Kortare arbetsdag

Om det inte skalar med kostnaden för företaget så blir det en hyfsad nackdel i jobbsökandet för de som har restid till jobbet, arbetsgivaren får bara 6h per dag för samma kostnad som den närboende producerar 8 timmar. Eller tänker jag fel om förslaget?

Däremot tycker jag att heltidsnormen MÅSTE luckras upp för att tillgängligheten för arbetsmarknaden ska bli större, ffa för alla de med svårigheter. Men som ändå skulle kunna bidra och försörja sig själva till stor del om arbetsgivarna var mer flexibla i tankegångarna.
Jag tänker att alla på en arbetsplats har samma arbetstid, oberoende av restiden. Det är möjligheten att jobba hemma som avgör arbetstiden. Det var med det i tanken som jag startade tråden
 
6 timmars arbetsdag är en no brainer tycker jag. Det finns ingen som kan fokusera 8 timmar per dag, och sedan komma hem, laga mat, städa, diska, ta hand om djur, barn, sig själv OCH hinna vila upp sig för nästa dag.

Ekvationen går liksom inte ihop hur man än gör. Nu när jag skriver mitt masterarbete så jobbar jag i regel 4-5 timmar/dag. Jag gjorde likadant under min kandidat och då blev jag klar före alla de där som la 8-12 h/dag. För när jag väl satt så gjorde jag det jag skulle med. Produktivt och snabbt. Det hände liksom att jag skrev 5 sidor på en dag.
Det jobbiga blir att hitta en arbetsgivare som inser att om hen vill ha ut mesta möjliga från mig så bör hen låta mig jobba ganska så få timmar.

Jobbar jag 8 timmar/dag så sjunker min produktivitet med hur mycket som helst. Jag får nog inte ens hälften så mycket gjort.
 
Däremot tycker jag att heltidsnormen MÅSTE luckras upp för att tillgängligheten för arbetsmarknaden ska bli större, ffa för alla de med svårigheter. Men som ändå skulle kunna bidra och försörja sig själva till stor del om arbetsgivarna var mer flexibla i tankegångarna.
Ja den sliter ut folk helt i onödan.
En mer flexibel arbetsmarknad skulle gynna samhället i stort.
Som det är nu så blir det för mycket allt eller inget.
 
Jag tycker absolut att yrken där man jobbar kvällar, helger, röda dagar osv på sitt schema borde få arbetstidsförkortning. Som vårdanställd så ser jag hur många lämnar yrket får återhämtningen räcker inte till och man missar så himla mycket tid med familj/vänner. Den sociala återhämtningen är oerhört viktig och många känner sig otillräckliga hemma när man åter igen jobbar helg, kvällen när barnen är hemma, julafton osv.
Det skulle nog också locka in lite fler i yrket.
Sen är det både tungt fysiskt, psykiskiskt och stressigt ibland.
 
6 timmars arbetsdag är en no brainer tycker jag. Det finns ingen som kan fokusera 8 timmar per dag, och sedan komma hem, laga mat, städa, diska, ta hand om djur, barn, sig själv OCH hinna vila upp sig för nästa dag.

Ekvationen går liksom inte ihop hur man än gör. Nu när jag skriver mitt masterarbete så jobbar jag i regel 4-5 timmar/dag. Jag gjorde likadant under min kandidat och då blev jag klar före alla de där som la 8-12 h/dag. För när jag väl satt så gjorde jag det jag skulle med. Produktivt och snabbt. Det hände liksom att jag skrev 5 sidor på en dag.
Det jobbiga blir att hitta en arbetsgivare som inser att om hen vill ha ut mesta möjliga från mig så bör hen låta mig jobba ganska så få timmar.

Jobbar jag 8 timmar/dag så sjunker min produktivitet med hur mycket som helst. Jag får nog inte ens hälften så mycket gjort.

Ingen var väl att överdriva. Jag har inga problem att hinna och orka trots hjärntrötthet. Har dock skapligt nära till jobbet och ett hyfsat lättskött boende. Har häst, hund och tre katter.
Jobbar dock inte 7 - 16 eftersom det inte alls passar mig, ekorrhjul är deprimerande.

Dock skulle jag gärna jobba mindre för att det är skönt att ha mer tid i soffan.
 
Jag hade gärna gått ner i arbetstid, men det fungerar ju inte med ekonomin. Jag hade helst sluppit jobba över huvud tage, men det fungerar ju inte alls med ekonomin. Så min fråga är hur de tror att ekonomin skulle lösa sig om folk inte jobbar heltid?
 
Ingen var väl att överdriva. Jag har inga problem att hinna och orka trots hjärntrötthet. Har dock skapligt nära till jobbet och ett hyfsat lättskött boende. Har häst, hund och tre katter.
Jobbar dock inte 7 - 16 eftersom det inte alls passar mig, ekorrhjul är deprimerande.

Dock skulle jag gärna jobba mindre för att det är skönt att ha mer tid i soffan.
Du passar inte in på det jag skrev. Du har inte barn och de flesta har ofta över en timme i resväg enkel väg.
Skönt för dig att du vaknar pigg varje dag, är pigg i huvudet och inte skulle vinna någon riktig äkta välfärd på att gå ner i tid. Men jag tror dessvärre att du är rätt så ensam om det. Gemeneman skulle nog vinna mycket på att gå ner i arbetstid om inte lönen påverkades.
Jag hade gärna gått ner i arbetstid, men det fungerar ju inte med ekonomin. Jag hade helst sluppit jobba över huvud tage, men det fungerar ju inte alls med ekonomin. Så min fråga är hur de tror att ekonomin skulle lösa sig om folk inte jobbar heltid?
Min tanke är att man ska få lika mycket betalt. Det nya heltid blir färre timmar bara.
 
Varför inte? Det hände ju när man gick från 10 timmars arbetsdag till 8?
Man räknar med att 6-timmars arbetsdag inom vården skulle kosta samhället ca 80 miljarder. Där kommer några och säger att så kommer det inte alls att bli för att kostnaden för a-kassa kommer bli mindre med fler arbetstillfällen, men vården har ju redan idag enormt svårt att få tag på personal och jag tvivlar på att de som går på a-kassa idag skulle platsa inom vården ifall det ska hårddras. Det är väldigt få vårdutbildade som är arbetslösa pga arbetsbrist. Det typ finns ju inte.
 
Min med!

Och för de flesta andra som bor lite på landsbygden, ffa.
Man har en normal snitt restid på en halvtimme enkel resa. Och de flesta i min närhet har arbeten de måste närvara på.
Jag skulle nog påstå att restiden är längre i Stockholm och Göteborg för att infrastrukturen är helt kollapsad.
 
Man räknar med att 6-timmars arbetsdag inom vården skulle kosta samhället ca 80 miljarder. Där kommer några och säger att så kommer det inte alls att bli för att kostnaden för a-kassa kommer bli mindre med fler arbetstillfällen, men vården har ju redan idag enormt svårt att få tag på personal och jag tvivlar på att de som går på a-kassa idag skulle platsa inom vården ifall det ska hårddras. Det är väldigt få vårdutbildade som är arbetslösa pga arbetsbrist. Det typ finns ju inte.
Fast om arbetsförhållandena var bättre så kanske de skulle klara av att hålla kvar i personalen de har? Det är ju inte personalbrist egentligen. Sjuksköterskorna och undersköterskorna hittar andra jobb som de orkar med bara.

Givetvis kommer det inte kunna göras i en handvändning, och att det kommer fungera klockrent inom alla branscher från första sekund. Det är ingen som säger det. Men att det går är jag övertygad om. Jag är också övertygad om att det är ett måste för samhället i stort på sikt.

Med personal som hoppar av mindre, mindre sjukskrivningar och mindre onödiga utbildningar så kanske vi i längden sparar pengar.
 
Bilköer. Tunnelbanestopp.
Pendeltågshaveri. :D

Förutom då att det ofta tar 45-60 minuter att färdas 2 mil.
Upplever inte att det är ett så stort problem med tunnelbanestopp, och sambon åker SJ, och visst, vintertid är det ju en historia för sig.... Men oftast fungerar det. Men tid, ja... det tar det. 1:30-1:45 ungefär. Enkel väg, uppsala- stockholm södra.

Jag skulle aldrig orka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 473
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 799
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp