Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Vad löjligt! Det där är de mest gamla argumenten som folk har, "varför ska jag göra något om jag inte kan göra allt"? .

Fast det var ju inte mitt argument, alls. Mitt argument var "Varför ska jag tvingas välja att bidra till klimatarbetet på EXAKT det sätt du valt att göra, med EXAKT samma kompromisser i vad man vill fortsätta kunna göra?"

Antar att man kan återskapa ett slags pleistocen betesnatur genom att hålla stora mängder uroxekopior, gotlandsruss och dyl på marken, men jag tror också då att man måste hålla en hygglig mängd vargar som håller beståndet i schack och äter dem och så sannolikt ngt slags inhägnad för hela klabbet. Det har börjats i områden i Europa som är kraftigt underbetade för att upprätthålla naturen. Det är jättespännande och trevligt. Försök med Gotlandsruss har gjorts i Sverige i mer skogsbevuxen mark som jag förstod, ännu trevligare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pleistocene_Park

Samtidigt tänker jag mig att hålla kor på marken som man sedan kan äta kan vara en bra grej för vår matförsörjning i Sverige.

Sedan antar jag att uroxekopiorna pruttar ut lika mycket växthusgas som korna men utan att komma andra än vargarna till direkt nytta.

Men alltså våra marker är skapta för att något slags koliknande varelse ska larva runt och beta dem för att de ska må bra och det är en av grundtankarna med att skapa Pleistocena parker. Man tänker till och med att ett problem med taigan är avsaknaden av mammut(liknande)djur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bisonoxe
60 miljoner bisonoxar bodde i USA innan man sköt hela bunten. (nu bor tydligen 101,1 miljoner i feedlots, enl en siffra jag hittade någonstans.)

1024px-Bison_skull_pile-restored.jpg

Komängden i Sverige ökar inte heller som man kanske skulle kunna tro

Så det är inte ökningen av 2 miljoner mjölkkor 1930 till 337 000 mjölkkor i Sverige idag som rakt av orsakat ökade växthusgasutsläppen.
Delvis KL
Inte hunnit läsa ikapp.
Minns ni dokumentärerna om förändringar i ekosystem o topografi i Yellowstone efter vargarnas återkomst?

Skillnad för mjölkkorna? Visst, de blir utrotade till att endast existera som djurparksdjur. Om det må vi tvista är positivt eller inte.

Extra roligt att äntligen ha träffat en som verkligen gör allt och lever i sin stengrotta och därmed kan kasta stenen på den som väljer att göra delar. Som vill behålla några av livets glädjeämnen.

Är det bättre att nya individer förs in i lidande än att de inte lever alls?

Du läser slarvigt om du tror att jag gör allt, när jag uttryckligen skrivit att fallet inte är så.

Nej, inte positivt för korna. Och nej, inte speciellt relevant i förhållande till de 2000 andra mer effektiva åtgärder i just klimatfrågan som kan vidtas där jag är med och bidrar i vissa.

Varför är det inte positivt för korna att slippa skiljas från sina kalvar gång på gång? Jag tror inte på att livet för framtida individer står över lidandet för de som lever nu. Med den tankegången borde abort vara olagligt, för alla mår bra av att leva, oavsett vad de föds in i.

Jättebra att du gör skillnad på andra sätt dock! Men att äta mjölkprodukter enbart pga att det smakar bättre tycker jag är fel etiskt, och märk väl att jag själv käkar ost för det är gott men jag önskar jag hade viljestyrkan att låta bli.

Där har du nog rätt. När vi lagar vegetariskt hemma så funkar det ofta. I skolan sällan. Skolmatsmenyn är ofta föga inspirerande och tittar man bara på de vegetariska rätterna så blir det ännu fattigare med fantasin.

Jag började som vegetarian i skolan delvis för att den maten var mycket bättre lagad än de köttbaserade. Tror det beror på skolorna väldigt mycket.

Fast det var ju inte mitt argument, alls. Mitt argument var "Varför ska jag tvingas välja att bidra till klimatarbetet på EXAKT det sätt du valt att göra, med EXAKT samma kompromisser i vad man vill fortsätta kunna göra?"

Det har du en poäng i. Jag har mest engagerat mig i det personligt själv, och då blir det att jag sätter det perspektivet främst.

Och "feed-lots" uppfödningen av nötkreatur, är riktigt läskig. Både ur miljösynpinkt och ur djurvälfärdsperspektiv....
De förstör ju marken de står på också rent bortsett från övrig miljöförstörelse. Tror jag hört dem anklagas bla för ökenspridning av folk som kör en mer modern variant på prov. Att flytta korna från hagen varje dag och forsla höns efter,typ.

Blir de inte matade med helikopter? Alltihop är knasigt.

Något som jag inte riktigt har fått klart för mig är hur man kan odla (hållbart, i Sverige/Norra Europa) utan den gödsel som djuren producerar?
Jag vet att man kan gröngödsla ("ängen är åkerns moder"). Men har hört att relationen är 7:1 vad gäller relationen äng:åker (och är faktiskt osäker på om det inkluderar gödsel från betesdjur eller inte). Blir det tillräckligt många m2 åker (lämpad för människoföda)/person? Går det med moderna produktionsmetoder att föda befolkningen utan konstgödning eller gödsel/urin från djur och utan att utarma markerna?

Jag tycker mig ha sett den analysen återkommande på sistone, med paralleller till valet av Trump, Brexit och begreppen ”anywheres” och ”somewheres”. Senast igår i DN, om att S blivit ett landsbygdsparti. Jag tror också att jag kan se den skiljelinjen du pratar om i trådarna här, men tycker egentligen att det är kontraintuitivt - hästar (i den mån det är den gemensamma nämnaren) är ju ett rätt ”lantligt” intresse (i bemärkelsen att även stadsbor som har häst tenderar att ha det utanför staden, enligt min erfarenhet) och borde kanske skapa större samsyn eller i alla fall delad förståelse i en tråd som den här. Å andra sidan har jag inte direkt koll på alla bukefalisters boende och bakgrund :)
Fast håller inte många hästar stadsmässigt numera. Allt prat om fyrkantshagar trippla täcken, överviktiga hästar osv.

(Ingen värdering i vad som är rätt, om något, men en linje verkar finnas. Även om modet med lösdrift sprider sig och jag har dålig koll på om det är stad eller land.)

Tyvärr är det inte alla som gör det. Jag läste en artikel nyligen om att priset på svenskt KRAV-märkt griskött sänkts nu, pga att det inte klarar av att konkurrera med dansk och konventionell svensk grisproduktion. Eu-ekologisk märkning (med lägre krav än svensk KRAV-märkning) konkurrerar ut svensk KRAV-gris.
EU-krav kräver utevistelse, men det är ok om det är på betongplatta. KRAV-märkt gris ska beta, gyttjebada och böka på sommaren.
http://www.helagotland.se/ekonomi/overskott-pa-ekogrisar-priserna-sanks-15189941.aspx
Men det finns ju även rejäla mängder kritik mot Krav. Själv köper jag det men en mer insatt vän skulle aldrig göra det pga regler runt karens efter antibiotika har jag för mig, och att de har i alla fall haft en mild tendens till att uppmuntra homeopatika tydligen. Synd att det inte bara kan vara positivt.

Tycker att delen i artikeln som handlar om nitrit är lite konstig, med tanke på att nitrit inte är tillåtet i de "vanliga" (icke-KRAV) ekologiska produkterna heller :confused:.

Att det är svårare att få ekonomisk vinst inom ett litet (läs: inhemskt) märkningskoncept som KRAV vet jag inte om jag tycker är så märkligt. Det är ju lättare att få lönsamhet inom vanlig ekologi eftersom du kan handla internationellt med andra ekologi-verksamheter och därmed få ett slutprodukt som kan säljas till ett lägre pris. Dessutom känner "alla" till ekologi-märkningen, även utanför Sverige och därför är det nog i det stora hela ett starkare varumärke.

Men såklart synd om producenterna som känner sig lurade av detaljhandelns löften :down:.
Va? Är det. Själv undviker jag absolut korvprodukter utan nitrit. Jag vill inte ha botulism. Det måste vara ett sådant ”hälsokrav” som jag känner mig motsträvig mot, jag tror inte kravmärkt är hälsosammare för mig och jag bryr mig inte om det är det. Jag vill att det ska vara för djur och natur utan fluff. En sak som stör mig med krav, kan de inte ha en fluffig ”nyttig” märkning för Stockholmsbloggare och en rejäl vetenskaplig en för mig. Får ta mig en titt på EU märkningen.

Jag har för mig att det främst är EU-märkningen som är fluff och homeopatipositiv, i t. ex. Tyskland är ju sånt betydligt större än här. Min bild är att KRAV överlag har en, med svenska ögon sett, vettigare syn på det mesta än eu-ekologiskt. Sen finns det ju förbättringspotential inom de flesta märkningar, skulle jag tro.

Lika illa som att införa helvegetariska dagar och få elever som inte äter tillräckligt.

Vi ska inte tvinga in människor i specifika kostval.
Som om grönsakssoppa och pannkakor inte skulle duga. Det blir så fånigt att polarisera sådär. Blandkost betyder inte att dött djur måste ingå i varje enskild måltid. Bläddra lite i vilken upplaga som helst av Vår kokbok!

Och med ditt resonemang om "elever som inte äter ordentligt" så borde skolan väl inte servera fisk, blodpudding, spenat eller något alls som inte brukar hamna på matsalstopplistan hos eleverna.

Som om grönsakssoppa och pannkakor inte skulle duga. Det blir så fånigt att polarisera sådär. Blandkost betyder inte att dött djur måste ingå i varje enskild måltid. Bläddra lite i vilken upplaga som helst av Vår kokbok!

Och med ditt resonemang om "elever som inte äter ordentligt" så borde skolan väl inte servera fisk, blodpudding, spenat eller något alls som inte brukar hamna på matsalstopplistan hos eleverna.
Jag ser en risk i att det är kontraproduktivt mot syftet att skolan pekar ut dagarna som speciella på det där sättet. Planterar den bild att det inte skulle vara det normala i en varierad blandkost att en hel del av maträtterna innehåller kött och en hel del gör det inte.

Men det finns ju även rejäla mängder kritik mot Krav. Själv köper jag det men en mer insatt vän skulle aldrig göra det pga regler runt karens efter antibiotika har jag för mig, och att de har i alla fall haft en mild tendens till att uppmuntra homeopatika tydligen. Synd att det inte bara kan vara positivt.

Vad är det med Krav o regler kring antibiotika du menar?

Och jag har aldrig ever hört en endaste mild tendens att uppmuntra behandling öht med homeopatika.

Vad är det med Krav o regler kring antibiotika du menar?

Och jag har aldrig ever hört en endaste mild tendens att uppmuntra behandling öht med homeopatika.
Kan hen syfta på att det pratas om att man undviker behandling av sjuka djur för att de då måste tas ur produktion så länge?
Men jag vet inte, bara min gissning.

Jag har hört om detta mkt från bönder, dvs att det ibland förekommer en del fusk eller oetiska val för att komma runt de hårda kravreglerna.

Jag skulle säga att den är stressad, vilket inte är samma sak som sorg men jobbigt ändå för djuren under det tämligen korta tidsspann som den stressen håller i sig.
Stress är ju ett extremt trubbigt begrepp som man nog gör rätt klokt i att använda sparsamt. När vi testar hundar för att mäta deras känslolägen så finns inte begreppet ”stress” med någonstans för vi anser oss kunna se skillnad på en hög energinivå, på rädsla (både aktiv och passiv sådan), aggression osv. Egentligen hade vi kunnat bunta ihop allt till ”stress” men det säger ju ingenting. Inte ens om det är ett positivt eller negativt läge!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka