Fast du har nämnt animalier innan på ett sätt som du menar att jag menar helt vegansk kost.Nej det var fisk och skaldjur jag tog miste på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast du har nämnt animalier innan på ett sätt som du menar att jag menar helt vegansk kost.Nej det var fisk och skaldjur jag tog miste på.
De dagarna 2 av 3 alternativ är vegetariska antar jag att merparten av barnen kommer att välja dem. Mål uppnått.
Varför ska vi utsätta barnen för helt andra mycket mer begränsade val än vi vill ha själva?
Jag har läst om en intressant kompletterande studie. Undrans om jag kan hitta artikeln igen.De studier jag läst (nej, jag har tyvärr inga länkar) visar nästan samtliga på, att den sk Medelhavsdieten är den bästa, den som ger längsta livslängden. I den förekommer i och för sig kött, men framförallt fisk och en del fågel. Inte mycket rött kött. "Kött" är en lite väl svepande generalisering. Rött kött tycks tvärtom vara det man bör undvika i möjligaste mån.
I övrigt består den kosten till stor del av vegetabilier, olivolja och en del spannmålsprodukter men inte mycket. Inte mycket animaliskt fett.
örsökspersonerna – 88 friska, men lätt överviktiga, Bollnäsbor – fick under sex veckor äta en kost rik på bland annat potatis, rotfrukter, fullkornsbröd, ärtor, bönor, kål, ägg, kött, strömming, lax och kyckling.
Ett verkligt intressant kostråd är det om frukt och grönt. Nästan alla har ju full koll på att de äter för lite fisk, ska väl vara två gånger i veckan (jag misslyckas oftast och så gäller det ju att köra MSC märkt och dessutom ändå undvika all Östersjötorsk numera, beståndet håller tydligen på att totalkollapsa, inte för att någon bryr sig.)Helt sant det där med att följa kostråd @Badger
Livsmedelsverket bedömer att man ska hålla sig under 500 g rött kött per vecka för att inte höja riskerna för cancer. Genomsnittssvensken äter nästan 600 g/vecka. De skriver att 500 g rött kött/v är 4 måltider med kött. Alltså måltider, antingen lunch eller middag. Tror inte det finns någon undre gräns, så gissar att LMV ser mer risker med överkonsumtion än med underkonsumtion av kött.
https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark
LMV skriver att det är både för miljön och för hälsan som man ska dra ner på kött.
Själv är jag väldigt dålig på att följa kostrådet för att äta tillräckligt med fisk..
Åhh, Vindelälven!!!På -50talet byggde pappa en sommarstuga på en raning som användes som slåtter eller bete , en liten ö i Vindelälven jättevackert. På några år såg man hur slyet tog över och på 40 år var det ogenomträngligt och vi såg bara ca 20 meter rakt ner mot älven och vyn längs med älven kunde man glömma. Friköpt tomt så att röja på nån annans mark gjorde man inte, fast jag tror ägaren på den marken hade varit nöjd. PÅ ett flygfoto ser man bara björkskog och två hustak och ett liten gräsmatta.
Eller en hel burk crème fraiche eller mjukost eller vad som.Det var nog jag som började där. Min erfarenhet är att när ett recept kallas något med "krämig", så brukar det ingå väldiga mängder grädde.
Helt sant det där med att följa kostråd @Badger
Livsmedelsverket bedömer att man ska hålla sig under 500 g rött kött per vecka för att inte höja riskerna för cancer. Genomsnittssvensken äter nästan 600 g/vecka. De skriver att 500 g rött kött/v är 4 måltider med kött. Alltså måltider, antingen lunch eller middag. Tror inte det finns någon undre gräns, så gissar att LMV ser mer risker med överkonsumtion än med underkonsumtion av kött.
https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark
LMV skriver att det är både för miljön och för hälsan som man ska dra ner på kött.
Själv är jag väldigt dålig på att följa kostrådet för att äta tillräckligt med fisk..
Om man tycker om att äta kött ofta så finns det bra kreativa trick att hålla ned köttmängden per måltid och inte låta köttet spela huvudrollen. 125 g på en måltid är en rejäl hamburgare och så behöver definitivt inte en väl avvägd kötträtt se ut (sånt bör vi vänja oss av med)
Mm precis, man borde genast sluta servera hamburgare till skolluncherna.
Skolhamburgarna i vår kommun ligger på 55 gr och är riktigt långt ifrån bra kött. Grå och flötiga. Hellre då en vettig fiskburgare.
Eller en halloumi- eller veggie-burgare! Jag har faktiskt helt slutat äta kött i hamburgare - finns så mycket godare alternativ!!Skolhamburgarna i vår kommun ligger på 55 gr och är riktigt långt ifrån bra kött. Grå och flötiga. Hellre då en vettig fiskburgare.
Eller en halloumi- eller veggie-burgare! Jag har faktiskt helt slutat äta kött i hamburgare - finns så mycket godare alternativ!!![]()
Det finns en massa goda alternativ som också kan serveras, men jag förstår fortfarande inte varför en rätt som är nyttig, enkel att tillaga, uppskattad av mottagarna skulle sluta att serveras?
Servera så sällan att man faktiskt kan få 60 gram rent nötkött av hög kvalitet med bara tillsatt salt och peppar, är en god idé däremot.
Smaken är väldigt olika, jag tycker inte det finns något som slår ett bra nötkött i en burgare. Inte ens nära samma smakupplevelse . Däremot är det inget fel på halloumi och veggie patties, men det blir ju helt andra rätter.
För att den består av dödade djur...?Det finns en massa goda alternativ som också kan serveras, men jag förstår fortfarande inte varför en rätt som är nyttig, enkel att tillaga, uppskattad av mottagarna skulle sluta att serveras?
Servera så sällan att man faktiskt kan få 60 gram rent nötkött av hög kvalitet med bara tillsatt salt och peppar, är en god idé däremot.
Smaken är väldigt olika, jag tycker inte det finns något som slår ett bra nötkött i en burgare. Inte ens nära samma smakupplevelse . Däremot är det inget fel på halloumi och veggie patties, men det blir ju helt andra rätter.
För att den består av dödade djur...?
En stor del av tänket kring att välja vegetariskt/vegansk istället för animaliskt, handlar ju om djurindustrin och en vilja att i vart fall minska ner på den. Jag personligen skulle önska att de stora grisfabrikerna försvann helt, och den hemska bedövningsmetoden på slakterierna (gasningen) upphörde. OM folk absolut nödvändigtvis måste äta fläsk, kan man begränsa det rejält till några enstaka gånger per år och då lägga pengarna på kött från grisar från exempelvis Ängavallen.
För mig handlar vegotänket egentligen inte speciellt mycket om hälsoaspekter för människan som äter köttet, utan om djurvälfärd.
Igår åt jag förresten en Halloumiburgare från Burger King - den var definitivt inte i klass med den sagolikt goda från Max! Halloumiburgaren från Max slår i sin tur köttburgarna med längder, om du frågar mig. Inte samma maträtt, nja, inte exakt, men nästan. Comfort food!
Har du testat deras nuggets utan kyckling (minns inte vad de heter)? De lär vara betydligt godare än kycklingvarianten. Överhuvudtaget finns där nuggets nu som är SÅ mycket fräschare och godare än de gråaktiga kycklingnuggetsarna. Inte ens min man (som är köttätare och älskar bacon t.ex.) vill äta chicken nuggets - men vegovarianten tycker han är jättegoda! Hade man bytt ut dem i en skolmatsal hade ingen reagerat (på smaken) kan jag lova!Håller fullständigt med dig!
Angående Burger King, så är Veggie Pepper helt överlägsen deras halloumiburgare, så det är ett tips!! Hos Max "vågar" jag aldrig äta något annat än halloumiburgaren för den är så god så ingenting annat kan slå den, liksom...
Har du testat deras nuggets utan kyckling (minns inte vad de heter)? De lär vara betydligt godare än kycklingvarianten. Överhuvudtaget finns där nuggets nu som är SÅ mycket fräschare och godare än de gråaktiga kycklingnuggetsarna. Inte ens min man (som är köttätare och älskar bacon t.ex.) vill äta chicken nuggets - men vegovarianten tycker han är jättegoda! Hade man bytt ut dem i en skolmatsal hade ingen reagerat (på smaken) kan jag lova!
Ett annat trick är att blanda helvegetariska måltider (eller dagar) med måltider som innehåller kött. Skall vi hålla oss till livsmedelsverkets rekommendation om max 500g i veckan, så finns det inte utrymme för att äta kött - eller måltider där kött spelar en huvudroll - till både lunch och middag varje dag. Skall vi dessutom äta kött som är producerat på ett djuretiskt okej sätt, så blir det också ganska dyrt. Då är det kanske vettigt att t.ex. skollunchen ett par dagar per vecka är vegetarisk?Om man tycker om att äta kött ofta så finns det bra kreativa trick att hålla ned köttmängden per måltid och inte låta köttet spela huvudrollen. 125 g på en måltid är en rejäl hamburgare och så behöver definitivt inte en väl avvägd kötträtt se ut (sånt bör vi vänja oss av med)