Kostn för stallplats/Sthlm fullservice.

break_a_leg

Trådstartare
Jag och en kamrat diskuterade vad det kostar att ha häst i Sthlms-området...Vi kommer båda undan ganska billigt, själv har jag ju valt bort ridhus för att få ned kostnaden.

Men ni som står på stora anläggningar där det mesta finns och ingår, vad får ni betala? Och hur har ni råd :confused:
 
Typ 5000:- för allt..dvs mockning, fodring, in-utsläpp, hö, havre och betfor. Dessutom tillgång till två stora ridhus på anläggningen. Ganska nära stan, bra ridvägar men ej jättebra hagar.
 
Alla in/ut släpp och fodringar ingår (har ett helgpass var tredje helg). Byter täcken, lindor, skydd. 8 kg hösilage/hö o 3 kg havre/korn. Stort ridhus. Spolspilta, varmvatten o värme :love:
3 skottkärror torv i veckan (andvänder spån, köper själv, så d drar ner stallhyran lite).

3550:-/mån.
 
Det måste ju tillhöra de billigaste alternativen :) Jag tror att det är lite dyrare på norra sidan av Sthlm, här tror jag att man inte kommer under 4000 kr :crazy:
 
Jag tror det är svårt att hitta stall där allt ingår, även mockningen. Kan vara därför som du fått lite svar?
 
betalr 45000 (sthlm) full skötsel dock ej mockning, annars fixar dom allt sen ingår stort nybyggt ridhs, modern varm vatten spolspilta, cafeteria, stort fräscht stall osv...
 
Jo, men att hitta ett stall där även mockningen ingår är inte det enklaste. Nu betalar vi extra för mockning så vi har rubbet, men det är en privat överenskommelse med stalltjejerna och inte med stallägaren.
 
Betalar 1800:- för boxen och fodringar. Får mocka,in-utsläpp själv. Även köpa eget foder + strö.

Skulle jag betala för allt skulle jag hamna runt 4000:- månaden.Tror dock inte det är dyrare norr om stan.
Avståndet till stan är snarare det som avgör priset.
 
Jag vet ju iaf ett ställe som ligger på drygt 5100 kr med mockning...Den kan du dock ta själv, och sänker då kostnaden med 500 kr.
 
O jisses det är TUR man inte bor i sthlm.... :D
Här ute på landet betalar jag 1200 kr/mån för "allt" utom mockning. Dvs foder, strö, 4 fodringar, in/utsläpp.
Super hagar o ridvägar, liten paddock, ridhus 1 mil bort.
Flytta hit vet ja.... ;)
 
Betalar 1700 i stallhyra med fullservice må-fre och kollektivt helger. Har ytterligare kostnader på ca 2000 kronor i foder :eek: och ca 600 kr i torv.
Ridavstånd till ridhus (15 min.) och tillgång till egen ridvolt och rundcorall. Anläggningsavgift 700 kr per termin och medlemsskap 300 kronor per år.

Standarden på stallet och servicen är usel, minst sagt. :(
Det kräver att man är aktiv själv och är beredd att hugga i med de flesta sysslor.
Hagarna är bra, men inhängnaderna är i mycket dåligt skick.
Likaså stallarna. Det finns mycket övrigt att önska. :smirk:

Jag har förhandlat bort mockning, vilket ger avdrag på stallhyran med 150 kronor och sen gör jag stalltjänster motsvarande 1000 kr i månaden.
Så det blir ändå ganska billigt för att vara Stockholm.
Men det kräver mycket tid och arbete.
 
Jag vet att det är dyrt att ha häst i Sthlm,
men att det var så dyrt det visste jag inte :rofl: :rofl: :) :angel:
 
Ska förklara mig, på vissa orter ute i landet är det svårt att hitta arbete!! Men det brukar vara billigare att ha häst där :)
 
Hej!

Jag har stått på diverse stall i sthm med sk. fullservice..Oftast räknas inte mockning in i servicen.

För ca 3 år sen kostade det 3000, med ridhus, ridbana, spolpspilta, in och utsläpp, ett täcke på och av, fodringar, foder och ingen mockning. Mockning kunde man köpa till för 25 kr./dag men bara enstaka dagar. En torvbal/vecka.

Ett annat stall också 3000, då ingick in och utsläpp, fodringar och mockning, men täckes-service kostade 200 extra/månad, foder ingick och strö. Inget ridhus, men en dålig ridbana och travbana att rida på, spolspilta.

Nu senast kostade det mej 2500, underbart stall med trevliga människor och mycket välskött! Ridbana, spolplats, mockning, foder(vitlöksmineraler, betfor, korn, havre, och analyserat hö)utläpp och lunch ingick. Em, kväll och helger delade vi, ca 2 pass/vecka blev det.

Där jag står nu betalar jag 2200 och då ingår alla fodringar, in och utsläpp, ridbana, hösilage, havre och korn. Jag får även mockat 2 dagar/vecka. De dagar jag är där gör jag höpåsarna, mockar och fixar vatten. Torv köper vi in själva.. Vi har ridbana.. Typ så..

Står man inte mitt i stockholm kan man komma undan ganska billigt, gäller bara att hitta rätt stall.../ Lavinia
 
d ligger på norra sidan om stan, tar lite drygt en halvtimme kommunalt från centralen
 
När jag hade hästarna i Stockholm (för tillfället bor vi i skåne) betalade jag 2000:- i kallhyra, och sedan var man tvingad att köpa spån/halm, havre och hö från stallägaren.
Till det var man tvugen att betala 400:-/per häst och månad för in/utsläp och fodringar.
Det brukade sluta någonstans på 4000:- för stora hästen och 3000:- för ponnyn. Då fanns det även möjlighet att hjälpa till med några fodringspass och på så sätt få ner stallhyran några hundralappar.
 
står på ett stall med utebana och ridhus, foder ingår men helgerna är kollektiva. För det betalar vi 3600 i månaden. Tyvärr har gården börjat förfalla så smått, och saker sköts inte lika bra som det borde..
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 396
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 332
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp