Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Ja, det är lite fascinerande. Utgår man från buke är det nästan konstigt att det alls finns livsmedelsbutiker.

Det är väl helt enkelt så att de flesta stadsbor har svårt att förstå hur många på landet handlar kött. Och många av oss här har ju egna gårdar, det är inte ens särskilt märkligt. Dessutom tror jag man blir mer kräsen ju mer man vet, så är det iaf för mig.

Frihet att välja kost. Om alternativen som erbjuds aldrig innehåller animalier, blir det ju i praktiken ingen frihet - precis som tvärtom.
Alltså, jag förstår ju vad du menar. Men jag håller inte riktigt med. Jag tänker, att mycket av detta handlar om normer (och du är väl normkritisk?) - i vårt samhälle, vår kultur, är Kött väldigt centralt vid våra måltider. Det är varken nödvändigt eller självklart. Och jag reagerar mot den normen. Kött är inte alls nödvändigt, inte självklart och inget man behöver förvänta sig eller kräva. Speciellt inte idag, då vi vet bättre.

Så - varför är då just KÖTTET så extremt viktigt för friheten? Vore jag från en annan kultur vore kanske riset friheten, normen? Handlar frågan, alltså, egentligen om vår kulturs normer när det gäller födoämnen och hur tallriken ser urt vid våra luncher och middagar?

Jag läste (hos BBC) en undersökning kring vilket födomämne som var "bäst", dvs som uppfyllde flest krav på näring etc. Gissa vilket?

MANDEL!!!!

Det var just utehöns det handlade om. Jag har uppfattat att HönaGröna-höns måste gå ut mer än vad KRAV-höns måste. Mig veterligen ska hönsen i HönaGröna få möjlighet att gå ut varje dag året om, vilket jag uppfattar som mer än KRAV där det är reglerat om utevistelse delar av året.

Har du ens själv läst Krav reglerna för höns?

Jag vidhåller att vi är alldeles för lyxkonsumentiga i vissa av våra trender. Eller det är kanske inte alls vad jag menar, utan snarare vi är kanske för lyxiga i vardagskonsumtionen av icke köttprodukter :D. Avokado, mandel, när får jag höra om krisen med dadlar? hur hållbart kan det vara att mala ned dadlar i alla caféprodukter som ska hålla ihop av sig själva?

När vi skulle gör vegan, glutenfri kaka häromsistens till en fest till alla tänkte jag lite att det här kan bara inte vara hållbart i längden att alla äter. Det hade varit bättre för bara de som var allergiska eller veganer. Dadlar i oerhörda mängder, chiafrön, gurangummi osv jag minns inte alla ingredienser men.. Det fungerar superbra till fest! och ibland men till vardags?

(Jag gnager nog i mig en del mandlar, säkert en påse i månaden i alla fall, jag skulle gärna haft en ursprungsmärkning på.)

Jag tycker att du tar upp något viktigt. Mandlar har ju tagits upp och suget efter avokado har ställt till stora problem för både miljö och människor i Mellan- och Sydamerika. Att kokosprodukter blivit superheta är definitivt inte utan negativa effekter. Choklad/kakao är en riktig värsting.
Jag tycker att kött inte ska ses som något man äter slentrianmässigt till vardags men det finns definitivt fler produkter som borde hamna i den kategorin.

Alltså, jag förstår ju vad du menar. Men jag håller inte riktigt med. Jag tänker, att mycket av detta handlar om normer (och du är väl normkritisk?) - i vårt samhälle, vår kultur, är Kött väldigt centralt vid våra måltider. Det är varken nödvändigt eller självklart. Och jag reagerar mot den normen. Kött är inte alls nödvändigt, inte självklart och inget man behöver förvänta sig eller kräva. Speciellt inte idag, då vi vet bättre.

Så - varför är då just KÖTTET så extremt viktigt för friheten? Vore jag från en annan kultur vore kanske riset friheten, normen? Handlar frågan, alltså, egentligen om vår kulturs normer när det gäller födoämnen och hur tallriken ser urt vid våra luncher och middagar?

