Kortare arbetsdag

Det kortsiktiga tänket lär inte försvinna inom handels
Vinsten är viktigare och personal är utbytbar eftersom det inte krävs någon utbildning oftast får folk typ två max tre dagar det räcker anses det

Det finns också många skolungdomar som vill jobba och som inte alltid lärt sig att säga ifrån utan kör ända in i kaklet typ på bekostnad av sin hälsa ibland
Säger man nej som ny riskerar man att få färre timmar i slutändan inget jobb alls

Gör det du hinner men hinn med allt :crazy:
 
Ja, fast nu handlade det ju inte om att finansiera sina intressen utan att få tid till återhämtning. Jag kan garantera dig att återhämtningen inte blir bättre för att man bor trångt med barn.

Finansieras lär det göras med högre produktivitet, anställda som stannar längre på arbetsplatsen och färre sjukskrivningar. Det är extremt mycket dyrare att lära upp nya anställda än att behålla gamla, så yrken med hög personalomsättning lär tjäna rejält på det om det innebär att de anställda orkar stanna och inte arbetar slut på sig själva.

Var gränserna går tror jag är individuellt och extremt beroende av typen av arbetsuppgifter. Nånstans har jag läst att 80% timmar till 90% lön har varit neutralt ekonomiskt för arbetsgivare i en studie.

I andra länder diskuterar man om inte 50-timmarsveckorna borde ned något för folkhälsan (många företag i Japan är stolta över att deras anställda får vara lediga både lördag och söndag, vilket inte är normen). Ytterligare länder jobbar många upp mot 70 timmar i veckan, utan att knappt få lön att klara överlevnad.

Men att produktivitet går ned med ökad arbetstid efter en gräns är väl definierat och känt, till den grad att vid tillräckligt många timmar så har man i snitt negativ produktivitet. Då AG i princip betalar anställda extra mycket (övertid) för att ställa till mer oreda än nytta.

https://cs.stanford.edu/people/eroberts/cs181/projects/crunchmode/econ-hours-productivity.html

Finns också en del pågående större studier/experiment med 4-dagarsvecka (också 80%) som ger lovande resultat för att backa en arbetstidsförkortning i norm. Helst skulle jag vilja att normen försvagades, så att vi kan få mer anpassning till individer och ge möjligheter för fler att bidra.
 
Var gränserna går tror jag är individuellt och extremt beroende av typen av arbetsuppgifter. Nånstans har jag läst att 80% timmar till 90% lön har varit neutralt ekonomiskt för arbetsgivare i en studie.

I andra länder diskuterar man om inte 50-timmarsveckorna borde ned något för folkhälsan (många företag i Japan är stolta över att deras anställda får vara lediga både lördag och söndag, vilket inte är normen). Ytterligare länder jobbar många upp mot 70 timmar i veckan, utan att knappt få lön att klara överlevnad.

Men att produktivitet går ned med ökad arbetstid efter en gräns är väl definierat och känt, till den grad att vid tillräckligt många timmar så har man i snitt negativ produktivitet. Då AG i princip betalar anställda extra mycket (övertid) för att ställa till mer oreda än nytta.

https://cs.stanford.edu/people/eroberts/cs181/projects/crunchmode/econ-hours-productivity.html

Finns också en del pågående större studier/experiment med 4-dagarsvecka (också 80%) som ger lovande resultat för att backa en arbetstidsförkortning i norm. Helst skulle jag vilja att normen försvagades, så att vi kan få mer anpassning till individer och ge möjligheter för fler att bidra.
Det gjordes ju för ett tiotal (femton? tjugo?) år sen en del försök med tre-tre i branscher som behöver vara bemannade alla dagar i veckan. Då jobbade personalen lite längre dagar (9-10 timmar? ) tre dagar, sen lediga tre, på rullande schema, oavsett vardag eller helg. Dvs kortare arbetstid, men ingen ersättning för att man jobbar helger. Det verkar ju helt ha försvunnit trots att jag har för mig att man då hörde rätt mycket positivt om modellen. Men en ev arbetstidsförkortning måste antagligen se olika ut beroende på om det är arbetstagarens tid eller arbetstagarens resultat som är det som arbetsgivaren är ute efter. Ibland är det förstås båda.
 
Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det bestämmas vilka arbeten detta skulle gälla?

Jag skulle kunna ta mig själv som exempel, jag har ett jobb som kan utföras vart som helst bara jag har min jobbdator och en internetanslutning. Men ledningen på min arbetsplats har bestämt att vi inte får jobba hemifrån annat än i undantagsfall. Det får alltså inte ske på regelbunden basis.

Nej det tycker jag absolut inte. Eller rättare sagt varför skulle just "möjlighet att arbeta hemifrån" vara den enda parametern. Två personer som båda arbetar på plats men har väldigt olika lång pendling får ju också väldigt lång "arbetstid" om man även ska räkna in restiden.

Däremot att heltid borde vara kortare än 40h/vecka generellt tycker jag absolut.
 
Det gjordes ju för ett tiotal (femton? tjugo?) år sen en del försök med tre-tre i branscher som behöver vara bemannade alla dagar i veckan. Då jobbade personalen lite längre dagar (9-10 timmar? ) tre dagar, sen lediga tre, på rullande schema, oavsett vardag eller helg. Dvs kortare arbetstid, men ingen ersättning för att man jobbar helger. Det verkar ju helt ha försvunnit trots att jag har för mig att man då hörde rätt mycket positivt om modellen. Men en ev arbetstidsförkortning måste antagligen se olika ut beroende på om det är arbetstagarens tid eller arbetstagarens resultat som är det som arbetsgivaren är ute efter. Ibland är det förstås båda.

För att det ska inträffa utan lagstiftning måste det vara en win-win på totalen. Och jag tycker nog det ligger win-win och lurar i vassen när det gäller det här. Arbetsgivaren måste få resultatet för en viss kostnad, men man måste räkna in både kortsiktiga och långsiktiga effekter och utvärdera resultatet långsiktigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 384
Senast: Mois
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp