Det är INTE TVÅNG att inte erbjudas kött till varje måltid alltid.Att tvinga barn in i andra kostval än vi vuxna väljer frivilligt. Där är vi icke-överens.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är INTE TVÅNG att inte erbjudas kött till varje måltid alltid.Att tvinga barn in i andra kostval än vi vuxna väljer frivilligt. Där är vi icke-överens.
Därför att vissa barn annars inte äter skolmaten och därmed inte klarar av skolarbetet. I övrigt tror jag du överskattar den mat vissa barn får hemma rejält.
Det känns lite orimligt att jämföra med menyn hos en lunchrestaurang. Jag skulle med största sannolikhet välja den från den här menyn även om skolmatsedeln innehöll någon kötträtt.
Dagens Husman:
Auberginchampinjonpaj med Dragonsås samt Potatismos, Råris eller Ugnsstekt Potatis
Dagens Vegan:
Cajunkryddad Böngryta samt Ugnsstekt Potatis eller Råris
Dagens Lasagne:
Lins och tomatbaserad
Dagens Soppa:
Grön Ärtsoppa med Pepparrotsfärskost
Dagens Sallad:
Salladsbuffe
Men är det värre för en elev som är allätare att ha 3 rätter den kan välja på ALLTID, än att en elev som äter vegetariskt varje dag endast kan välja på 1 rätt? Tänk om den vegetariska eleven inte gillar maten, då blir ju den utan mat alla dagar? Förstår du det orimliga i detta? Inte ens med 3 kötträtter blir ju alla nöjda.
Så om de vill äta pizza och hamburgare och glass till efterrätt, så ska de få det?Att det fria valet ska styras bort från det som äts och önskas ?
@sjoberga Vad fick du 54 kr ifrån?
Och hur många här väljer hellre på 3 olika vegrätter med salladsbuffé för 15 kr st varje dag än restaurangmenyn till fullpris varje dag?
En 6-åring med de skillsen? Wow..,En elev som äter vegetariskt har ju gjort ett aktivt begränsande kostval och är nog medveten om konsekvenserna av det.
Så om de vill äta pizza och hamburgare och glass till efterrätt, så ska de få det?
Jag tror att du tror fel.Det tror jag vare sig skolbarn eller vuxna vill ha särskilt ofta.
En 6-åring med de skillsen? Wow..,
Vuxna betalar det om man vill äts med barnen här.
Det var för att etablera vad vi vuxna i snitt vill kunna välja på för att en lunchrestaurang ska vara framgångsrik. Jag anser att skolbarn nog har ungefär samma önskemål om bredd på menyn.
Om man valt specialkost måste man väl fatta vad det handlar om ?
Om man nu valt själv då, så tror jag ändå inte att man kan överblicka konsekvenserna av ett sådant val nej. Verkligen inte.Om man valt specialkost måste man väl fatta vad det handlar om ?
Att det fria valet ska styras bort från det som äts och önskas ?
Givet att allt är lika vällagat, hade jag föredragit den kortare menyn. Den har två ok alternativ och en nödlösning. Den övre har bara nödlösningar, lite beroende på detaljerna hos två av alternativen.Lunchmeny som verkar locka många vuxna i min närhet:
Torsdag 7 juni
- Viltfärsbiff av Hjort & vildsvin serveras med örtyougurt, jägarsky & lingon
- Italiensk fiskgratäng med vitt vin, soltorkad tomat & basilika
- Caesarsallad med kyckling, bacon, krutonger & parmesan
- Veg: Ostpanerad zucchini med tomatsås & ris/stekt potatis
- Wok: Kyckling med färsk röd chili & cocosmjölk
- Dagens sallad
- Grillen: Hamburgare, Kebabtallrik, Green burgare
Med den här menyn (från skolan enbart vegetariskt) hade de inte haft knappt några besökare alls:
Tisdag 2018-05-15
* Jasminkas krämiga grönsakssås, pasta![]()
![]()
* Grönsaksfajitas med ris och tillbehör![]()
![]()
* Potatis- och sojafärsgratäng![]()
![]()
Fast en lunchrestaurang och en skolbespisning har inte mycket mer gemensamt än att mat lagas och folk äter där. Lunchrestauranger är vinstdrivande, behöver inte tänka på näringsriktighet, är konkurrensutsatta och har enbart betalande gäster.
Struntprat! Bägge påståendena!Ja, skolan använder vegetariska rätter för att spara pengar. Dels kostar råvarorna mindre och dels går bara hälften så mycket mat åt. Jag tycker inte att det är särskilt bra.