Ordet kött är så himla begränsat i sig. Total avsaknad av animaliska råvaror är det jag menar.

Ordet kött är så himla begränsat i sig. Total avsaknad av animaliska råvaror är det jag menar.
Då pratar du om veganmat, inte vegetarisk? Jag tar mest upp vegetarisk (som också är problematisk, inte minst ur djurskyddssynpunkt men ändå). Varför är vegetarisk mat så besvärande, att den ses som något icke normativt? Och därför som en inskränkning i friheten?

Då pratar du om veganmat, inte vegetarisk? Jag tar mest upp vegetarisk (som också är problematisk, inte minst ur djurskyddssynpunkt men ändå). Varför är vegetarisk mat så besvärande, att den ses som något icke normativt? Och därför som en inskränkning i friheten?

Nej, inte som förekomst men som enda alternativ. Jag återkommer till att vi inte ska tvinga på barnen kostval som inte ens är attraktiva när vi själva väljer mat. Att de som är vegetarianer och veganer tycker det, 10% av befolkningen är inte relevant. De ska också få möjlighet att göra sitt kostval.

Förstår inte heller hur det kan vara sån begränsning att bli bjuden på 3 vegetariska alternativ att välja bland till skolLUNCH ett par dagar i veckan. Till frukost, mellis och middag varje dag kan man ju snacksa i sig allt kött man vill.

Därför att barnen äter mindre och vissa nästan ingenting. Följderna är dåliga och skolmaten är inte där politiken ska bedrivas.

Fast även vegetarianer avstår många animaliska smakbärare som inte är kött. Typ buljonger kokta på märg, ben och skal. Ofta är ju det skillnaden på en riktigt god soppa och en halvdan. Eller är jag fellärd?

Senast ändrad:
Fast även vegetarianer avstår många animaliska smakbärare som inte är kött. Typ buljonger kokta på märg, ben och skal. Ofta är ju det skillnaden på en riktigt god soppa och en halvdan. Eller är jag fellärd?
Hur menar du? Skillnaden mellan vegetarian och vegan är väl bl.a. att veganen inte använder exempelvis mejeriprodukter fastän djuret i fråga inte dödas vid användandet. Jag kan inte föreställa mig någon vegan eller vegetarian som vill äta smakbärare gjorda av djurdelar? Missuppfattade jag frågan? Märg är ju kött i allra högsta grad!

Därför att barnen äter mindre och vissa nästan ingenting. Följderna är dåliga och skolmaten är inte där politiken ska bedrivas.

Med tre vegetariska alternativ och salladsbuffé kan de säkert hitta något att äta av :) Och eftersom de får skolmatsedeln veckor i förväg går det säkert att lösa de dagarna de hellre skippar lunchen helt än provar något av de tre olika alternativen. Sedan kan de äta varmkorv till mellis hemma och falukorv till middag på kvällen!

Hur menar du? Skillnaden mellan vegetarian och vegan är väl bl.a. att veganen inte använder exempelvis mejeriprodukter fastän djuret i fråga inte dödas vid användandet. Jag kan inte föreställa mig någon vegan eller vegetarian som vill äta smakbärare gjorda av djurdelar? Missuppfattade jag frågan? Märg är ju kött i allra högsta grad!

Bra då är jag inte fellärd, men anser då att begreppet kött inte är särskilt bra, väldigt smalt.

Med tre vegetariska alternativ och salladsbuffé kan de säkert hitta något att äta av :) Och eftersom de får skolmatsedeln veckor i förväg går det säkert att lösa de dagarna de hellre skippar lunchen helt än provar något av de tre olika alternativen. Sedan kan de äta varmkorv till mellis hemma och falukorv till middag på kvällen!

Vad är det som gör att du tror att skolbarn skulle välja den nedre menyn istället för den övre som vuxna uppenbart föredrar?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka