Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Därför att vissa barn annars inte äter skolmaten och därmed inte klarar av skolarbetet. I övrigt tror jag du överskattar den mat vissa barn får hemma rejält.

Men är det värre för en elev som är allätare att ha 3 rätter den kan välja på ALLTID, än att en elev som äter vegetariskt varje dag endast kan välja på 1 rätt? Tänk om den vegetariska eleven inte gillar maten, då blir ju den utan mat alla dagar? Förstår du det orimliga i detta? Inte ens med 3 kötträtter blir ju alla nöjda.

Det känns lite orimligt att jämföra med menyn hos en lunchrestaurang. Jag skulle med största sannolikhet välja den från den här menyn även om skolmatsedeln innehöll någon kötträtt.

Dagens Husman:
Auberginchampinjonpaj med Dragonsås samt Potatismos, Råris eller Ugnsstekt Potatis

Dagens Vegan:
Cajunkryddad Böngryta samt Ugnsstekt Potatis eller Råris

Dagens Lasagne:
Lins och tomatbaserad

Dagens Soppa:
Grön Ärtsoppa med Pepparrotsfärskost

Dagens Sallad:
Salladsbuffe

Det var för att etablera vad vi vuxna i snitt vill kunna välja på för att en lunchrestaurang ska vara framgångsrik. Jag anser att skolbarn nog har ungefär samma önskemål om bredd på menyn.

@sjoberga Vad fick du 54 kr ifrån?

Och hur många här väljer hellre på 3 olika vegrätter med salladsbuffé för 15 kr st varje dag än restaurangmenyn till fullpris varje dag?

Men är det värre för en elev som är allätare att ha 3 rätter den kan välja på ALLTID, än att en elev som äter vegetariskt varje dag endast kan välja på 1 rätt? Tänk om den vegetariska eleven inte gillar maten, då blir ju den utan mat alla dagar? Förstår du det orimliga i detta? Inte ens med 3 kötträtter blir ju alla nöjda.

En elev som äter vegetariskt har ju gjort ett aktivt begränsande kostval och är nog medveten om konsekvenserna av det.

Det var för att etablera vad vi vuxna i snitt vill kunna välja på för att en lunchrestaurang ska vara framgångsrik. Jag anser att skolbarn nog har ungefär samma önskemål om bredd på menyn.

Fast en lunchrestaurang och en skolbespisning har inte mycket mer gemensamt än att mat lagas och folk äter där. Lunchrestauranger är vinstdrivande, behöver inte tänka på näringsriktighet, är konkurrensutsatta och har enbart betalande gäster.

Om man valt specialkost måste man väl fatta vad det handlar om ?

Hur kan det vara specialkost om det alltid finns som alternativ tillgängligt för alla elever?
Och man kan gilla och ogilla saker ändå. Vegetarian betyder väl knappast att man älskar all mat? Det är väldigt trångsynt av dig. Särskilt när det handlar om barn. Se gärna min fråga till Shaggy i inlägg nr 542, vad är ditt svar på den frågan?

Att det fria valet ska styras bort från det som äts och önskas ?

Angående fritt val osv - sedan när får barn välja på samma villkor som vuxna i de flesta frågor? Jag ser inte katastrofen i att barn inte får styra sitt kostval varje dag, om de fick bestämma skulle det bli typ pannkakor dagligen och läsk som dricka. Dessutom tror jag inte barn tycker det är någon grej om det serveras vegetariskt några dagar i veckan, om vi vuxna gör det till en grej däremot så ...

Lunchmeny som verkar locka många vuxna i min närhet:

Torsdag 7 juni
  • Viltfärsbiff av Hjort & vildsvin serveras med örtyougurt, jägarsky & lingon
  • Italiensk fiskgratäng med vitt vin, soltorkad tomat & basilika
  • Caesarsallad med kyckling, bacon, krutonger & parmesan
  • Veg: Ostpanerad zucchini med tomatsås & ris/stekt potatis
  • Wok: Kyckling med färsk röd chili & cocosmjölk
  • Dagens sallad
  • Grillen: Hamburgare, Kebabtallrik, Green burgare

Med den här menyn (från skolan enbart vegetariskt) hade de inte haft knappt några besökare alls:
Tisdag 2018-05-15
* Jasminkas krämiga grönsakssås, pasta
1c.png
14c.png

* Grönsaksfajitas med ris och tillbehör
1c.png
14c.png

* Potatis- och sojafärsgratäng
1c.png
14c.png
Givet att allt är lika vällagat, hade jag föredragit den kortare menyn. Den har två ok alternativ och en nödlösning. Den övre har bara nödlösningar, lite beroende på detaljerna hos två av alternativen.

Viltbiffen, om den var RIKTIGT god, skulle kunna vara en middag. Inte en lunch på sommaren. Och väldigt svår att presentera snyggt med både sky, yoghurt och lingonsylt. Jag är skeptisk.

Fast en lunchrestaurang och en skolbespisning har inte mycket mer gemensamt än att mat lagas och folk äter där. Lunchrestauranger är vinstdrivande, behöver inte tänka på näringsriktighet, är konkurrensutsatta och har enbart betalande gäster.

Människor efterfrågar näringsriktighet, så det är en stolpe i 4 av alternativen. Några av dem är kompletterande nödlösningar.

Det är ju det jag menar, om vi ska vara beredda att betala för det vill vi ha ett brett val så att det passar många. På samma sätt behöver skolbarnen få ett brett val så att det passar många.

Att erbjuda tre val med exakt samma a priori begränsning av råvaruval, är inte god variation. Skulle det bli så av en slump, i 2% av dagarna , må det vara hänt.

Målet att barnen efter lunchtid verkligen har ätit näringsriktigt och tillräckligt ska stå över alla andra mål som kostnad och politik.

På Hemkunskapen kan man sedan utbilda i konsekvenser av olika kostval, för miljö och hälsa. Om det görs på ett neutralt sätt, dvs baserat på kunskap.

(När det gäller hälsa var det sämst att vara vegan, näst sämst vegetarian , sedan att äta kött alla dagar i veckan och tydligt bäst att äta kött högst 5 dagar per vecka. Grafen som visade relativ risk att dö innan 90 års ålder)

@sjoberga Men är det värre för en elev som är allätare att ha 3 rätter den kan välja på ALLTID, varje dag, än att en elev som äter vegetariskt varje dag endast kan välja på 1 rätt? Tänk om de vegetariska eleverna inte gillar maten, då blir ju de utan mat alla dagar? Då kan de ju inte prestera någonting? Är det viktigare att allätare orkar med skolan än andra elever?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023