jobba heltid ärligt talat. Jobbet blir tyngre och tyngre, iaf hos oss som jobbar inom äldrevården. Nu för tiden hålls de äldre hemma så länge det bara går, och när de väl flyttar till boende så är det i princip bara helskötning, eller tex demens/alzheimer. Det blir extremt tungt både psykiskt och fysiskt för oss, på ett arbetspass så kan vi räkna med 50-60 förflyttningar på 3-4 personal, ni vet vad det sliter på våra kroppar!

Det är många som ligger runt 70% i tjänstgöring, vissa så lågt som 65%. Och de som jobbar mer är många gånger sjukskrivna. Jag tror som sagt att 80%, få 100% i lön hade dels sett till så vi fick fler folk på golvet då dessa som jobbar 65-70% då väljer att gå upp till 80% för att få ut 100% lön, och dels att många sjukskrivningar försvann då de som jobbar 100% idag skulle få mer återhämtning. Skulle ”alla” dessutom jobba 80% så skulle det vara lättare att lägga vettigare scheman.

Vi har haft en del tjänster ute nu, men lägre, runt 65%. Är ingen som söker för det är inte många som vill ha så låg tjänst. Är man ensamstående så klarar man sig inte på 65%. Och eftersom man ändå jobbar typ 5 dagar i veckan, men färre timmar så är det svårt att ta något extra jobb också, eftersom du redan jobbar.

Och som någon annan nämnde. Vi får betalt från kl 07. Men kl 07 ska vi sitta ombytta och klara, för att ta emot rapport från natten. Det innebär att vi har ca 10-15 min VARJE PASS där vi måste vara på jobbet för att hämta kläder och byta om, men inte får en krona för det. Det är långt över en timme på en arbetsvecka. På en månad är det över en halv arbetsdag vi är där ”gratis”.

Vi har samma yrke och jag håller med dig.
Jag är klar uska nu efter nyår och ska gå upp på heltid 100%, kommer bo på jobbet!
Jag gillar mitt jobb, men det här med 11-timmars körde ihop det! Säger också 85% med heltidslön och färre utgångar om man jobbar färre %= personal som mår bättre och orkar mer!
 
Eller en extra semestervecka. Samtliga av mina kollegor använder upp MINST en semestervecka om året till att lägga in strödagar så de får lite längre ledighet ibland. Tex tredagarsledigt. Vi orkar verkligen inte jobba helt efter schema som läget är nu.
Det är jättehög belastning och underbemanning. Det är rejäl obalans mellan jobb och återhämtning.
Kollegor säger upp sig hela tiden och personalomsättningen jättehög. Det är ohållbart om vi ska ha något i framtiden som kan kallas äldrevård.
Ja, och när halva helgen går åt till återhämtning innebär det att det inte finns tid att ha någon fritid.
 
Du passar inte in på det jag skrev. Du har inte barn och de flesta har ofta över en timme i resväg enkel väg.
Skönt för dig att du vaknar pigg varje dag, är pigg i huvudet och inte skulle vinna någon riktig äkta välfärd på att gå ner i tid. Men jag tror dessvärre att du är rätt så ensam om det. Gemeneman skulle nog vinna mycket på att gå ner i arbetstid om inte lönen påverkades.

Min tanke är att man ska få lika mycket betalt. Det nya heltid blir färre timmar

Det beror på vart man bor, varken på mitt förra eller nuvarande jobb har majoriteten en timmes resväg.
Jag har aldrig vaknat pigg i hela mitt liv 😅
Min hjärna är vad den är, pigg är inte riktigt rätt ord 🙄
Men det funkar.

Har som sagt väldigt svårt att alla som jobbar heltid är totalt utslitna utan energi.
På något sätt ska den förkortade tiden finansieras. Jag är på industri med taktade linor, dvs full effektivitet hela passen.
Personligen vill jag inte ha kortare pass, när jag är på jobbet kan lika gärna jobba en full dag.
Ser hellre fler lediga dagar, är ledig varannan fredag och det är guld.
Idag kom jag inte två timmar sent pga ärenden, kommer jobba över två timmar. Kan använda komp men jag jobbar gärna när jag ändå är här.
 
Det som är så dumt med mitt jobb. Jag jobbar 74% på schema (jobbar mer, men då extra), men jobbar typ lika många dagar som de som jobbar 100%. Bara att de jobbar fler timmar de dagar de jobbar. Jag har många pass typ 16.30-21.30, 7-14 osv. Jag hade hellre jobbat 7-16 eller 14-21 för att få ihop timmarna, än att behöva jobba extra på de lediga dagar jag har. Vi jobbar varannan helg, och varannan helg ledig. Jag försöker alltid jobba på min lediga helg då det blir kval. Och vi får då ca 240% så det brukar räcka att jobba ett-två sånna pass. Men det innebär ju att jag inte får någon ledig helg istället.
Jag jobbar 50% och har lika många tillfällen som en heltidare.
Jag har tom ett läkarintyg på att jag borde ha fler återhåmtningsdagar och lite längre arbetsdagar. Men det hjälpte mycket lite. Fick tillslut 3 dagar mindre på en 12-veckorsperiod.
Känns som man jämt är på jobbet när man jobbar varannan helg och så många dagar trots att man bara jobbar 50%. Jag får ju bara en halv lön…..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp