Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
@sjoberga Men är det värre för en elev som är allätare att ha 3 rätter den kan välja på ALLTID, varje dag, än att en elev som äter vegetariskt varje dag endast kan välja på 1 rätt? Tänk om de vegetariska eleverna inte gillar maten, då blir ju de utan mat alla dagar? Då kan de ju inte prestera någonting? Är det viktigare att allätare orkar med skolan än andra elever?

Om en person gör en helt självvald aktiv begränsning av sin kost som vegetarian, där man utesluter 30% av alla möjliga råvaror så är det på något sätt självklart att variationen minskar, sen kan man tycka att den är tillräcklig eller inte beroende på intresse för smaker och andra värderingar. Det är självvalt. Är man vegan blir det ännu mer beskuret. Helt naturligt. 100% självvalt.

Varför skulle det vara 1 rätt, många dagar blir det 2 vegetariska rätter och en del dagar 1 vegetarisk och 2 med animalier.

Visst skulle det vara ännu bättre ur många aspekter om det fanns 7 rätter att välja på. Men nånstans går en praktisk gräns för vad skolköken mäktar med.

(Vem som helst får äta vilken rätt som helst - skolköken ger inte specifika elever begränsningar, det är något de gjort själva. Tycker vegetarianen att rätten med animalier är mer attraktiv, är det bara att fråga hur den är gjord, och ta om det är acceptabelt, det kan ju finnas möjlighet att äta delar av den utan att man behöver få in den animaliska råvaran på tallriken)

Nej, det är utfallet i praktiken i dagens skola och verklighet. Det är ganska dyrt med animaliska råvaror av god kvalitet i förhållande till vegetabilier.

Däremot på frågan MÅSTE det vara så? Nej. Det finns inte någon fundamental egenskap som gör att skolbarn äter mer mat för att den inte är begränsad. Det kanske ändrar sig med tiderna. Men det är inte något vi ska spela bort barnens skolresultat för att spekulera i, med politiskt syfte att tvinga på skolbarn ett vegetariskt lunchval.

Nu har jag inte läst hela tråden, bara ett par sidor på slutet om skolmat, men ser att vegetarisk skolmat diskuteras.

Min erfarenhet är att det ofta är vuxna som ställer till det. När jag gick i skolan var de mest populära rätterna t.ex. pannkakor och pizza. Fanns pizza både med och utan skinka på, men det var inte så många som tyckte om de gummiaktiga små skinkkuberna, så de flesta valde den utan.
Dvs två av de mest populära rätterna var vegetariska. Och hade vi kids fått välja hade vi nog ätit pannkakor, pizza och så panerad fisk en dag var per vecka. Vi var alltså inte så jättebrydda om näringsvärden.

Ändå gör vissa (vuxna) det till världens grej om skolmaten skulle vara uttalat vegetarisk en eller ett par dagar i veckan? Jag fattar inte, äter dessa personer ALLTID kött till ALLA måltider?
Aldrig t.ex. en köttfri sallad, pannkakor, grönsakspaj, svampfylld pasta, gröt, potatis- och purjolökssoppa, ostsmörgås liksom?
Vad skulle vara problemet om barnen inte serveras kött till lunch nån dag? Vad är de rädda ska hända?
Jag förstår verkligen inte. Ser maten trevlig ut och smakar bra så äter barnen.

Nej. Tänkt två gånger varför Max kör så hårt med veg. Inte är det för att nötköttet är billigt!
Jag är rätt så övertygad om, att Max snarare hakat på trenden. Man blir hopplöst efter om man inte kan erbjuda riktigt bra vegoalternativ idag. Vegotrenden är som ett jordskred just nu.
Sen vet jag inte om t.ex. Halloumi, avocado och Max väldigt goda nuggets är så mycket billigare att ta fram än malda kycklingdelar?

veckan? Jag fattar inte, äter dessa personer ALLTID kött till ALLA måltider?
Aldrig t.ex. en köttfri sallad, pannkakor, grönsakspaj, svampfylld pasta, gröt, potatis- och purjolökssoppa, ostsmörgås liksom?
.

