Kostnad för utbyggnad.

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 008

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat ett litet hus som verkar ha "allt jag vill ha", utom den lilla detaljen att det saknas toa/badrum. Just nu ser det ut att finnas ett avlopp för gråvatten.
Jag funderar på vad det ungefär, mellan tummen och lilltån, skulle kunna kosta att göra en lite utbyggnad för att få ett utrymme till dusch, tvättmaskin och nån form av torrdass (för att kanske kunna klara sig med det befintliga avloppet). Säg 3-4 kvadratmeter, det borde räcka. Vilken storleksordning av pengar är det troligt att det skulle kunna hamna på? 100.000? 500.000?
Mest bara för att veta om jag alls ska fundera på huset ifråga eller helt enkelt bara släppa det...

Jag har hittat ett litet hus som verkar ha "allt jag vill ha", utom den lilla detaljen att det saknas toa/badrum. Just nu ser det ut att finnas ett avlopp för gråvatten.
Jag funderar på vad det ungefär, mellan tummen och lilltån, skulle kunna kosta att göra en lite utbyggnad för att få ett utrymme till dusch, tvättmaskin och nån form av torrdass (för att kanske kunna klara sig med det befintliga avloppet). Säg 3-4 kvadratmeter, det borde räcka. Vilken storleksordning av pengar är det troligt att det skulle kunna hamna på? 100.000? 500.000?
Mest bara för att veta om jag alls ska fundera på huset ifråga eller helt enkelt bara släppa det...
Jag tror (!) att det blir svårt att få en kommun att godkänna avlopp för gråvatten i en permanentbostad. Så du får nog räkna på att installera ett riktigt avlopp eftr de krav som finns för området.

Jag tror (!) att det blir svårt att få en kommun att godkänna avlopp för gråvatten i en permanentbostad. Så du får nog räkna på att installera ett riktigt avlopp eftr de krav som finns för området.
Alltså det är kanske möjligt. Men, jag börjar med att fundera på vad utbyggnaden kan kosta, för att alls veta om jag ska fundera mer på huset ifråga.

Alltså det är kanske möjligt. Men, jag börjar med att fundera på vad utbyggnaden kan kosta, för att alls veta om jag ska fundera mer på huset ifråga.
Enklaste är väl att greppa mobilen?

Fråga kommunen om kravet på avloppet på fastigheten XX:x Kan ju ligga ett föreläggamde redan, eller att det är godkänt till år x Kommuner har björnkoll.

Samma med utbyggnad, Kolla ett par byggfirmor.

Jag kommer bygga ut mitt lilla hus. Vi kommer lägga till ett ordentlig badrum på bottenplan samt ett rum ovanpå. Utöver det kommer vi även göra inglasad altan och eventuellt utöka altanen runt om.

Som det ser ut i dagsläget runt miljonen hamnar vi på efter att ha kikat runt lite.

Bara fixa ordentligt avlop brukar hamna på runt 100 000,- (vilket vi redan har så det behöver inte vi fundera på :) )

Jag fick offert i somras på ett 5x3 meter sovrum. Det skulle kosta 600 000 kr. Det projektet lade jag ner på momangen. Det var efter ROT.

Tack för era svar!
Jag vet vad avlopp kostar, om det måste göras. Det jag klurade på var själva utbyggnaden, för om det blir alltför stor summa blir totalkostnaden för huset för hög.

Det finns inget påbud om att att det måste finnas ett avlopp som är godkänt för wc, vatten indraget, eller el för att man ska få bo på en fastighet.

Det förekommer att man har separett, förbränningstoalett, mulltoa eller andra avloppsfria lösningar samt BDT- avlopp (gråvatten) men ej wc alltså.

Om man inte är så kinkig så går det att komma billigt undan genom att köpa en begagnad byggbod och ställa dit.
Det finns gott om dem just nu.
Min senaste överslagsräkning på det blev ungefär 150 000 kr.
Och då blev det ett litet rum extra med i det.
Med tiden så kan man sedan tilläggsisolera och sätta på ett sadeltak.

Det finns inget påbud om att att det måste finnas ett avlopp som är godkänt för wc, vatten indraget, eller el för att man ska få bo på en fastighet.

Det förekommer att man har separett, förbränningstoalett, mulltoa eller andra avloppsfria lösningar samt BDT- avlopp (gråvatten) men ej wc alltså.
Tyvärr tolkar olikla kommuner regelverket efter eget huvud. :meh:

En bekant blev tvingad installera slutet system i en sommarstuga. De hade själva ingen som helst avsikt att installera tvättmaskin, wc eller annat. Stugan hade legat där i evinnerlig tid och ägts av samma familj.

Tyvärr tolkar olikla kommuner regelverket efter eget huvud. :meh:

En bekant blev tvingad installera slutet system i en sommarstuga. De hade själva ingen som helst avsikt att installera tvättmaskin, wc eller annat. Stugan hade legat där i evinnerlig tid och ägts av samma familj.
Du hävdade ju att man inte fick bosätta sig på en fastighet utan godkänt avlopp för WC.

Min poäng är att väl egentligen att man får bosätta sig = mantalskriva sig på en fastighet oavsett om det finns el, vatten eller avlopp, och WC krävs definitivt inte.

Ett godkänt BDT-avlopp fortsätter att vara godkänt så länge det uppfyller kraven för ett BDT-avlopp, oavsett mantalsskrivning.

Vill man installera WC, så duger ju inte BDT-avloppet längre.

Om man har ett för dåligt BDT-avlopp, t.ex. ett avlopp till en stenkista, lär man tvingas att uppgradera det avloppet till en godkänd standard när kommunen gör en revision av enskilda avlopp.

Slutna system brukar krävas i "känsliga områden", ofta i skärgårdsområden/sjönära eller i områden där det råder brist på/risker för grundvattnets kvalitet av andra orsaker. Vilka områden som är känsliga får man fråga sin kommun om.

Tyvärr tolkar olikla kommuner regelverket efter eget huvud.
Nej det gör de inte.
Plan och bygglagen gäller lika för alla.
Men det kan vara olika förutsättningar.
Samlad bebyggelse eller inte, planlagt område eller inte, närhet till sjö eller annan känslig miljö eller inte.
Bestämmelserna för hus som ser precis likadana ut kan vara olika ändå.
Länsstyrelsen kontrollerar kommunerna så att de inte frisvänger.

Jag betalade strax under 100.000kr för en RENOVERING av befintligt badrum. Då var det ny brunn, ny el, matta på både golv och väggar, lite ny rördragning och ny el. Snickaren rev ut allt och in med nytt gips på väggar och ny isolering i golvet. Badrummet är kanske 1,5x3 meter. Jag tror du kan räkna MINST 3-400.000kr för en utbyggnad och badrum. Sen kan man ju göra en del själv också om man orkar. Isolera och skruva upp gipsskivor fixar de flesta, men snickaren vill ju gärna ha minst 5-600kr i timmen för det.

Jag misstänker att man i TS fråga behöver tänka mer "rum där man kan sköta sin hygien", snarare än "fullutrustat badrum".

Den stora kostnaden borde i så fall vara själva tillbyggnaden.
Det måste kanske inte vara fullständig våtrumsstandard som försäkringsbolaget godkänner, utan duschkabin och tvättställ, och en mulltoa, med svetsad plastmatta på golvet, och "enklare".

Det lär i alla fall kosta en del att bygga till. Det kan kanske bli billigare att placera en monteringsfärdig friggebod nära ytterdörren eller en sidodörr, och isolera den och inreda till hygienutrymme.

Gör man så, förlorar man i bekvämlighet, men slipper göra ingrepp i huset.

Finns det inget rum, eller hörn av huset, som kan bli hygienrum?

tack för alla svar!
Jag har hunnit tänka lite kreativt och det kanske skulle gå att lösa ett utrymme inne i befintligt hus för att göra ett badrum genom att planera om litegrann. Men jag skulle behöva se det i verkligheten för att avgöra om den planen skulle funka.

Jag misstänker att man i TS fråga behöver tänka mer "rum där man kan sköta sin hygien", snarare än "fullutrustat badrum".

Den stora kostnaden borde i så fall vara själva tillbyggnaden.
Det måste kanske inte vara fullständig våtrumsstandard som försäkringsbolaget godkänner, utan duschkabin och tvättställ, och en mulltoa, med svetsad plastmatta på golvet, och "enklare".
Exakt så, Jag har inget som helst behov av att det ska vara något mer än så.

Men,. tyvärr faller det ändå på att visningstiden jag skulle anmäla mig till var medan jag jobbar. Och mäklaren var inte ett dugg intresserad av att visa det för mig vid annat tillfälle. :arghh: Det var så många anmälda till visningen att det inte skulle bli mer än en visning. (snacka om att vara ointresserad av sina kunder!!)
Så nu får jag hoppas att ingen av de som går på visningen vill köpa det...

tack för alla svar!
Jag har hunnit tänka lite kreativt och det kanske skulle gå att lösa ett utrymme inne i befintligt hus för att göra ett badrum genom att planera om litegrann. Men jag skulle behöva se det i verkligheten för att avgöra om den planen skulle funka.

Exakt så, Jag har inget som helst behov av att det ska vara något mer än så.

Men,. tyvärr faller det ändå på att visningstiden jag skulle anmäla mig till var medan jag jobbar. Och mäklaren var inte ett dugg intresserad av att visa det för mig vid annat tillfälle. :arghh: Det var så många anmälda till visningen att det inte skulle bli mer än en visning. (snacka om att vara ointresserad av sina kunder!!)
Så nu får jag hoppas att ingen av de som går på visningen vill köpa det...
Lever säljarna? Är någon skriven på adressen hade jag lätt kontaktat de och berättat vilket as till mäklare de har

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Att bryta mig loss
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar