Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Det finns ju jättemånga anledningar till varför man vill ha variation från olika smaksättare. Borde väl du se som skriver hur viktigt det är med variation?

Ja, variation , inte inlåsning huruvida det är från djur eller inte. Maximal variation uppnår man genom att inte göra a priori begränsningar av vilka råvaror som får ingå.

Det var väl ingen vuxen här som ville välja på två sorters pasta och en soppa jämfört med den undre menyn med tre varierade rätter? :confused:
Nu tycker jag du liksätller allas tänkande med ditt eget i väldigt hög grad. Om jag tittar i matlådorna på jobbet så innehåller större delen av dem pasta med någon typ av röra till. Jag drar alltså slutsatsen att pasta är rätt uppskattat och det är många som skulle välja det alternativet.

En som delade kontorshotell med mig, rankade mig tvåa gällande folk han ville bli bjuden på middag hos, av oss på samma våningsplan. Anledningen till att jag bara hamnade tvåa var att hen inte var säker på att bli erbjuden kött.

Ja, variation , inte inlåsning huruvida det är från djur eller inte. Maximal variation uppnår man genom att inte göra a priori begränsningar av vilka råvaror som får ingå.
Men det ÄR ju sämre variation med två sortera gräddig sås med pasta. Det finns en miljon olika råvaror att välja på, man måste göra ett urval någonstans. Alla maträtter kan inte innehålla allt.

Om jag fick den nedre menyn för 15 kr per dag, vilket är ungefärliga summan som skolmaten kostar per portion, jämfört med att betala 90 kr för restaurangmenyn, skulle jag lätt välja skolmenyn alla dagar i veckan! :)

Skolmaten kostar 54 kr per vuxen. Du kan inte jämföra pris med produktionsinköp av enbart råvaror.

Nu tycker jag du liksätller allas tänkande med ditt eget i väldigt hög grad. Om jag tittar i matlådorna på jobbet så innehåller större delen av dem pasta med någon typ av röra till. Jag drar alltså slutsatsen att pasta är rätt uppskattat och det är många som skulle välja det alternativet.
Inte alls. Jag äter kött, fisk och alla animaliska produkter och tycker de är goda. Jag ser bara inte poängen med att subventionerad skolmat ska servera det som alternativ 5 dagar i veckan istället för 3, när de barn som verkligen verkligen vill ha kött kommer äta det hemma minst 1 gång per dag ändå.

Varför ska skattemedel bekosta onödigt dyr och inte så klimatsmart mat varje dag till lunch?

Men det ÄR ju sämre variation med två sortera gräddig sås med pasta. Det finns en miljon olika råvaror att välja på, man måste göra ett urval någonstans. Alla maträtter kan inte innehålla allt.

Och då förstår jag inte varför man på 3 rätter, a priori ska begränsa dem på exakt samma sätt. Fullständigt suboptimalt, både med tanke på variation och efterfrågan.

Ja, skolan använder vegetariska rätter för att spara pengar. Dels kostar råvarorna mindre och dels går bara hälften så mycket mat åt. Jag tycker inte att det är särskilt bra.

Inte alls. Jag äter kött, fisk och alla animaliska produkter och tycker de är goda. Jag ser bara inte poängen med att subventionerad skolmat ska servera det som alternativ 5 dagar i veckan istället för 3, när de barn som verkligen verkligen vill ha kött kommer äta det hemma minst 1 gång per dag ändå.

Varför ska skattemedel bekosta onödigt dyr och inte så klimatsmart mat varje dag till lunch?
Därför att vissa barn annars inte äter skolmaten och därmed inte klarar av skolarbetet. I övrigt tror jag du överskattar den mat vissa barn får hemma rejält.

Det känns lite orimligt att jämföra med menyn hos en lunchrestaurang. Jag skulle med största sannolikhet välja den från den här menyn även om skolmatsedeln innehöll någon kötträtt.

Dagens Husman:
Auberginchampinjonpaj med Dragonsås samt Potatismos, Råris eller Ugnsstekt Potatis

Dagens Vegan:
Cajunkryddad Böngryta samt Ugnsstekt Potatis eller Råris

Dagens Lasagne:
Lins och tomatbaserad

Dagens Soppa:
Grön Ärtsoppa med Pepparrotsfärskost

Dagens Sallad:
Salladsbuffe

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Septisk artrit