Kostnad parkering

Bukefalos 30 år!

Spontan tanke, man får inte ta mer betalt i hyra av en lägenhet än vad förstahandskontraktet säger. Max 15% påslag om den är fullmöblerad. Men en parkeringsplats? Varför ska han ta mer betalt för den? Alltså jag fattar att han vill det för att tjäna på det men frågan är om det är lagligt. Hyr han av er gemensamma hyresvärd?

Ja, hen hyr av vår bostadsrättsförening.

Ja, hen hyr av vår bostadsrättsförening.
Detta är från Hyresgästföreningens hemsida.
Screenshot_20251224_204258_Samsung Internet.webp
Så jag skulle nog kollat med er förening vad de säger, om personen gör något otillåtet.

Jag hade nog övervägt det som ett alternativ om bil var viktigt för mig. Det låter ju hemskt att det inte finns parkeringsplatser till alla lägenheter. Garage är ju en annan femma, men att man inte ens ska kunna få tag i en parkeringsplats där man bor?

Orken att flytta är på -85 %, så helst vill jag inte. Planen är att flytta 2028 när en nybyggd lägenhet är färdig, tror inte jag pallar att flytta däremellan.

Detta är från Hyresgästföreningens hemsida.
Visa bifogad fil 178941
Så jag skulle nog kollat med er förening vad de säger, om personen gör något otillåtet.

Kruxet är ju att om jag drar in styrelsen så kommer hen bara att hyra ut till nån annan istället. Finns alltid nån ny som blir lurad av mäklaren kring parkering (som jag och mina grannar blivit) som är desperat.

Kruxet är ju att om jag drar in styrelsen så kommer hen bara att hyra ut till nån annan istället. Finns alltid nån ny som blir lurad av mäklaren kring parkering (som jag och mina grannar blivit) som är desperat.
Eller blir av med sin plats. Visst, det hjälper ju inte dig mer än att din köplats blir en mindre så beror ju på hur du känner där. Skulle hur som absolut ha skriftligt och absolut inte betala i förskott utan garanti för tiden.

Att tvingas flytta är ju aldrig kul, men orkar du med detta elände och stress i ett par år till?

Jag har orkat i 2 1/2 år, så helt omöjligt är det inte. Men inte kul såklart. Sen är det inte säkert att nya lägenheten har parkering heller, det är hopplöst svårt i Uppsala.

Nu vet jag inte vilken stad du bor i, någon innerstad antar jag, men det låter absurt att det ska vara så svårt med parkering att du behöver fundera på att åka buss i 10 minuter till en annan parkering. Då faller ju hela grejen med att det är bekvämt att ha bil. Det går inte att skippa bilen och bara åka buss, elcykel, moped eller liknande så du slipper strul med parkering?

Nu vet jag inte vilken stad du bor i, någon innerstad antar jag, men det låter absurt att det ska vara så svårt med parkering att du behöver fundera på att åka buss i 10 minuter till en annan parkering. Då faller ju hela grejen med att det är bekvämt att ha bil. Det går inte att skippa bilen och bara åka buss, elcykel, moped eller liknande så du slipper strul med parkering?

Tyvärr inte. Stall 1 kanske kan funka hjälpligt, det är 1,5 km till busshållplats där. Stall 2 är det 2,5 km till busshållplats. Jag behöver verkligen bilen. :(

Allvetande buke, hjälp mig tänka när min hjärna är totalt mos pga massa dumt 2025.

Sedan i höstas har jag hyrt parkering vid mitt boende i andra hand. Priset har varit ca 600 kr/månad, vilket känts rimligt då ägaren såklart behövt få ut några extra slantar (ligger på 500 kr/månad när jag kollade). Jag betalade alltihop fram till nyårsafton.

För er som inte vet sen innan, det är hopplöst med parkering där jag bor. Jag har stått i kö i tre år och är på plats 22. Vi har 30 parkeringar till 100 lägenheter.

Några månader parkerade jag på 10 min gångavstånd till lägenheten, där finns inga lediga parkeringar just nu.

Däremot finns det parkering 10 min bort med buss, kostar 800 kr/månad.

Idag hörde personen som har parkeringen av sig. Hen hyr även ut sin lägenhet i andra hand och drar nu en historia om att hen glömde ta ut extra kostnad för att hen hyr ut i andra hand till de som hyr hens lägenhet. Istället vill hen nu ta ut det på min parkering.

Så hen vill höja till 1000 kr/månad eller om jag betalar allt direkt (tom nästa höst) 800 kr. Förutom att det är väldigt mycket pengar (överenskommelsen är dessutom att hen när som helst kan ta tillbaka parkeringen och får jag då ens tillbaka mina pengar?) så känner jag rent principiellt att det är fult gjort.

Jag har skrivit till hen och sagt att jag måste fundera några dagar. I dagsläget använder jag bilen två gånger/dag då jag åker ut till två olika stall. Minst en gång/vecka åker jag dessutom till jobbet, samt såklart handlar mat. Det har varit ruskigt smidigt att ha bilen nära, men jag kan anpassa mig tillbaka till hur det var förut också.

Vad tycker och tänker buke?

Usch så fult gjort!

Jag hade meddelat att jag kan hyra parkeringen en månad eller två medan jag letar efter en annan parkering, och varit tydlig med vad jag tycker om hyreshöjningen.

Usch så fult gjort!

Jag hade meddelat att jag kan hyra parkeringen en månad eller två medan jag letar efter en annan parkering, och varit tydlig med vad jag tycker om hyreshöjningen.

Ja, jag har svarat att jag måste fundera några dagar. Är generellt alldeles för impulsiv då jag bara vill slippa fundera på saker.

Sen har jag mailat styrelsen nu och frågat kring parkeringskostnader, så får vi se vad de svarar.

Har dessutom bundit bolånen ett år till vid årskiftet, så där behöver jag ångra mig senast på tisdag nästa vecka. Trodde ju att jag hade ok på parkering till oktober nästa år när jag band lånen. :(

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar