Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Fortfarande: vad är det som gör att du drar gränsen för frihet så att säga parallellt med gränsen mellan djur- och växtriket? Det framstår som helt rubbat för mig.

Mat så det räcker, mat så vi slipper bristsjukdomar, god mat, med flera aspekter på mat, det kan jag se det viktiga i. Men om denna mat innehåller eller inte innehåller animalier, vad i all världen har det med FRIHET att göra?

Frihet att välja sin kost. Du kan ställa frågan till en vegan istället, så kanske du får samma svar, att det är en viktig frihet.

Jag tycker alltså att vi ska servera mat som gör att barnen äter och mat som de vill ha. Precis som de gör på de flesta lunchrestauranger som välkomnar alla slags människor och vill ha en bred lunchmeny.

Där min fölunge föddes så har dom haft fler föl som kommit dit för att skiljas av och som då sprängt staket i flera dagar om som skriker och springer som fan.
Jag hade för mig att det pågick något slags diskussion om man borde skilja sto och föl åt senare, vid 10 månader? Att det vore bättre för dem, men det är bara artiklar som flutit förbi i så fall. Något liknande har jag läst om valpar, att vissa uppfödare säljer dem för tidigt.

kn: Men det verkar ju kunna fungera vid test att låta ko och kalv gå tillsammans i flera månader utan problem och med bättre tillväxt hos kalven, om än den sedan faller ur lite vid avskiljningen, vilket kanske minskades om den inte fick dia sista veckorna (det blev ändå större kor som tidigare kunde få kalv). Och utan att man behövde ställa om speciellt mycket i ladugården. Då verkar det väl som någonting man kan satsa på att testa mer och jämföra med tre dagar och direkt.

(skriver oro för att inte hamna i känslodebatten, även om jag också läst artiklar om spegelneuroner hos djur och om känslor och fått uppfattningen från dem att djur har mycket känslor. Basala kanske men ändå, känslor runt ungar är säkert väldigt basala.)

Överhuvudtaget tycker jag mycket diskussion runt djurhållning verkar handla om att det inte går att göra någonting åt den alls, den är orubblig. Kor äter soja från Sydamerika och därmed basta, någonting annat kan de inte äta (lite oavsett om de faktiskt sedan gör det eller inte, där inte verkar vara saken för många svenska kor). Det måste rimligen ha sina rötter i att vi är hänvisade till konsument"makt" och idealism allena för att kämpa mot miljöförstöringen, kunskap har ingenting i politiken att göra.

I vissa fall verkar vi bara adoptera åsikter och kunskaper från USA utan att ens passera gå och fundera över om feedlots verkligen finns här. Det är nästan samma sak inom abortdebatten, där vi praktiskt taget importerat hela problemet från USA, med motståndare och allt. Jag tror också vi importerat kritik mot bihållning från USA, de är ganska hårdhänta med sina bin, jag har för mig att vi i Sverige gör helt annorlunda. Ändå bedöms svensk bihållning som om den vore amerikansk i vissa kretsar.

Vissa konsumenter kan läsa på och sluta köpa någonting men ingenting kan göras åt upphandlingsreglerna? (det börjar iofs diskuteras)

Politikerna kan skifta sida med hjälp av idealisterna. Där de som vill sluta med djur står mot de som vill fortsätta som alltid, helst som danskarna -pga upphandlingsregler tex. Då kan de smälla till med en tredagarsregel hit eller en förbudsregel dit. Men forskning, vetenskap, kunskap får inte plats. Ingen politiker driver en politisk vinkel pga kunskap eller försöker få kunskap om en fråga, de läser ena sidans och andra sidans propaganda och bestämmer sig för den sida som har flest anhängare utan att läsa faktisk information?

Senast ändrad:
Frihet att välja sin kost. Du kan ställa frågan till en vegan istället, så kanske du får samma svar, att det är en viktig frihet.

Jag tycker alltså att vi ska servera mat som gör att barnen äter och mat som de vill ha. Precis som de gör på de flesta lunchrestauranger som välkomnar alla slags människor och vill ha en bred lunchmeny.
Men det är ju inte riktigt samma sak, väl? Frihet till vs frihet från.

Även den som vill ha kött i måltiden, äter förmodligen vegetariska ingredienser till, så det är inget tvång till att äta något som man absolut inte vill förtära, av olika skäl.

Även den som vill ha kött i måltiden, äter förmodligen vegetariska ingredienser till, så det är inget tvång till att äta något som man absolut inte vill förtära, av olika skäl.

Frihet att välja kost. Om alternativen som erbjuds aldrig innehåller animalier, blir det ju i praktiken ingen frihet - precis som tvärtom.

Vad är det som gör att ni tror att skolbarn vill ha helt annan mat än den som serveras till vuxna när vi väljer och betalar vår egen mat?

Frihet att välja kost. Om alternativen som erbjuds aldrig innehåller animalier, blir det ju i praktiken ingen frihet - precis som tvärtom.
Men om du får tre val, så har du ju frihet att välja?

Sen börjar jag bli lite nyfiken på hur stor andel kött som behövs i maten för att det ska gälla. Pasta carbonara, är det ett fullvärdigt alternativ? En broccolisoppa med skinkmacka till, innebär det frihet?

Måste vara väldigt olika beroende på var i landet man bor. Här äter alla ungdomar falafel, helst flera gånger i veckan. Även de som är riktiga köttfantaster. Jag tycker nog att skolan kan servera enbart vegetarisk mat flera gånger i veckan utan att skämmas, dels av miljöskäl men också av utbildningsskäl. Många barn kommer från hem utan någon vidare matkultur. Om de ser hur vuxna omkring dem äter ketchup som enda grönsak så är det kanske mycket begärt att de ska bli nytänkande alldeles av sig själva.

Min erfarenhet är nämligen att barn från hem med rik matkultur behåller goda matvanor även när de blir vuxna. Medan växer man upp på snabbmakaroner och korv så kommer man inte tycka att maten är ”normal” om den inte innehåller mycket kött, salt och snabba kolhydrater.

Vidare så tror jag inte heller mycket på att anpassa överdrivet mycket. Visst många barn genomgår faser där det är jordens undergång om såsen råkar nudda potatisen, men får de från början lära sig att äta varierat så tycker de att blaskig mat är ganska tråkig. När jag gick i årskurs 1-3 så serverades ENBART vegetarisk mat, och bara ett alternativ. Alla ungarna åt, och med god aptit. Maten lagades på plats av en duktig kock, och uppskattades av både barn och vuxna. Min egen unge är väl för liten för att vara kräsen än, men han älskar tofu och första gången han sa två ord så var der ”mer ost”.

Falafel är gott - äter jag då och då tillsammans med kebabsås och sallad, men allra godast är det med ett par skivor stekt fläsk till.

Jag tycker inte att syftet med skolmaten ska vara att driva politik, utan att syftet ska vara att på bästa sätt tillgodose barnens behov av näring för att klara skoldagen. På hemkunskapen kan man vara mer av allt, för där är matintaget inte det centrala.

Lunchmeny som verkar locka många vuxna i min närhet:

Torsdag 7 juni
  • Viltfärsbiff av Hjort & vildsvin serveras med örtyougurt, jägarsky & lingon
  • Italiensk fiskgratäng med vitt vin, soltorkad tomat & basilika
  • Caesarsallad med kyckling, bacon, krutonger & parmesan
  • Veg: Ostpanerad zucchini med tomatsås & ris/stekt potatis
  • Wok: Kyckling med färsk röd chili & cocosmjölk
  • Dagens sallad
  • Grillen: Hamburgare, Kebabtallrik, Green burgare

Med den här menyn (från skolan enbart vegetariskt) hade de inte haft knappt några besökare alls:
Tisdag 2018-05-15
* Jasminkas krämiga grönsakssås, pasta
1c.png
14c.png

* Grönsaksfajitas med ris och tillbehör
1c.png
14c.png

* Potatis- och sojafärsgratäng
1c.png
14c.png

Så bra då att jag kan köpa Höna Gröna från gård där jag VET att de går ute i passande miljö så gott som varje dag året om.

Ditt påstående du skrev var fel gällande Krav,jag citerar dig:
Jag har inte reglerna tillgängligt på det sättet men jag har under flera års bott på en gård som har konventionella utehöns och jag har spenderat en hel del tid hos hönsen.
Som jag förstått det så har man för dessa höns högre krav på riktig utevistelse än vad KRAV har.

De hade i alla fall tidigare dubbel karenstid på antibiotika vilket fick kritik från veterinärhåll eftersom det gjorde att jordbrukare i vissa fall tvekade extra länge att behandla tex kor som var sjuka med mastit.

Det är fortfarande dubbel karens, men jag fattar inte de jordbrukare som gnäller över detta, de går med i Krav, vet om reglerna, får mer betalt för sina produkter , högre ersättning från Länsstyrelsen..... o så gnälls det över ev minskat inkomstbortfall pga dubbla karenstiden på läkemedel. Helt galet.

Det är fortfarande dubbel karens, men jag fattar inte de jordbrukare som gnäller över detta, de går med i Krav, vet om reglerna, får mer betalt för sina produkter , högre ersättning från Länsstyrelsen..... o så gnälls det över ev minskat inkomstbortfall pga dubbla karenstiden på läkemedel. Helt galet.
Eh, jag är inte jordbrukare. De jag har hört gnälla är bara veterinärer, de gnäller för att de tycker djuren lider om bonden tvekar att ge antibiotika pga den dubbla karensen. Veterinärerna har väl inte valt KRAV år sina patienter? Den enkla karensen är ju rimligen fullt tillräcklig för att produkterna inte ska vara farliga för konsumenten?

Så jag kan väl få gnälla och tycka att om nu den här dubbla karensen (och en del andra regler) vore borta då skulle en god del av mitt dåliga samvete över att jag köper KRAV mjölk vara borta. Såvitt jag kan förstå är den väl inte där för djurens skull utan för att det ska kännas bättre för konsumenten. Rimligen är väl inte heller nitrithaltsbegränsningen i korven satt för grisens skull? utan för att det ska kännas nyttigt att äta den. Dvs vore det inte härligt med en märkning som bara var positiv för djuren och miljön och i övrigt följde vanliga regler för konsumenthälsa?

Jag antar att för bönderna har du väl rätt i att den som ger sig in i leken får leken tåla. Fast för dem vore det väl också en lustigare lek om den bara vore bra för deras djur.

För övrigt måste jag säga som ofrivillig o-mjölkdrickare att alternativen numera är helt fantastiska! Havre fraiche, havregrädden och den fantastiska nötaktiva havremjölken Ikaffe har numera lett till att många jag känner äter de produkterna fast de tål mjölk, för smakens skull. Det enda som saknas är en ätbar ost som inte smakar blä. Så jag har svårt att förstå att vi måste ha så mkt komjölk, alls. Det borde vara havremjölk i skolorna t ex.
De skulle ju kunna servera vatten om det är så.

Kan hen syfta på att det pratas om att man undviker behandling av sjuka djur för att de då måste tas ur produktion så länge?
Men jag vet inte, bara min gissning.

Jag har hört om detta mkt från bönder, dvs att det ibland förekommer en del fusk eller oetiska val för att komma runt de hårda kravreglerna.
Ja precis!

Det jag har hört om är kor i mjölkproduktion och spannmål, men jag vet inte alls om det stämmer eller om det var ngt gammalt. Det är en aktiv (konventionell) lantbrukare som sagt det direkt till mig.

Utan att säga det ena eller det andra så kan det ju vara (som konsument) vettigt att iaf sätta sig in i specifika regler och lära sig vad som skiljer krav från konventionellt tex.
Själv är jag mest insatt i äggproduktion och där väljer jag personligen konventionella free-rangeägg före KRAV.
Jag uppfattar att en del bara köper varumärket rakt av utan att ta reda på vad det innebär eller vad som skiljer från annat.
Mmm jag har hört någonting liknande (att konventionella är bättre), är extremt oinsatt i äggproduktion och är nyfiken på varför du tycker konventionella är bättre. Tips på artikel?

Jaså? Det finns mandelodlingar som inte vattnas. Alls.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/671927?programid=3737
Jo, men låt säga att vi ville att alla världens mandlar skulle komma härifrån samtidigt som världen blivit galen i mandelmjölk och rawfood? Jag tror inte det är hållbart. Vilket inte Californiens odlingar heller är iofs.

Pardali och de andra pekar upp på bergskammen långt bort i fjärran, det är nätt och jämt jag kan se träden. En dryg kvadrat kilometer av mandelträd finns det där uppe. Sex ton kan det bli ett bra år.

Sedan millennieskiftet har försäljningen mer än dubblerats. Mest av allt äter vi av mandlar. Över 6 000 ton importeras varje år, det vill säga en tredjedel av alla nötter i till Sverige.

Från Hilltop Ranchs
enorma fabrik kommer mandlar till alla de största kedjorna i Sverige. Varje år producerar de 25 000 ton mandlar. Det är fyra gånger så mycket som vi äter i Sverige på ett år. Företagets vd och grundare Dave Long visar med raska kliv runt på fabriken som är sista anhalten innan mandlarna skickas på export.

Nog tycker jag allt att en ursprungsmärkning på mandelpaketen och mandelprodukter kunde få finnas. Det kanske finns andra platser i USA också där man kan odla mandlar. Turkiet har också mandlar men lite speciellt politiskt system just nu.

Jag vidhåller att vi är alldeles för lyxkonsumentiga i vissa av våra trender. Eller det är kanske inte alls vad jag menar, utan snarare vi är kanske för lyxiga i vardagskonsumtionen av icke köttprodukter :D. Avokado, mandel, när får jag höra om krisen med dadlar? hur hållbart kan det vara att mala ned dadlar i alla caféprodukter som ska hålla ihop av sig själva?

När vi skulle gör vegan, glutenfri kaka häromsistens till en fest till alla tänkte jag lite att det här kan bara inte vara hållbart i längden att alla äter. Det hade varit bättre för bara de som var allergiska eller veganer. Dadlar i oerhörda mängder, chiafrön, gurangummi osv jag minns inte alla ingredienser men.. Det fungerar superbra till fest! och ibland men till vardags?

(Jag gnager nog i mig en del mandlar, säkert en påse i månaden i alla fall, jag skulle gärna haft en ursprungsmärkning på.)

Senast ändrad:
Jag antar att för bönderna har du väl rätt i att den som ger sig in i leken får leken tåla. Fast för dem vore det väl också en lustigare lek om den bara vore bra för deras djur.

Men krav bönder har samma möjlighet till samma bra behandling som konventionella bönder, det du har hört beror ju på att bonden- om så är och som du beskriver- väljer bort behandling pga karens.
Går man in i Krav så har man sannerligen ett ansvar att djuren har det så bra som möjligt och får den behandling veterinär förordar.

Det kan vara som så i de fallen att det pronto går att skicka djuret till slakt( ex då vissa juverinflammationer) där djuret inte är tillräckligt bra för att få vara i livsmedelsproduktionen men inte tillräckligt dålig för att inte obehandlad kunna vänta på slakt.

ex: Om en ko får juverinflammation ( ex den variant med hög feber o påverkat allmäntillstånd) som behöver behandlas med antibiotika och så låtsas vi att Penovet är passande, då ligger normalkarens för Penovet på 14 dagar, och då för Krav ggr 2 alltså 28 dagar, stackars bonde som inte kan slakta sin ko med 14 dagars fördröjning, vad har det för betydelse hur bra djuret har det?

Du förstår väl att den karens du pratar om som då en del anser vara ett problem är ett problem för att de sjuka djuren är oönskade o kommer gå till slakt?, annars, om man behåller det behandlade djuret, som vi gör, så spelar ju karensen ggr 2 ingen som helst roll.

Mmm jag har hört någonting liknande (att konventionella är bättre), är extremt oinsatt i äggproduktion och är nyfiken på varför du tycker konventionella är bättre. Tips på artikel?
Det var just utehöns det handlade om. Jag har uppfattat att HönaGröna-höns måste gå ut mer än vad KRAV-höns måste. Mig veterligen ska hönsen i HönaGröna få möjlighet att gå ut varje dag året om, vilket jag uppfattar som mer än KRAV där det är reglerat om utevistelse delar av året.

Jag väljer dock KRAV före frigående inomhus (det köper jag inte alls längre). KRAV har ju en hel del andra krav också som en del kanske prioriterar högst, men jag har personligen inga större problem med beläggningsgraden eller fodret. Har spenderat en del tid inne i hönshus och faktiskt aldrig upplevt det som trångt. Det brukar vara helt tomt i delar av hönshusen..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka