Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Det var ju du som tyckte vi skulle vara försiktiga att styra kostvalet dit eftersom vegansk kost är värst. Att vissa måltider är lakto-ovo-veg eller veganska styr ingens kostval, ingen tvingas bli vegetarian/vegan.

Precis som att du inte tvingas äta kött bara för att alla 3 alternativ innehåller animalier. Fjantigt.

Servera bra mat i skolan som barnen äter. Punkt. Lämna politik, styrning av kostval och påtvingad ensidigt bestämd moral utanför skolköket.

Utifrån det resonemanget ska vi också sluta hålla hästar i fångenskap.
Ja, ju mer vi börjar fundera och resonera "moraliskt" desto knepigare blir det att rättfärdiga allt möjligt där vi har djur som "våra". Nu tror jag inte vi kommer dit hän, i vart fall inte på väldigt väldigt länge.

Däremot menar jag, att vi alla ändå drar en gräns nånstans. Även inbitna köttentusiaster som t.ex. @sjoberga menar knappast att vi ska tillåta oss precis vad som helst i frihetens och smaksensationernas namn. Vi sätter gränser och väl är ju det. Vi har en lag nu mot tidelag, vi tillåter inte vilka djur som helst på cirkusar, vi har nya bestämmelser kring hästhållning osv osv. Knappast någon av oss menar att allt är tillåtet i frihetens namn, eller med resonemanget att tillåter vi ett ska vi tillåta allt för att inte vara hycklare.

Frågan är ju då var vi drar gränserna. Jag själv menar t.ex. att gasningen av grisar på slakterierna långt överskrider den gräns vi borde acceptera. Uppfödningen av grisar i stor skala likaså. Osv osv. Jag menar också att vi äter för mycket kött, med följden att djurindustrin är för stor och för industrialiserad. Inte minst då vi också vill att köttet ska vara billigt att köpa.

Och därför är det bra med mer vegetarisk mat i skolorna.

Jag är också väldigt väldigt glad över den nya vegotrenden och över att allt fler restauranger nu har en fin och väl genomtänkt vegetarisk och vegansk meny.

Jag är också väldigt väldigt glad över den nya vegotrenden och över att allt fler restauranger nu har en fin och väl genomtänkt vegetarisk och vegansk meny.

Jag håller med ,fler alternativ är bättre med vällagade rätter. Inte färre.

Jag är inte ”köttentusiast”, bara ”matentusiast” som anser att bäst variation i menyerna får vi genom att inte a priori utesluta en hel råvarugrupp i samtliga erbjudna alternativ.

Det finns alltså utrymme att erbjuda kött varje dag till lunch och låta eleverna välja själva när de vill ha det ena eller det andra. Eftersom helt vegansk kost tycks vara det allra värsta, till och med jämfört med att äta kött alla dagar i veckan så ska vi vara försiktiga med att styra i det fria kostvalet på det sättet.

Det är ingen som har pratat om att påtvinga någon helt vegansk kost. Det jag pratade om var att kanske ha vissa dagar per vecka då skollunchen är vegetarisk (inte med nödvändighet vegansk, men tycker absolut den kan vara det också, lite då och då). Att hävda att det varje dag per nödvändighet måste finnas något animaliebaserat alternativ är på samma (löjliga) nivå som att hävda att det varje dag måste ingå potatis i någon rätt. Jag har INTE propagerat för helt vegansk skollunch varje dag, alltid. Däremot tycker jag att det vore bra - både ur näringsperspektiv och "utbildningsperspektiv" - om man vissa dagar serverade vegetariskt i skolan.

Precis som att du inte tvingas äta kött bara för att alla 3 alternativ innehåller animalier. Fjantigt.

Servera bra mat i skolan som barnen äter. Punkt. Lämna politik, styrning av kostval och påtvingad ensidigt bestämd moral utanför skolköket.

Har du inte förstått att det är jättestor skillnad på att tvingas äta något man inte vill (som om alla rätterna innehåller kött, till exempel) och att inte erbjudas exakt det man vill ha varje gång (som om alla rätterna vid något tillfälle är vegetariska, fastän någon helst önskar kött)? Att då och då erbjuda enbart vegetariskt är inte att tvinga någon, det är bara att säga att "nä, du kan inte få precis det du vill ha idag, du får prova något nytt". Och där tycker jag det finns en viss pedagogisk poäng!

Det är ingen som har pratat om att påtvinga någon helt vegansk kost. Det jag pratade om var att kanske ha vissa dagar per vecka då skollunchen är vegetarisk (inte med nödvändighet vegansk, men tycker absolut den kan vara det också, lite då och då). Att hävda att det varje dag per nödvändighet måste finnas något animaliebaserat alternativ är på samma (löjliga) nivå som att hävda att det varje dag måste ingå potatis i någon rätt. Jag har INTE propagerat för helt vegansk skollunch varje dag, alltid. Däremot tycker jag att det vore bra - både ur näringsperspektiv och "utbildningsperspektiv" - om man vissa dagar serverade vegetariskt i skolan.

Ja det vore lika konstigt att bestämma a priori att vi utesluter alla rotfrukter i alla 3 alternativ. Eller alla grönsaker som är gröna. Eller alla mejeriprodukter . A priori.

Varför inte bara designa 3 bra alternativ från bra råvaror oavsett kategori?

Har du inte förstått att det är jättestor skillnad på att tvingas äta något man inte vill (som om alla rätterna innehåller kött, till exempel) och att inte erbjudas exakt det man vill ha varje gång (som om alla rätterna vid något tillfälle är vegetariska, fastän någon helst önskar kött)? Att då och då erbjuda enbart vegetariskt är inte att tvinga någon, det är bara att säga att "nä, du kan inte få precis det du vill ha idag, du får prova något nytt". Och där tycker jag det finns en viss pedagogisk poäng!

Då behöver vi inga vegetariska rätter som specialkost helker. Låt bara bli att lägga på köttbiten .

Du får välja vem du vill, men det står Kim Jong Un på alla 3 valsedlarna. Nordkoreansk definition av att inte tvinga på en människa ett visst val.

@sjoberga Det låter som att du förespråkar fint kött i mindre mängder, men många av dina inlägg går faktiskt tvärt emot det. Skolbarn behöver inte ha 4 olika kötträtter och 4 olika vegrätter att välja på i VALFRIHETENS namn. Den valfriheten kan man ta sig på restaurang när man själv betalar för den. Ditt synsätt signalerar på inget vis att man ska vara försiktig med de fina råvaror man har utan så många valalternativ leder snarare till ökat matsvinn eftersom det är svårt att beräkna åtgång i storkök när man inte på förhand vet hur många som kommer välja vad. Det blir också svårigheter att hålla råvarorna fräscha.

Nä, hellre signalera att vegetariskt är en bra bas och kött kan man äta då och då men inte till varje måltid. DET signalerar att bra kött är fint och något man äter i mindre mängder. Det är bättre för hälsan och miljön. Detta signalerar man exempelvis med fler vegetariska dagar i skolan. Jag hoppas och tror faktiskt att det kommer vara standard inom bara några år, medan du ojar dig över din dagliga pannbiff.

@sjoberga Det låter som att du förespråkar fint kött i mindre mängder, men många av dina inlägg går faktiskt tvärt emot det. Skolbarn behöver inte ha 4 olika kötträtter och 4 olika vegrätter att välja på i VALFRIHETENS namn. Den valfriheten kan man ta sig på restaurang när man själv betalar för den. Ditt synsätt signalerar på inget vis att man ska vara försiktig med de fina råvaror man har utan så många valalternativ leder snarare till ökat matsvinn eftersom det är svårt att beräkna åtgång i storkök när man inte på förhand vet hur många som kommer välja vad. Det blir också svårigheter att hålla råvarorna fräscha.

Nä, hellre signalera att vegetariskt är en bra bas och kött kan man äta då och då men inte till varje måltid. DET signalerar att bra kött är fint och något man äter i mindre mängder. Det är bättre för hälsan och miljön. Detta signalerar man exempelvis med fler vegetariska dagar i skolan. Jag hoppas och tror faktiskt att det kommer vara standard inom bara några år, medan du ojar dig över din dagliga pannbiff.

Vare sig jag eller skolbarnen kommer att välja att äta kött varje dag om 3 bra varierade rätter erbjuds. Det behövs inget tvång genom att aktivt bara servera rätter som utesluter en och samma råvarugrupp.

Vare sig jag eller skolbarnen kommer att välja att äta kött varje dag om 3 bra varierade rätter erbjuds. Det behövs inget tvång genom att aktivt bara servera rätter som utesluter en och samma råvarugrupp.
Inte "aktivt bara", utan "aktivt ibland". Det finns många typer av råvarugrupper och alla kan inte vara representerade varje dag om man har ett rimligt antal rätter att välja mellan. Måste det finnas rotfrukter varje dag? Baljväxter? Gryner? Mejeriprodukter? Nä, skulle inte tro det va...? Så varför skulle köttet få en särställning och tvunget serveras varje dag?

Däremot vill ju du tvinga barnen att äta rotfruktsallad och sallad till sina hamburgare för de får inte äta hamburgare utan tillbehör tills de är mätta?

Ja, då har de fått i sig signifikant mer och bättre näring utan hamburgaren alls. Det är enorm skillnad på 60 gr burgare och ost på det och absolut ingenting.

Inte "aktivt bara", utan "aktivt ibland". Det finns många typer av råvarugrupper och alla kan inte vara representerade varje dag om man har ett rimligt antal rätter att välja mellan. Måste det finnas rotfrukter varje dag? Baljväxter? Gryner? Mejeriprodukter? Nä, skulle inte tro det va...? Så varför skulle köttet få en särställning och tvunget serveras varje dag?

Nä. Men ingen har lämnat förslag om rotfruktsfria dagar och baljväxtfria dagar. Varför skulle köttet ha en särställning?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023