Kostnader för häst?

Sv: Kostnader för häst?

Stallplats för två hästar: 500x2 = 1000 kr
Hösillage för två hästar: 600 kr (?)
Kraft för en häst: 200 kr (den andre får ett par nävar/dag ca.
Spån för två hästar: 6 balar x 50 kr = 300 kr
Övrigt (utrustning, avmaskning, vaccin etc.): 1000 kr (väldigt olika, men i snitt ca 1000 kr/månad).

Detta blir ca 3000 kr för bägge/månad. Då har jag en arab och en shettis.
Har väldigt förmånligt (2 minuters skrittväg till en mycket fin anläggning), hyr ett helt stall för 1000 kr/månad. Då ingår utsläpp morgon- och middagsfodring, daglig tillsyn, el, uppvärmd sadelkammare, foderbox etc.
Sköter själv insläpp och kvällsfodring till bägge mina, fungerar superbra! Allt är ju relativt. En månad införskaffades ny sadel (6000 kr) och då blev ju den månaden dyr, andra månader är det inget extra som ska inköpas och då blir det ju billigare.

Tycker 3000 spänn är överkomligt och jag har turen att ha en sambo (gemensam ekonomi). Vi delar på alla kostnader, även om han är den som tjänar bäst. Lycka till TS!

Förresten, något som är bra är att man sparar undan några hundralappar varje månader (eller de månader man har möjlighet), för man vet aldrig vad som händer. Hade sparat undan en regäl "rese-kassa" förra året, då min häst tvingas till operation i tre ben, utan denna kassa hade jag aldrig haft råd att låta honom opereras. Alltid bra att ha en liten extra buffert!
 
Sv: Kostnader för häst?

Såhär ser kostnaderna ut för mig
Försäkring: 1800 kr/år = 150 kr/mån
Skoning: ca 8 ggr per år à 1000 kr = 8000 kr/år = ca 700/mån
Vaccination: ca 400 kr/år = ca 35 kr/mån
Utrustning: 300 kr och uppåt/mån, detta år blir ganska dyrt då jag inhandlat dressyrsadel samt just nu sparar till en hoppsadel.
Träning: 400 kr och uppåt/mån, just nu blir det närmare tusenlappen då jag även tränar terräng.
Tävling: tävlar inte varje månad men ca 100 kr/mån
Ryttarlicens: 165 kr/år = ca 14 kr/mån
Hästen står i min fasters stall så jag betalar ingen stallhyra o foder, kommer billigt undan pga av det. :bow:

Mkt av kostnaderna är inte löpande, så vissa månader blir dyrare än andra!
Enligt min beräkning får jag i genomsnitt lägga ut ca 1700 kr/mån, men jag avrundar uppåt så jag får vara beredd att lägga ut 2000 kr/mån på hästen. Som sagt, jag är väldigt priviligerad att ha häst tsm med min faster. :bow:

Har man häst så får man räkna med att lägga ut 2-5 tusen kr/mån, vill man träna o tävla så kostar ju även det. För mig är det jätteviktigt (alltså träning) o något jag inte skulle välja bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader för häst?

Hösilage för två hästar för 600 kr? Hur mycket hosilage äter dina häster då per dag?
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag har bara räknat lite lätt på det, just nu har de vanligt hö, var jag optimist eller jag var pesimist i min beräkning menade du?
Araben äter ca 10 kg/dag och shettisen vet jag inte riktigt hur mycket hon kommer äta, då det är hennes första vinter hos mig.

Betalar stallägaren då de köper in till "mitt" stall och till sitt eget, där det står 3 D-ponnys.
Förra året stod 2 D-ponnys i "mitt" stall och vi gjorde av med lika mycket hösillage som de gjorde till sina 3 i sitt stall, vi var väldigt generösa, det var inte dem. I år kommer jag inte göra av med fullt lika mycket då jag inte räknar med att en shettis äter lika mycket som den förre D-ponnyn gjorde.

300 kr är vad vi betalar för en rundbal, och jag gissar på att det kommer gå åt 2 st/månad till mina två, men har dålig koll eftersom vi köper in gemensamt till båda stallarna.
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag tänkte såhär: Jag har läst här på bukefalos om hästar som äter upp till 20 kg hösilage om dagen, man kan ju inte räkna lika många kilo hösilage som när de äter hö. Hösilage väger ju mer i förhållande till hur mycket "torrfoder" det motsvarar.

Om vi då kanske räknar att din käkar 15 kilo hösilage och den lille kanske 8 (?) blir det 23 kilo om dagen. Jag köper hösilage för 2 kr/kg. Det blir 46 kr om dagen, alltså ungefär 1400 i månaden.

Men har du då ett helt annat pris så blir det klart annorlunda. Vet du hur mycket hösilage den äter om dagen eller den har bara ätit hö innan?
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag förundras väldigt när jag läser vad alla andras hästar kostar under en månad!

Frågan jag ställer mig är den; vad gör jag som är så annorlund från alla andra?
Eller är det så att ni andra inte har räknat med de där små sakerna som inhandlas då o då.
Jag har de senaste åren just kollat upp vad jag lägger för pengar på hästen, det vill jag lova er, det vill man egentligen inte veta!!!

Jag har räknat med allt som jag lägger på hästen, från box, mat o strö ner till minsta pryl. (onödigt säger vissa men jag vill veta, ekonom som jag är)

Box 1 600:-
Ensilage 800:- (12 kg * 30,5 * 2,20)
Spån 240:-(4 * 60:-)
Kraftfoder + tillskott 600:-
Hovslagare 750:-
Försäkring 900:-

Träning 800:-
Tävling 600:-
Utrustning 600:- (genomsnitt under de senaste åren)

Jag hamnar då på kostnader på ca 5 000:- varje månad i fasta kostnader (utan träningar, tävlingar eller att jag har köpt någon utrustning eller annat.) Lägger jag till dessa oxå så hamnar jag närmare 7 000:-/ månad!

Nu har jag räknat på månader då hästen har varit frisk (den höga kostnaden för försäkringen beror på att hästen inte har varit det de senaste 2 åren o då har min bonus försvunnit).
Har man oturen att hästen skadar sig så har man ju fortfarande fasta kostnader på ca 5 000:-/månad samt veterinärkostnader.

Jag har ännu inte räknat med kostnader för bilen som tar mig fram o tillbaka till stallet, träningar o tävlingar.
Jag har heller inte räknat med vad det kostar mig att ha transporten. Försäkring, besiktning, service, däck o eventuella reparationer.
Förhoppningsvis är det bara försäkringen o servicen som jag behöver betala de närmsta åren då den bara är 2 månader gammal.

Hoppas att jag inte har avskräckt dig för mkt med detta (långa) svaret. Jag tycker det är väldigt viktigt/nyttigt att veta innan man skaffar häst att man inte kommer ha någon större ekonomi över när hästen är betald varje månad.
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag har en unghäst:

Stallhyra:1500 ingår:hö spån betfor
Hovis:105 (210 per gång)
Kraft:400
Mineraler:100
Prylar:300 på ett ungefär.
Försäkring:380
Totalt:2785:- per månad Under vinter tid
Sen lägger jag undan ca 1000 för ev. vetrinär vård i månaden.
Så man kan säga 4000:- i månaden.


han tränas och tävlas inte än.

men han ska skickas på inridning då stiger det :)
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag brukar inte kolla så noga på hur mycket kg han får, utan utgår ifrån hull och hur mycket han äter, mäter "per korg" istället :D. D-ponnysarna (har haft hösillage 3 år tidigare), hade fri tillgång på hösillage ute (fick massor på morgon och en regäl hög till middag också. Har höet i stor balja, och alltid hösillage kvar när man kommer dit för att ge nästa fodergiva.
Inne på kvällen fick de vars en fullproppad korg och alltid hö kvar på morgon dagen efter.

Det utgår jag ifrån då jag tycker det är svårt att utgå ifrån kg. Hästarna har aldrig varit tunna, absolut inte, utan helt normala som en vanlig hobby-ridhäst ska vara helt enkelt.
 
Sv: Kostnader för häst?

Det kan ju som du säkert sett i tråden variera ganska mkt :)
Såhär ser det ungefär ut för mig, räknat på en utav hästarna.

Eget stall så ingen hyra. 0;-
Halm: ca ½ storbal/månad 62,50;-
Hö: (vintertid) ca 12 kg/dag a 2 kr/kg 720;-
Kraftfoder: ca 250;-/månad, Krafft och Betfor
Mineraler: ca 100;-/månad
Vitaminer: ca 100;-/månad?
Hovis: har mkt billiga 225;-/månad

Detta blir sammanlagt ca 1500;- + försäkringen som jag inte minns vad jag betalar för (autogiro) :o

Utöver det tillkommer

Tandläkare: 1000;- 1 gång per år
Kolla masken: 269;-
Avmaskning: ca 1-200 ca 3 ggr/år
Eventuella veterinäravgifter: oregelbundet med mkt varierande priser.
Vaccination: åtminstone 1 gng/år men har inga priser.

Tilläggas bör att det inte är gratis att ha eget stall. Det blir kostnader för reparationer, renovering, omålning, el, vatten, stängsel och gödselhantering som regelbundet ska betalas. I slutändan vet jag inte vad mina hästar kostar i månaden.. :crazy:

Mvh Jate Volim
 
Sv: Kostnader för häst?

Kanske ska tillägga förresten...

Om jag var i dina skor skulle jag räkna såhär:
(Jag räknar nu på priserna som finns där jag bor)
Stallhyra på anläggning med ridhus inkl hö och strö: 2200;-
Kraftfoder, mineraler och vitaminer: åtminstone 400;-/mån
Hovslagare: ca 400 per månad
Försäkring: ca 300/månad
Sparande: Så mkt som möjligt. Sätt undan pengar som ska räcka till hovslagarbesök, tandläkare, vaccinationer, avmaskningar, ersättning av dålig utrustning, självrisk + ev medicinering ifall hästen blir sjuk eller skadad så att dessa pengar finns där om det skulle vara så att lönen inte räcker till oväntade räkningar.

Spara gärna även pengar som en slags egen försäkring. Jag har mina försäkrade i ganska låga livbelopp och sparar resten själv.

Anta att en häst är värd 100 000;- Då har jag en livförsäkring på 30 000;- Vi kan låtsas att det kostar 300;-/månad. Om jag skulle haft hästen försäkrad i 100 000;- skulle det ha kostat 1000;-/månad.

Jag skulle i detta läget ha betalat 300;- i försäkring för att få ett visst livvärde på hästen samt för att få veterinärvård osv. Resterande 700 (som det hade kostat att försäkra i 100 000) sätter jag in på ett bankkonto. På så vis har jag både pengar till en ny häst OCH hästen kvar :)

Lycka till!
 
Sv: Kostnader för häst?

Stallhyra: 7000 (då ingår mockning, krafft och hösilage)
Skoning: 1300
Försäkring: 950
Träning: 2000
Extra mat (ej ett måste): 1000
Tävlingar: Ca 500 per tävling, med bensin inräknat o fika inräknat

Kan tilläga att jag har hästen i ett stort stall i sthlm.

Vaccinering och avmasking beror på vad du ska vaccinera imot, och om hästen redan är grundad eller ej. Med avmasking beror det på vilka parasiter du vill avmaska i mot samt vilket maskmedel du använder.

Lycka till:)
 
Sv: Kostnader för häst?

Har inte heller räknat med vet,vacc,tandl lr några andra oförutsedda utgifter såsom utrustning mm

ca 2300-2800kr/månad
 
Sv: Kostnader för häst?

Jag betalar:

Stallhyra: 1000:-/mån (inkl spån, inutsläpp, fodringar & mockning i veckorna)
Foder: ca 500:-/månad (?) Betalar ca 250:-/ensilagebal.
Just nu får hon dock ca 10 kg hö/dag á 2,25:-/kg.
Kraftfoder/lucern: ca 2-400 i månaden
Hovslagare: 950 helskoning /1050 med snösulor -var 8:e vecka

Hittills (!) iår har jag även fått slänga ut 8500:- på veterinär, plus vaccin.
Skaffa dig inte en häst som blir skadad! ;)
 
Sv: Kostnader för häst?

Betalar 8000 i månaden, och ja jag vet att det kan verka väldigt dyrt, men i det ikluderar utsläpp i hagen, ridlektioner med min ridlärare(2 per vecka), all mat, och hästskötare. Jag får helt enkelt hjälp med nästan allt. Om jag inte åker på tävling är det månads priset. Stallet är också i topp-kvalité, med gigantiska ridbanor och sanslöst vacker miljö. :love:
 
Sv: Kostnader för häst?

Mitt varmblodssto, 7år, kostar:
  • Stallhyra (kallhyra) 550kr/månad (höjs till 800kr i okt. -08)
  • Hö ca 1000-1500kr/var femte vecka (ej sommartid)
  • Kraftfoder 100-200kr/månad (kornkross, olja, morötter/äpplen. Tillkommer: betfor, saltsten, vitaminer)
  • Hovis 500kr/ca var 6:e.7:e vecka (behövs ej nya skor kostar det 300kr)
  • Försäkring ca 180kr/månad
  • Strö halm ?/månad (behövde en betala tidigare, men ska höra vad det kostar när hästarna ska in från betet till box, vill iaf betala symbolisk summa. stallet köper halm väldigt billigt)
  • utrustning, veterinär, transportkostnader (bensin. har släp), tävlingskostnader, instruktör o.s.v. tillkommer

Kostnaderna i vinter blir som max 3000kr/månad (med hyreshöjning stall). Som det ser ut nu, om inga ändringar görs.

Mockar själv. Insläpp/utsläpp, fodringar fixar stalltomten (som ibland är snäll och mockar åt mig också, ofta om det är väldigt dåligt väder). Kan även lägga på/ta av täcke och liknande om jag ber om det.

Höet vi köper kostar 2-2,5kr/kg om jag inte minns helt fel, men det är BRA hö och bonden är inte så långt från oss.
Damen får ca 12-15kg/dag, uppdelat på 4 fodringar.

Stallet har fantastisk ridterräng och gigantiska beteshagar :love:
dessutom tänker & tycker vi människor oftast ganska lika om saker och ting, stort plus, och både vi & hästarna trivs toppen ihop.
I nuläget ingen ridbana, men det är på väg!
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader för häst?

Jag bor i en normalstor stad och har hästen stående i kollektivstall. Fodringar ingår visserligen i hyran men inte in och utsläpp.

Stallhyra inkl spån, hösilage + havre: 2300
Tillskottsfoder: 300
Hovslagare: 500kr/månad
Försäkring: ca 500
Träning: 800 (4x200 kr)
Ridhuskort: 250
Veterinär (raspa+vaccin en gång om året) 300kr/månad
Utrustning (varav slitage, nyköp) 500kr
Avbetalning på hästen 500kr

=5950kr

försöker även lägga undan en liten buffert som ska täcka sadelköp och eventuella skador.

Har betalande medryttare nu eftersom jag pluggar, annars hade det inte gått ihop med skola och extrajobb + ekonomin. Får in 1500kr på det.

Observera att inga tävlingsavgifter eller transporthyror är inräkande.

Jag tycker att man bör kunna lägga undan minst 5000kr varje månad på en häst om man ens ska överväga att köpa en.
 
Sv: Kostnader för häst?

Ett TIPS: skaffa en foderhäst (heltidsfodervärd) så ser du vad det kostar samt att du kan lämna tillbaka den om du ser att det blir alldeles för dyrt alt. har en begränsad tid att hosta upp pengar på. Alltberoende på vad ni kommer överens om.
Jag hade två heltidsfoderhästar innan jag köpte en egen, jag skulle råda alla att ha foderhäst först. Man kan tomta en häst på foder och sedan köpa den om allt fungerar säg efter ett år, då har du dessutom provat på och se hur det fördelar sig i kostnad på ett helt år, inte bara tex på sommaren då allt är enklare och billigare. Allt är som sagt beroende på överenskommelse. Lycka till :)
 
Sv: Kostnader för häst?

En liten fråga...
Har tankar på att köpa häst/skaffa foderhäst för senare köp inom en inte alltför avlägsen framtid.
Vad är det för spånbalar ni köper, och hur får ni det att räcka så länge????
Har köpt spånbalar på Granngården och haft till mina marsvin, och en sådan räckte i två veckor till trettio marsvin...då städades det ju bara varannan vecka, så när jag funderar borde det bli mycket större åtgång än bara 4-6 spånbalar i månaden för mig (snarare 20 eller så), eller är jag sååå petig
 
Sv: Kostnader för häst?

Alltså man tar ju inte ut allt spånet varje gång man mockar ;)
Se till att sila noga och släng bara ut det smutsiga så slösar du inte så mkt :)
Det är ju värre med burdjur eftersom de inte har lika stora bajsar som hästar ;)

Om hästen är renlig så bör det nog räcka med 1 bal /vecka (plus påfyllningen i början)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
943
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 514
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 148
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp