Kostnader för häst?

A

Aprillos

Jag är inne på att äntligen köpa mig en egen häst.
Men jag undrar vad för kostnader som kommer till per månad/år?
Vad betalar ni?
Vad bör man räkna med?
 
Sv: Kostnader för häst?

du får räkna med stallplats (som kostar väldigt olika, allt från någon hundring till många tusen)

grovfoder (som oxå varierar mkt. i pris. allt från knappt en kr/kg till över 4 kr/kg) slutkostnaden beror ju på vad hästen behöver

strö (som även det varierar i pris beroende vad för strö man väljer att ha)

ev. kraftfoder och mineraler (vad som behövs räknar man på hur grovfodret är)

hovslagare va 6-8 vecka (som oxå kan variera väldigt i pris samt om hästen i fråga är rund skodd, halvskodd eller barfota)

vacc. pris beroende på hur långt vet. behöver åka och vad hästen ska vacc. mot

tandkontroller, varierar en del i pris beroende på var man bor. våra hästar kollar vi 1 gång/år men en del har aldrig behövt beh. en behöver kontrolleras/beh 2 ggr/år.

försäkring (där ras och ålder samt försäkringsform kan variera mkt. prismässigt)

träningar och ev. tävlingar

transportkostnader om man behöver eller vill åka någonstans (träningar eller klinik) samt ev. bensin till och från stallet

utrustning (som behövs eller behöver bytas ut)

försöka ha en "buffert" för ev. oförutsedda utgifter som om tex. hästen skadar sig.

jag har inte direkt räknat på vad mina kostar/st på länge, men några tusenlappar i mån./häst blir det trots att jag fått tag på bra grovfoder under kronan kg. samt inte betalar mer än några hundra i mån. för platserna (vi sköter oss helt själva.) det är väl det som jag kan påverka här :angel:
 
Sv: Kostnader för häst?

Att ha häst är dyrt!
För det första har du stallhyran (om du inte har eget stall men jag utgår från att du ska stalla upp den hos någon). Den kan variera väldigt men mellan 500-2500 brukar de flesta ligga och då är det ju olika saker som ingår.

Just nu betalar jag 1000 kr i månaden i stallhyra, då ingår hö,strö, in/utsläpp och alla fodringar -vilket är ett rätt bra pris!

Nu till hösten komemr jag dock att flytta till ett annat stall där jag komemr betala en kallhyra på 500:-/mån
Sen kostar hästens hö ca 300:-/mån (hon äter 6kg om dagen, 1 kg kostar 2:-)
Som strö kommer jag använda spån eftersom det är så lättmockat, det kostar mellan 50-80:-/bal och man använder 4-5/mån
Krafftfodret betalar jag några hundra för varje månad (jag använder fibergi, havre och betfor)

Sen har du hovlagaren som komemr på besök var6-8e vecka. När man frågar vad det går på så nämner dom ofta inte körersättning och moms så det får man fråga en gång extra!
För mig kostar verkning 300:- skor fram 600:- skor runt 900:- + körersättning 100 :-

Avmaskningsmedel är inte så dyrt men någon hundralapp när det ska till..

Vaccinationen för stelkram och hästinfluensa fick jag senast betala 750 spänn för! varav själva sprutan endast kostade 200! så där har du ett tydligt exempel för hur mycket allt annat kostar (körersättning, grundkostnad till vet, moms..)

Tandkontroll ska göras en gång om året, jag betalade runt 300:- när han var här nu för någon vecka sedan.

Sen är det ju det här man kan välja själv.. träningar, tävlingar, hyra transport osv.. men det vet jag inte så mycketo m då detta inte är något jag sysslar med :)

Tror jag fått med det flesta regelbundna kostnader jag varit med om hitills sen jag skaffade hästi april!
Måste tillägga att det är värt kostnaderna när man väl står där med sin första häst ! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kostnader för häst?

Jag räknar på att min blivande häst kommer att kosta runt 4.500:- i månaden.Då räknar jag med allt utom tävling, transporthyra, ev kurser. Samt buffertsparande.
 
Sv: Kostnader för häst?

räkna på mellan 2 - 6 k i månaden beroende på vart du bor o hur du vill ha hästen uppstallad.
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag räknar på att min blivande häst kommer att kosta runt 4.500:- i månaden.Då räknar jag med allt utom tävling, transporthyra, ev kurser. Samt buffertsparande.

Det låter VÄLDIGT dyrt. Jag betalar ca 1200/månden inkl allt utom träningar/tävlingar..
+ extra då hovslagaren/tandläkaren/vet kommer
 
Sv: Kostnader för häst?

Pris på mitt varmblod:

stallhyra 250kr/mån
Hovis 200kr var tionde vecka.(så ungefär 80kr i månaden)
Vitaminer/mineraler 150kr/mån
Pellets 150kr/mån
Träning 320kr/mån

Detta är sommartid, då hästarna ej går inne.
Har inte heller räknat med vet,vacc,tandl.

Hmm...har jag inte glömt något...950kr/mån...

Men det blir ju givetvis några hundralappar dyrare på vintern, med hö och halm/spån.

Sedan betalar jag allt gånger 4. Då jag har tre hästar till i stallet :)
 
Sv: Kostnader för häst?

1200 är väldigt billigt.

Drar man ihop mina kostnader för bara unghästen blir det:


2000 stallhyra inkl mat.
150 verkning (var 7 v 300:- )(unghäst)
350 försäkring
1500 bensin.

Det blir 4000:-

Dom andra är ungefär samma kostnader på bara att för deras skoning kostar mellan 900 -1200.
Nu kan jag ju erkänna att jag bara betalar för unghästen samt för en av dom andra hästarnas skoning. Men det blir ändå mkt pengar.
 
Sv: Kostnader för häst?

Det låter VÄLDIGT dyrt. Jag betalar ca 1200/månden inkl allt utom träningar/tävlingar..
+ extra då hovslagaren/tandläkaren/vet kommer

1200 är snarare väldigt billigt.

Jag vågar nog inte riktigt räkna vad det kostar... om man bara tar med kostnader man inte kommer undan varje månad är det lätt 4000 kr.

Hovslagare (950/6vecka), 633 kr
Ensilage (12 kg/dag á2), 744 kr
Kallhyra, 800kr
Försäkring, 950kr
Havre (1,5 kg/dag), 205 kr
Lucernpellets (1kg/dag) 165 kr
Manegekort 300 kr

Bara detta blir 3800 kr. Adderar man sedan lite betfor, tillskottsfoder etc och träningar. Ojojo... Och då har jag inte rest till stallet ännu. Eller köpt alla väldigt nödvändiga prylar som man bara MÅSTE ha lite då och då.

Nä, bäst och inte räkna ihop summorna var och en för sig känns de hanterbara.

*kom på*
Det går även åt 4 balar torv a 85 kronor, det är 340 kr till....
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader för häst?

Hovslagare 800 kr var 7månad vintertid. Sommar var 6 vecka
Hö 300-400 kr månad (har shettis) Får 5 kg dag.
Stallhyra 750 utsläpp och fodring morgon och kväll ingår.
Försäkring ca 1300 kr år
Vaccination ca 700 kr år, var 3 år blir det stelkramp också och kanske 200 kr till.
Beftor brukar jag köpa lite av andra i stallet, ca 30-40 kr någon gång då och då.
Kraft ca 200 kr någon gång då och då.
 
Sv: Kostnader för häst?

Hejsan!
För mej kostar det ca 3000/månaden=)
Sen är det ju lite olika, från månad till månad, men det är ungefär iaf(: Hoppas det går bra med hästköpet!:D

// Hanna!
 
Sv: Kostnader för häst?

Nej billigt är det aldrig =)
Jag har iaf turen att ha gratis bete och uppstallning.
Samt eventuellt hö också, då kommer man undan lite iaf...

Tack för era svar, ska skriva ner allt så jag får en bra översikt!
 
Sv: Kostnader för häst?

Att ha häst kan vara dyrt!

Stallhyran 0 kr (eget)
Hovslagaren (verkning var 8:e vecka) 300 kr * 2
Musli 150 kr * 2
Avmaskning (köper "kolla masken" så avmaskar man inte i onödan).
Spån 0 kr (Har såg på gården, så där spar jag in kostnader
Hö 0 kr (Har även hö, men det är mest den största kostnaden och mest arbetsamma för den som köper sitt hö. Priset ligger ca runt 2 kr/kilo.
Vaccination (har inte vaccinerat ännu i år)
Försäkring 176kr + 120kr/mån

Så summan varje månad för två hästar: 896 kr Tack vare höet vi slår själva plus det egna stallet.

Ha alltid en buffert i fall hästen blir skadad.
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag räknar på att min blivande häst kommer att kosta runt 4.500:- i månaden.Då räknar jag med allt utom tävling, transporthyra, ev kurser. Samt buffertsparande.
Det låter rimligt tycker jag. Har du hästen uppstallad med grovfoder och strö så kan du ju med lite flax hamna på runt 2000 kr i månaden i stallhyra. Jag har ett hästkonto där jag har automatisk överföring varje månad. Där sätter jag undan för grovfoder, strö, veterinär och hovslagare. Grovfoder och strö blir ganska stora poster att betala på en gång så då är det skönt att kunna lägga undan lite varje månad istället för att betala många tusenlappar på en gång. Jag har hästarna hemma så el och underhåll kommer från vanliga lönekontot, detsamma med försäkring och sånt. Hade jag hästen uppstallad någonstans hade jag även haft automatisk överföring på stallhyran.
 
Sv: Kostnader för häst?

Min dotter och jag delar på en fullblodsvallack (dyr i mat) och vi räknar med ca 2500:- var = 5000:- då är det bara det man måste ingen instruktör eller tävling eller nåt sånt, inte heller bensin kostnaden 4mil/dag.
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag hamnar också där någon stans, kanske runt 4500 i månaden. Då har jag inte räknat med vacc, tandkollar, täning/tävling och bensin.
 
Sv: Kostnader för häst?

Min häst kostar ungefär 2000:-/mån, billigare nu på sommaren när hon går ute. Då är inte vet.besök inräknat men har aldrig behövt ta ut vet mer än 1 gång om året för vaccination +tandkoll.
 
Sv: Kostnader för häst?

Okej, tack så mycket.
Här kommer lite mer frågor, som jag säkert lätt kan kolla själv men känns ännu enklare att fråga ;)

Vad kostar avmaskning per gång och hur ofta är det lämpligt att göra det? Eller maskkoll som någon nämnde?

Vad kostar tandkontroll och eventuell raspning?

Vad kostar vaccination? Det är väl bara en man gör?
Jag ska inte tävla eller liknande utan ha häst för skogsridning och enklare pass dressyr t.ex... Kanske nån träningskurs.

Vad kan man räkna med att strö kostar?
Halm och spån i en normalstor box?
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag kommer från och med nästa månad betala följande för min häst:

Kallhyra: 750
Hö: ca 600 (10 kg om dagen à 2 kr/kg)
Spån: ca 200
Kraftfoder: ca 150
Hovslagare: 400 (800, helskodd, varannan månad)
Försäkring: ca 200
Träning: 400 (4x100 kr, då vi är två st)
Ridhuskort: 100 (600 per halvår)

Det är vad jag kan komma på nu på rak arm så ungefär 2800 i månaden kostar min häst.
 
Sv: Kostnader för häst?

Som alla andra svarat så varierar det oerhört. Vad man i alla fall kan spara in på är sparbössor.:crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
943
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 148
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 565
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 030
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp