Kortare arbetsdag

Det beror på vart man bor, varken på mitt förra eller nuvarande jobb har majoriteten en timmes resväg.
Jag har aldrig vaknat pigg i hela mitt liv 😅
Min hjärna är vad den är, pigg är inte riktigt rätt ord 🙄
Men det funkar.

Har som sagt väldigt svårt att alla som jobbar heltid är totalt utslitna utan energi.
På något sätt ska den förkortade tiden finansieras. Jag är på industri med taktade linor, dvs full effektivitet hela passen.
Personligen vill jag inte ha kortare pass, när jag är på jobbet kan lika gärna jobba en full dag.
Ser hellre fler lediga dagar, är ledig varannan fredag och det är guld.
Idag kom jag inte två timmar sent pga ärenden, kommer jobba över två timmar. Kan använda komp men jag jobbar gärna när jag ändå är här.
Man kanske får se saker lite mer generellt och se mellanzonerna. Det är nog betydligt fler som är helt slut än som är pigga. Men tyvärr behöver de flesta jobba 100% för att få ihop ekonomin.
Villa och barn är ju ganska vanligt att folk har och det är rejält kostsamt mot lägenhet och inga barn.
 
På mitt jobb har vi heller ingen möjlighet till komp eller flex 25 semesterdagar sen är det slut på ledighet
Men som sagt ingen är anställd på heltid
 
Det som är så dumt med mitt jobb. Jag jobbar 74% på schema (jobbar mer, men då extra), men jobbar typ lika många dagar som de som jobbar 100%. Bara att de jobbar fler timmar de dagar de jobbar. Jag har många pass typ 16.30-21.30, 7-14 osv. Jag hade hellre jobbat 7-16 eller 14-21 för att få ihop timmarna, än att behöva jobba extra på de lediga dagar jag har. Vi jobbar varannan helg, och varannan helg ledig. Jag försöker alltid jobba på min lediga helg då det blir kval. Och vi får då ca 240% så det brukar räcka att jobba ett-två sånna pass. Men det innebär ju att jag inte får någon ledig helg istället.
Ja blir ju otroligt ovärt (tycker jag) när färre timmar i månaden resulterar i fler dagar på plats. Jag jobbar 40h på 3 dagar, ledig 2, jobbar 40h på 3 dagar igen och sen ledig en hel vecka. Är separerad och har mitt barn på ledigveckan. Skulle jag behöva jobba fler dagar i månaden skulle det innebära mindre tid med mitt barn alternativt byta bransch då, eftersom hela min bransch bygger på detta upplägget.
 
Man kanske får se saker lite mer generellt och se mellanzonerna. Det är nog betydligt fler som är helt slut än som är pigga. Men tyvärr behöver de flesta jobba 100% för att få ihop ekonomin.
Villa och barn är ju ganska vanligt att folk har och det är rejält kostsamt mot lägenhet och inga barn.

Absolut, samtidigt gör man ju olika val i livet.
Stora, dyra villor, resor, dyra bilar, en hög med ungar osv.

Jag är alltså inte emot kortare arbetstid överlag, jag undrar mest hur det ska fungera i praktiken.
Tror mer på bra scheman, mer individuella lösningar osv.
 
Jag jobbar 50% och har lika många tillfällen som en heltidare.
Jag har tom ett läkarintyg på att jag borde ha fler återhåmtningsdagar och lite längre arbetsdagar. Men det hjälpte mycket lite. Fick tillslut 3 dagar mindre på en 12-veckorsperiod.
Känns som man jämt är på jobbet när man jobbar varannan helg och så många dagar trots att man bara jobbar 50%. Jag får ju bara en halv lön…..
Jag jobbar inte heller heltid, ligger normalt på ca 120 timmar i månaden. Men. De är fördelade på delade pass med starttid kl 06, 12 och 17. Ibland inryckning mellan passen. Morgon och kvällspasset tar oftast ca 2.5 h, men ibland 4. Lunchpasset tar ofta 30 min, men ibland 3 h. Jobbar varannan-var tredje helg, ledig torsdagar och halva måndagar.

Jag älskar att ha ett par timmar mitt på dagen som jag kan ägna åt mina hundar och får, men jag blir lite lätt gråtfärdig av att tänka på att jobba så här tills jag är 70+...
 
Absolut, samtidigt gör man ju olika val i livet.
Stora, dyra villor, resor, dyra bilar, en hög med ungar osv.

Jag är alltså inte emot kortare arbetstid överlag, jag undrar mest hur det ska fungera i praktiken.
Tror mer på bra scheman, mer individuella lösningar osv.
Vem säger att det handlar om stora villor och bilar eller dyra resor?
Idag har en helt vanlig villa på en liten ort blivit jättedyr. En vanligt mellanklassbil kostar en halv mille ny.
Tittar man bakåt i tiden så kostar tex bil och hus många procent mer av lönen än för tex 20 år sen.
Alla kan inte bo i lägenhetener, cykla och åka buss.

Även för dig som djurägare så har du nog märkt hur mycket dyrare allt blivit? Oavsett vilka val man gjort så har de blivit dyrare och då måste man jobba. Man kan liksom inte sälja barnen. Man får jobba mer om det behövs.

Jag håller med dig om bra scheman och individuella lösningar. Tyvärr för flera branscher så försvann den möjligheten nästa helt när lagen om 11-timmarsvilan samt veckovilan infördes. Nu måste väldigt många jobba i samma mall.
 
Vem säger att det handlar om stora villor och bilar eller dyra resor?
Idag har en helt vanlig villa på en liten ort blivit jättedyr. En vanligt mellanklassbil kostar en halv mille ny.
Tittar man bakåt i tiden så kostar tex bil och hus många procent mer av lönen än för tex 20 år sen.
Alla kan inte bo i lägenhetener, cykla och åka buss.

Även för dig som djurägare så har du nog märkt hur mycket dyrare allt blivit? Oavsett vilka val man gjort så har de blivit dyrare och då måste man jobba. Man kan liksom inte sälja barnen. Man får jobba mer om det behövs.

Jag håller med dig om bra scheman och individuella lösningar. Tyvärr för flera branscher så försvann den möjligheten nästa helt när lagen om 11-timmarsvilan samt veckovilan infördes. Nu måste väldigt många jobba i samma mall.

Ja, det är därför jag jobbar heltid, för att finansiera mina intressen.
Utan häst skulle jag kunna jobba deltid men jag vill ha häst, alltså jobbar jag heltid + lite till.

Sen är det ingen hemlighet att gemeneman är belånad upp över öronen i Sverige 😅
Det byggs mycket där jag bor och det är inga småhus och alla är långt ifrån höginkomsttagare som bor här. Det är mestadels vanliga knegare.
Det renoveras konstant, fullt funktionella kök, badrum osv kastas ut.
Många skulle kunna leva betydligt billigare än vad de väljer att göra.
 
Ja, det är därför jag jobbar heltid, för att finansiera mina intressen.
Utan häst skulle jag kunna jobba deltid men jag vill ha häst, alltså jobbar jag heltid + lite till.

Sen är det ingen hemlighet att gemeneman är belånad upp över öronen i Sverige 😅
Det byggs mycket där jag bor och det är inga småhus och alla är långt ifrån höginkomsttagare som bor här. Det är mestadels vanliga knegare.
Det renoveras konstant, fullt funktionella kök, badrum osv kastas ut.
Många skulle kunna leva betydligt billigare än vad de väljer att göra.
Fast med ditt resonemang så skulle det bli en klassfråga att skaffa barn?
Bara de som orkar jobba heltid och ändå vara pigga eller de som tjänar så bra att de har råd att jobba mindre kan bilda familj?

Något är ju extremt fel när 50% av en lön går år till ett normalt bornde i en standardvilla och 30% täcker kostnaden för en standardbil.
Det handlar inte om att vissa kan leva billigare för visst kan vissa det. Det handlar om att en normallön ska räcka till en normalstandard.

Läste nyss en intressant artikel att tex läkarsekreterare tjänar så dåligt att de inte klarar sig som ensamstående föräldrar eller har som ensamstående råd med intressen eller något utöver mat, kläder, boende typ utan att många tvingas extrajobba på helgerna.
Ja då blir man trött.

Jag tycker faktiskt det är skam att lön och ork inte räcker till någon guldkant i livet för väldigt många människor.
 
Fast med ditt resonemang så skulle det bli en klassfråga att skaffa barn?
Bara de som orkar jobba heltid och ändå vara pigga eller de som tjänar så bra att de har råd att jobba mindre kan bilda familj?

Något är ju extremt fel när 50% av en lön går år till ett normalt bornde i en standardvilla och 30% täcker kostnaden för en standardbil.
Det handlar inte om att vissa kan leva billigare för visst kan vissa det. Det handlar om att en normallön ska räcka till en normalstandard.

Läste nyss en intressant artikel att tex läkarsekreterare tjänar så dåligt att de inte klarar sig som ensamstående föräldrar eller har som ensamstående råd med intressen eller något utöver mat, kläder, boende typ utan att många tvingas extrajobba på helgerna.
Ja då blir man trött.

Jag tycker faktiskt det är skam att lön och ork inte räcker till någon guldkant i livet för väldigt många människor.
Klassfråga att skaffa barn är det inte men det är ju redan så det ser ut i praktiken. Det är många fler kvinnor som blir sjukskrivna för utmattning eftersom man i dagsläget ska orka både projektleda en familj, jobba heltid och helst både åka kollektivt och dessutom vara trevlig mot folk. Helt orimligt för de flesta att orka det så har man råd så åker man bil, går ner i tid eller betalar någon annan för att städa hemmet, köper färdiga matkassar osv.
Visst att ”idealfamiljen” i dag är jämställd men hur många män är det i dagsläget inte som ändå lyckas ha massor med fritidsintressen under småbarnsåren medan kvinnan totalt går in i familjebubblan.
 
Fast med ditt resonemang så skulle det bli en klassfråga att skaffa barn?
Bara de som orkar jobba heltid och ändå vara pigga eller de som tjänar så bra att de har råd att jobba mindre kan bilda familj?

Något är ju extremt fel när 50% av en lön går år till ett normalt bornde i en standardvilla och 30% täcker kostnaden för en standardbil.
Det handlar inte om att vissa kan leva billigare för visst kan vissa det. Det handlar om att en normallön ska räcka till en normalstandard.

Läste nyss en intressant artikel att tex läkarsekreterare tjänar så dåligt att de inte klarar sig som ensamstående föräldrar eller har som ensamstående råd med intressen eller något utöver mat, kläder, boende typ utan att många tvingas extrajobba på helgerna.
Ja då blir man trött.

Jag tycker faktiskt det är skam att lön och ork inte räcker till någon guldkant i livet för väldigt många människor.

Som ovan nämnt så är det ju redan så i praktiken.
Jag har normal lön, är verkligen inte höginkomsttagare.
Livet är orättvist, det är inget att hynla om.
Det går säkert att göra det mindre orättvist, iaf i teorin.
 
Klassfråga att skaffa barn är det inte men det är ju redan så det ser ut i praktiken. Det är många fler kvinnor som blir sjukskrivna för utmattning eftersom man i dagsläget ska orka både projektleda en familj, jobba heltid och helst både åka kollektivt och dessutom vara trevlig mot folk. Helt orimligt för de flesta att orka det så har man råd så åker man bil, går ner i tid eller betalar någon annan för att städa hemmet, köper färdiga matkassar osv.
Visst att ”idealfamiljen” i dag är jämställd men hur många män är det i dagsläget inte som ändå lyckas ha massor med fritidsintressen under småbarnsåren medan kvinnan totalt går in i familjebubblan.
Jag tycker inte det hör till ämnet om det är snedfördelning i hemmet.
Jag pratar om rena fakta vad en lön räcker till idag. Och jo, då blir det en klassfråga eftersom barn kostar.
 
Ja, det är därför jag jobbar heltid, för att finansiera mina intressen.
Utan häst skulle jag kunna jobba deltid men jag vill ha häst, alltså jobbar jag heltid + lite till.

Sen är det ingen hemlighet att gemeneman är belånad upp över öronen i Sverige 😅
Det byggs mycket där jag bor och det är inga småhus och alla är långt ifrån höginkomsttagare som bor här. Det är mestadels vanliga knegare.
Det renoveras konstant, fullt funktionella kök, badrum osv kastas ut.
Många skulle kunna leva betydligt billigare än vad de väljer att göra.
Fast det är inte bara nuvarande inkomst som påverkas av att gå ned i tid. Pensionen, vilket vår generation definitivt behöver spara privat till för att överleva, blir sämre. Blir man sjukskriven påverkas ersättningen. Så länge man jobbar är det klart att det kan fungera, men om något händer kan det påverka väldigt mycket.

Jag har bra lön, men jag separerade i somras, och har ett knappt två år gammalt barn. Jag bor absolut inte dyrt och lyxigt, men såklart jag hade kunnat ta en trång hyreslägenhet istället för att köpt bostadsrättshus och sparat ett par tusenlappar i månaden på det, det hade dock varit på bekostnad av mitt välmående.

Att vara ensam med ett så litet barn tar rejält på energin. Det blir flera dagar i sträck utan en enda paus, jag kan liksom inte ens ta en halvtimmes promenad på egen hand för att andas lite som man oftast kan om man är två föräldrar under samma tak. Varannan helg har jag tid för återhämtning. Men då ska också annat skötas, som ordentlig städning, storhandling och annat som är svårt att få tid och ork till andra dagar. Vill jag umgås med folk är det också den helgen möjligheten finns, då både familj och vänner bor flera timmar bort.

Djur har jag inte möjlighet att ha just nu, jag behöver dessutom kunna/ha råd att åka till mitt kontor några timmar bort emellanåt. En månad med en del sjukdom och VAB (som det blir med litet barn på förskola) förlorar jag rejält med tusenlappar i lön och går back efter att allt nödvändigt är betalt. Att gå ned i tid är alltså inte ett alternativ.

Jag tror ju inte att det är de där du pratar om som ”lever lyxliv” som har störst behov av att gå ned i arbetstid. Jag är inte heller en av de med störst behov, för mitt jobb är inte jämförbart med tunga yrken som exempelvis vårdyrken är. Men nog tusan skulle även jag bli mer produktiv på jobbet om jag hann bli utvilad mellan arbetspassen.

Att förutsätta att alla som inte har råd att gå ned i arbetstid har valt dyra villor, bilar, renoveringar och en massa barn är lite fult tycker jag, det finns många som lever långt ifrån såna valmöjligheter.
 
Som ovan nämnt så är det ju redan så i praktiken.
Jag har normal lön, är verkligen inte höginkomsttagare.
Livet är orättvist, det är inget att hynla om.
Det går säkert att göra det mindre orättvist, iaf i teorin.
Att vissa har en skev fördelning hemma har inget med ekonomi att göra eller den enskilda personens schema.

Ska vi hålla diskussionen i fokus på frågan så kan vi välja att se det utifrån en ensamståendes aspekt.
En lön, ett schema, en fritid.
Här finns många yrken där man pga arbetstider inte kan ge anställda den återhämtningen de behöver eller pga lön gör att de behöver jobba extra.
 
Fast det är inte bara nuvarande inkomst som påverkas av att gå ned i tid. Pensionen, vilket vår generation definitivt behöver spara privat till för att överleva, blir sämre. Blir man sjukskriven påverkas ersättningen. Så länge man jobbar är det klart att det kan fungera, men om något händer kan det påverka väldigt mycket.

Jag har bra lön, men jag separerade i somras, och har ett knappt två år gammalt barn. Jag bor absolut inte dyrt och lyxigt, men såklart jag hade kunnat ta en trång hyreslägenhet istället för att köpt bostadsrättshus och sparat ett par tusenlappar i månaden på det, det hade dock varit på bekostnad av mitt välmående.

Att vara ensam med ett så litet barn tar rejält på energin. Det blir flera dagar i sträck utan en enda paus, jag kan liksom inte ens ta en halvtimmes promenad på egen hand för att andas lite som man oftast kan om man är två föräldrar under samma tak. Varannan helg har jag tid för återhämtning. Men då ska också annat skötas, som ordentlig städning, storhandling och annat som är svårt att få tid och ork till andra dagar. Vill jag umgås med folk är det också den helgen möjligheten finns, då både familj och vänner bor flera timmar bort.

Djur har jag inte möjlighet att ha just nu, jag behöver dessutom kunna/ha råd att åka till mitt kontor några timmar bort emellanåt. En månad med en del sjukdom och VAB (som det blir med litet barn på förskola) förlorar jag rejält med tusenlappar i lön och går back efter att allt nödvändigt är betalt. Att gå ned i tid är alltså inte ett alternativ.

Jag tror ju inte att det är de där du pratar om som ”lever lyxliv” som har störst behov av att gå ned i arbetstid. Jag är inte heller en av de med störst behov, för mitt jobb är inte jämförbart med tunga yrken som exempelvis vårdyrken är. Men nog tusan skulle även jag bli mer produktiv på jobbet om jag hann bli utvilad mellan arbetspassen.

Att förutsätta att alla som inte har råd att gå ned i arbetstid har valt dyra villor, bilar, renoveringar och en massa barn är lite fult tycker jag, det finns många som lever långt ifrån såna valmöjligheter.

Det ör precis det vi gör, bor i en liten hyresrätt för att kunna finansiera våra intressen.

Jag förutsätter det inte men ovanligt är det inte.
Svensken är väldigt högt belånad, det är ju ingen hemlighet.

Som sagt, jag har inget emot kortare arbetstid.
Frågan är hur det ska finansieras.
 
Jag tror ju personligen att en standard på 6 h arbetsdag som heltidsnorm vore bättre än att enbart ge det till personer som måste jobba på plats (vem går man efter då? Nån som bestämmer vad som gäller för specifika yrken eller arbetsgivaren? Vad gäller för jobb som kräver vissa dagar på plats men andra som funkar hemifrån?).

Det är absolut klurigt när det gäller vissa jobb. Såna där det handlar om att vara produktiv tror jag det är enbart positivt, man orkar ha ett högre tempo och produktiviteten lär inte bli lägre på sex timmar än på åtta om man får mer fritid och tid för återhämtning. Yrken som industri eller vård där det inte går att göra saker snabbare blir ju svårare kortsiktigt, men jag misstänker att det vore en ekonomisk vinst långsiktigt sett till att folk kan stanna längre (lära upp nya hela tiden är svindyrt) och färre sjukskrivningar. Så ja, jag tror samhället i stort skulle tjäna på det.
 
Att vissa har en skev fördelning hemma har inget med ekonomi att göra eller den enskilda personens schema.

Ska vi hålla diskussionen i fokus på frågan så kan vi välja att se det utifrån en ensamståendes aspekt.
En lön, ett schema, en fritid.
Här finns många yrken där man pga arbetstider inte kan ge anställda den återhämtningen de behöver eller pga lön gör att de behöver jobba extra.


Jag har ingen lösning för hur der ska bli bra och rättvist för alla.
Det är en utopi som jag jag är rätt övertygad om aldrig kommer hända.
Oavsett vad du eller jag tycker.
 
Det ör precis det vi gör, bor i en liten hyresrätt för att kunna finansiera våra intressen.

Jag förutsätter det inte men ovanligt är det inte.
Svensken är väldigt högt belånad, det är ju ingen hemlighet.

Som sagt, jag har inget emot kortare arbetstid.
Frågan är hur det ska finansieras.
Ja, fast nu handlade det ju inte om att finansiera sina intressen utan att få tid till återhämtning. Jag kan garantera dig att återhämtningen inte blir bättre för att man bor trångt med barn.

Finansieras lär det göras med högre produktivitet, anställda som stannar längre på arbetsplatsen och färre sjukskrivningar. Det är extremt mycket dyrare att lära upp nya anställda än att behålla gamla, så yrken med hög personalomsättning lär tjäna rejält på det om det innebär att de anställda orkar stanna och inte arbetar slut på sig själva.
 
Ja, fast nu handlade det ju inte om att finansiera sina intressen utan att få tid till återhämtning. Jag kan garantera dig att återhämtningen inte blir bättre för att man bor trångt med barn.

Finansieras lär det göras med högre produktivitet, anställda som stannar längre på arbetsplatsen och färre sjukskrivningar. Det är extremt mycket dyrare att lära upp nya anställda än att behålla gamla, så yrken med hög personalomsättning lär tjäna rejält på det om det innebär att de anställda orkar stanna och inte arbetar slut på sig själva.

Absolut, det låter jättebra i teorin men jag har svårt att se det hända iom att allt är så himla kortsiktigt i princip varenda bransch 😅
 
Jag har ingen lösning för hur der ska bli bra och rättvist för alla.
Det är en utopi som jag jag är rätt övertygad om aldrig kommer hända.
Oavsett vad du eller jag tycker.
Lösningen är att börja titta på vilka yrkesgrupper som har höga sjukskrivningar, förslitningsskador, tillbud och avvikelser relaterade till bristande återhämtning, som har löner som ligger så lågt att de behöver söka bidrag för att nå upp till en normal levnadsstandard.

Det är inte de högavlönade eller de som har icke tunga jobb, som är lediga alla kvällar, helger och liknande som behöver arbetstidsförkortning.
 
Lösningen är att börja titta på vilka yrkesgrupper som har höga sjukskrivningar, förslitningsskador, tillbud och avvikelser relaterade till bristande återhämtning, som har löner som ligger så lågt att de behöver söka bidrag för att nå upp till en normal levnadsstandard.

Det är inte de högavlönade eller de som har icke tunga jobb, som är lediga alla kvällar, helger och liknande som behöver arbetstidsförkortning.

Då är det fortfarande finansieringsbiten och få stopp på det kortsiktiga tänket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 867
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp