Kostnader för häst?

Sv: Kostnader för häst?

Visst sjutton, har nog blivit för van vid att "mocka" åt smådjuren...
Låter ju mycket bättre nu när jag tänker efter (borde nog kommit ihåg det då jag tom hade bädd åt mina hästar förr). Nu kan jag ju dra av flera hundra i min "hästbudget" ;)
Tack för påminnelsen (10 år sedan jag hade häst sist)
 
Sv: Kostnader för häst?

Min kostar inte så mycket om man jämför vad många av er betalar.

Ser ut så här bete från Juni- Nov = 700:-
Vinter hage (lösdrift) Nov – Juni 700:-/månad inkl foder = 4.900:-
Blir 466.-/månad

Hovslagare: skor bara fram och endast under ”arbetssesängen” April-dec, hon har dessutom endast skor fram.
blir ca 200:-/månad
.
Vaccination/avmaskning = 84:-/månad

Försäkring = 324:-/månad

Tandläkare ca 400:- /år för kontroll. (än har det inte varit något att åtgärda)
= 33:-/månad

+ att jag räknar ”övrigt” ca 100:-/månad

Summa samarium: skulle göra ca 1.207:-/månad

Nu har jag alltså en häst som går på lösdrift året runt.
Får bara hö och kraft på vintern, sommaren klarar hon sig på bete.
Går oskodd Dec-April (då hon har vila) och skodds bara fram.
Har tack och lov aldrig behövt veterinär förutom till vaccineringen..
Utrustning är inköpt så jag tror att de 1.200:-/år jag räknar med räcker till övrigt, köper inte så mycket mer typ flugmedel och kanske någon ny borste och sånt.
Tävlar inte och betalar inte något för träning.

Har säkert glömt något men max ca 1.500:-/månad är tycker jag inte så blodigt och självklart är hon värd varenda öre.
Däremot var det väldigt dyrt när hon köptes, all utrustning skulle köpas, vaccinering var inte gjord, + en hel massa annat
 
Sv: Kostnader för häst?

KL.

Innackorderingshyran det varierar jättemycket.

Du får fråga lite i olika områden olika stall där du bor.

Det varierar väldigt som du märker beroende på var och hur hästen ska vara nånstans.

Är det mer lantligt eller nära stan det varierar mycket på priset.

Likaså ska det va stall med box, tillgång till paddock kanske manege, sadelkammare, klubbstuga, toa, klädskåp, etc samt eventuella tjänster ...

Vad ska du ha för häst ?
Behöver tex den hästen ha täcken som ska av och på ?
Vilken service behöver du betala för. ?

Ska det va stall med full service eller ska du göra en del själv ? va med på schema med andra på stallet..?

Är hästen på lösdrift med höbal och ligghall eller stor utebox tex blir det oftast mindre jobb och bör vara billigare.

Hästpriset stor variation där ..utrustning beror på vad du väljer ..

Hyran, (incl. eller med tillägg av hö, service etc) , hovis, försäkring, vet kostnader, vaccineringar, tandläkare, alternativ vård ev, annat krämer, sprayer etc ....

Kolla vad folk betalar där du bor på ex tre helt olika stall för att få ett hum om priser där du bor...

Investering i början med utrustningen och borstar och grejer också beror på kan va rätt billigt beror på vad du väljer...

Det som kostar mest är hyran och hovis så det är det du får kolla på mest ...

Bra i början är att ha kompisar att rida med och fråga saker kolla om det finns på aktuella stall och när dom rider så du kan få sällskap.
 
Sv: Kostnader för häst?

Det du kan spara in stora summor på det är faktiskt att analysera ditt grovfoder, ta träckprov samt vårda din utrustning som du har.

Många verkar inte bry sig nämvärt vad foder och slentrianmässig avmaskning i själva verket kostar. På foderbiten kan man spara flera tusen kr om man vet vad det är man behöver. Samma gäller maskbiten. Sedan under sommaren kan man spara ännu mera pengar genom att SKÖTA OM sina beten och verkligen utnyttja betes fördelar. Många gör ju inte ens det vilket får till följd av att många måste stödfodra på betet. Ang utrustning, visst är det skoj med fina, nya saker, men många gånger kan man ju fråga sig, behövs det eller det ? Kan man laga ?
 
Sv: Kostnader för häst?

Det låter VÄLDIGT dyrt. Jag betalar ca 1200/månden inkl allt utom träningar/tävlingar..
+ extra då hovslagaren/tandläkaren/vet kommer

åh herregud så billigt!

bi kommer snart att flytta in i vårt nybyggda stall hemma på gården och då kommer min stallkompis flytta med sin häst. Hon kommer att betala en hra på 1500:- per månad - helinackordering och det tjänar jag 5:- per dag på att jag mockar. Resen går till foder och strö. Dessutom kostar ju slitage på hagar och stall oxå!

det är bara att gratulera dig!
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag valde ett annat stall så mina kostnade är lite annorlunda än vad jag skrev sist:

Stallhyra: 1300, då ingår hösilage och spån
Kraftfoder: ca 150 (då har jag här räknat in betfor, mineraler, salt och olja)
Hovslagare: 200 (400, helskodd, varannan månad)
Försäkring: har bara katastrofförsäkring så det är ingen kostnad precis, får istället lägga undan pengar så att man har en buffert i fall det skulle hända något.
Träning: 440
Ridhuskort: 100 (600 per halvår)

Så ungefär 2200 i månaden kostar min häst.
 
Sv: Kostnader för häst?

ja betalar
hyra: 900 /mån ;) (ingår allt då)
hovslagare: 300:- (8-10) typ:laugh:

de är allt ja betalar:D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
945
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 518
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 151
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp