Du har träffat en lantbrukare som pratar om fusk. Och du använder det för att generalisera. "Det pratas om visst fusk", det vore mer ärligt och rättframt att säga "en lantbrukare jag träffat påstår att det (ibland) fuskas".
Då vore det väldigt enkelt att replikera, ja, det görs det säkert, men det är inte mer vanligt att KRAV-bönder fuskar, än att konventionella bönder fuskar med reglerna.
Jordbruk, bank och försäkring, är några av de mest genomreglerade verksamheterna som finns.
Eftersom jag finns i branschen, så träffar jag många lantbrukare, av olika slag. Påståenden om fusk, var vanliga förut, men är ytterst ovanliga numer. Konventionella bönder och KRAV-bönder är idag mycket närmare varandra än de var för bara 10 år sedan.
Naturligtvis finns det folk som bryter mot lagar och regler, eller fuskar, KRAV-bönder, VABande föräldrar, vem som helst kan av olika skäl förvandlas till en fuskare men att det skulle vara vanligt förekommande bland KRAV-bönder, som du antyder, är en rätt allvarlig anklagelse, vilket du inte verkar förstå.
Varumärket, och att man lita på det är kärnan i KRAV:s värde. Om fusk vore vanligt, så förstörs varumärket på ett irreparabelt sätt.
Angående de konventionella utehönsen för äggproduktion, så finns ju ingen certifiering, utan endast regler från packerierna.
Ingenstans ser jag att packeriernas regler överträffar KRAV-reglerna avseende t.ex. utevistelsens längd, eller hur stort utrymme som ska finnas per höna.
Enskilda lantbrukare är inte sällan mer ambitiösa än att hålla sig till olika reglers minimikrav, många har mer utrymme, bättre foder, eller är på andra sätt "bättre" än de måste vara.
Vet du ens hur man hittar regler för utrymme, utevistelse m.m. för höns i äggproduktion? Har du läst KRAV:s regler?
Förstår du ens skillnaden mellan KRAV och konventionellt, när det gäller grundsynen runt djurhållning?
Har du någonsin besökt en KRAV-äggproducent, och pratat med denne?
.