Självklart inte. Men jag förbehåller mig rätten att välja animaliskt protein om jag önskar en viss lunch, och det bör erbjudas även skolbarn. Uppenbarligen vill de flesta vuxna kunna välja den typen av luncher och skolbarn är från barn till unga vuxna. Det jag egentligen är ute efter är att skapa förutsättningar så att barnen äter och det gör man verkligen inte bäst genom att börja med att bestämma vilka råvaror som INTE får finnas med i någon av 3 stycken (dvs samtliga) alternativ. Skulle det någon enstaka gång bli så att 3 fritt designade rätter skulle vara helt vegetariska, so may it be. Lite olyckligt utfall, men liksom inte katastrof.

Sedan är inte enbart sallad, pannkakor, gröt eller ostsmörgås någon fullständig lunch som kan accepteras heller.

Nä det är ju inte bra för växande barn, de behöver väl både kalcium och d-vitamin? Fast det kanske de får på annat sätt, jag är inte dietist.
De kanske får ost, grädde, crème fraiche osv i maten och mjölk hemma och D-vitamin i solen?
Dessutom är väl kalcium i havremjölk tillsatt så då kan man ju ge dem en kalciumtablett istället och baka bröd på havre?

Jag är rätt så övertygad om, att Max snarare hakat på trenden. Man blir hopplöst efter om man inte kan erbjuda riktigt bra vegoalternativ idag. Vegotrenden är som ett jordskred just nu.
Sen vet jag inte om t.ex. Halloumi, avocado och Max väldigt goda nuggets är så mycket billigare att ta fram än malda kycklingdelar?

Jag har väldigt initierade källor (Max själva) som bekräftar att jag har rätt. Visst hänger de på trenden men huvudskälet är att tjäna mer pengar. Det samma gäller kommunerna där jag också har hyfsat mycket insyn i deras upphandlingar, åtminstone i västra Sverige.

Intressanta diskussioner kring skolmat, om jag kopplar ihop det med trådstarten, kan någon förklara för mig varför skolor/äldreboenden inte får upphandla mat med krav om svensk lagstiftning/närodlat?

Min mormor fick mat av kommunen, tyvärr med thailändsk kyckling, dansk gris osv. Skolan barnet går i har svenskt kött, men får inte prioritera närodlat. Båda hänvisar till offentlig upphandling och att de inte får skiva in sådana krav.

Väldigt underligt känner jag men har inte insyn. Jag strider just nu om att få ett fettalernativ till smörgåsen som är palmoljefritt... De tog bort Bregott för det var för populärt och nu äter inga ungar fett på smörgåsen längre... :banghead:

Nu har jag inte läst hela tråden, bara ett par sidor på slutet om skolmat, men ser att vegetarisk skolmat diskuteras.

Min erfarenhet är att det ofta är vuxna som ställer till det. När jag gick i skolan var de mest populära rätterna t.ex. pannkakor och pizza. Fanns pizza både med och utan skinka på, men det var inte så många som tyckte om de gummiaktiga små skinkkuberna, så de flesta valde den utan.
Dvs två av de mest populära rätterna var vegetariska. Och hade vi kids fått välja hade vi nog ätit pannkakor, pizza och så panerad fisk en dag var per vecka. Vi var alltså inte så jättebrydda om näringsvärden.

Ändå gör vissa (vuxna) det till världens grej om skolmaten skulle vara uttalat vegetarisk en eller ett par dagar i veckan? Jag fattar inte, äter dessa personer ALLTID kött till ALLA måltider?
Vad skulle vara problemet om barnen inte serveras kött till lunch nån dag? Vad är de rädda ska hända?
Jag förstår verkligen inte. Ser maten trevlig ut och smakar bra så äter barnen.
Du tror inte det beror på presentationen snarare än faktumet?

Dvs att det görs en så stor grej av det -köttfri måndag, special special, nu är vi duktiga, hurra och flaggor. Titta nu här barn, här var det inget kött! obs detta är inte normalt för du ska egentligen äta kött varje måltid osv. Tror du ens föräldrarna skulle märka om de bara serverade vegetariskt ett par dagar i veckan, det verkar osannolikt?

Det är ju inte som att de slår på stora trumman varje fiskdag trots att fisk också anses nyttigt.

Tror inte ens majoriteten föräldrar betraktar pannkakor, morotssoppa osv som "vegetarisk" mat, utan det ska till fylld paprika för att kvalificera.

Dvs det som föräldrarna som protesterar inte vill att deras barn ska äta är helt enkelt moralkaka, det är liksom inte morotssoppan som det är "fel" på men de vet inte hur de ska uttrycka det.

Intressanta diskussioner kring skolmat, om jag kopplar ihop det med trådstarten, kan någon förklara för mig varför skolor/äldreboenden inte får upphandla mat med krav om svensk lagstiftning/närodlat?

Min mormor fick mat av kommunen, tyvärr med thailändsk kyckling, dansk gris osv. Skolan barnet går i har svenskt kött, men får inte prioritera närodlat. Båda hänvisar till offentlig upphandling och att de inte får skiva in sådana krav.

Väldigt underligt känner jag men har inte insyn. Jag strider just nu om att få ett fettalernativ till smörgåsen som är palmoljefritt... De tog bort Bregott för det var för populärt och nu äter inga ungar fett på smörgåsen längre... :banghead:
Tror det är upphandlingsregler från EU som inte tillåter att man prioriterar egna landets produkter framför andra länders produkter. Tror de arbetar med att försöka kringgå det i upphandlingar genom att se om det går att ändå ha samma grundkrav för skydd i upphandlingen som kommunen har för sina bönder. En får la se.

Tror det är upphandlingsregler från EU som inte tillåter att man prioriterar egna landets produkter framför andra länders produkter. Tror de arbetar med att försöka kringgå det i upphandlingar genom att se om det går att ändå ha samma grundkrav för skydd i upphandlingen som kommunen har för sina bönder. En får la se.

Det blir ju tokigt om Sverige som har hårdare lagstiftning för djuruppfödning inte får ha det med i upphandling om mat. Då diskvalificerar ju vi oss själva varje gång... :confused::(

De förstör ju marken de står på också rent bortsett från övrig miljöförstörelse. Tror jag hört dem anklagas bla för ökenspridning av folk som kör en mer modern variant på prov. Att flytta korna från hagen varje dag och forsla höns efter,typ.

Blir de inte matade med helikopter? Alltihop är knasigt.
Helt apropå att förstöra marken när man står i små fyrkantiga feedlots (usch alltid är det något).
Kanske borde vara mer träd i hagar.

https://www.expressen.se/sport/ridsport/hasten-ett-av-de-storsta-miljohoten/

Något som förvärrar situationen är att cirka 70% av landets hästar finns i anslutning till tätorter. Det betyder mindre hagmark och risk för söndertrampning.

– Har man då de här hagarna som ligger i anslutning till något dike eller kanske något vattendrag så får man en ökad belastning, säger Gunilla Lindgren.

Inom Uppsala län är Hågaån ett exempel på där hästar har haft en direkt påverkan på övergödningen. Flera stall och ridklubbar ligger utmed ån, vilket påverkar fosforhalten. För höga fosforhalter gör att det blir algblomning och skapar syrefattiga bottnar, vilket är ett stort hot mot havs- och vattenmiljön.

Det blir ju tokigt om Sverige som har hårdare lagstiftning för djuruppfödning inte får ha det med i upphandling om mat. Då diskvalificerar ju vi oss själva varje gång... :confused::(
Jo, onekligen.

Vilket antagligen förklarar varför vi har så mycket svenskt kött i disken på ICA (det konsumentmakten kan göra) men så stort ätande av utländskt kött ändå. Dvs det utländska köttet äter vi i fängelser, skolan, sjukhusen och på lunchrestaurangerna, i korven, i färdigmatlådan i frysdisken. Och då menar jag självklart att det finns säkert jättebra kött utomlands också, men man kan ju misstänka att det kanske inte är just det vi köper.

Att lämna hela den här äta frågan till konsumenten blir då lite ineffektivt.

Jo, onekligen.

Vilket antagligen förklarar varför vi har så mycket svenskt kött i disken på ICA (det konsumentmakten kan göra) men så stort ätande av utländskt kött ändå. Dvs det utländska köttet äter vi i fängelser, skolan, sjukhusen och på lunchrestaurangerna, i korven, i färdigmatlådan i frysdisken. Och då menar jag självklart att det finns säkert jättebra kött utomlands också, men man kan ju misstänka att det kanske inte är just det vi köper.

Att lämna hela den här äta frågan till konsumenten blir då lite ineffektivt.

Frågar alltid på restaurang om det inte redan står vart köttet kommer ifrån. Tex, espressohouse står det svensk kyckling på cesarsalladen, bishops står det kött från gröna gårdar osv. Perfekt!

Frågar alltid på restaurang om det inte redan står vart köttet kommer ifrån. Tex, espressohouse står det svensk kyckling på cesarsalladen, bishops står det kött från gröna gårdar osv. Perfekt!
Mmm det låter bra, jag glömmer bort det totalt, tur jag inte äter på lunchrestaurang och så så ofta.

Dvs att det görs en så stor grej av det -köttfri måndag, special special, nu är vi duktiga, hurra och flaggor. Titta nu här barn, här var det inget kött! obs detta är inte normalt för du ska egentligen äta kött varje måltid osv. Tror du ens föräldrarna skulle märka om de bara serverade vegetariskt ett par dagar i veckan, det verkar osannolikt?

Jag tror du slår huvudet lite på spiken där. Det faktum att man slår fast att alla alternativ en viss dag ska begränsas till just vegetariska råvaror, istället för att det bara sker naturligt ibland att alla rätter är vegetariska när man designat menyn på bästa sätt för näringsriktighet och efter vad barnen äter bra. Man gör a priori ett val att begränsa möjligheterna till en varierad meny.

Jag skulle tyvärr märka det (genom 1 eller 2 barn som knappt inte ätit), men det är ju olika för olika barn och beror extremt mycket på hur de vegetariska rätterna är gjorda, designade och presenterade.

Jag länkade förut till Malmö stads matpolicy för offentlig verksamhet, de ställer krav på att köttet ska ha samma krav som svensk djurlagstiftning har. Så uppenbarligen går det :)

Om en person gör en helt självvald aktiv begränsning av sin kost som vegetarian, där man utesluter 30% av alla möjliga råvaror så är det på något sätt självklart att variationen minskar, sen kan man tycka att den är tillräcklig eller inte beroende på intresse för smaker och andra värderingar. Det är självvalt. Är man vegan blir det ännu mer beskuret. Helt naturligt. 100% självvalt.

Varför skulle det vara 1 rätt, många dagar blir det 2 vegetariska rätter och en del dagar 1 vegetarisk och 2 med animalier.

Visst skulle det vara ännu bättre ur många aspekter om det fanns 7 rätter att välja på. Men nånstans går en praktisk gräns för vad skolköken mäktar med.

(Vem som helst får äta vilken rätt som helst - skolköken ger inte specifika elever begränsningar, det är något de gjort själva. Tycker vegetarianen att rätten med animalier är mer attraktiv, är det bara att fråga hur den är gjord, och ta om det är acceptabelt, det kan ju finnas möjlighet att äta delar av den utan att man behöver få in den animaliska råvaran på tallriken)

Men om du nu är så orolig för några ska hoppa över lunchen borde ju alla kunna äta alla alternativ alltid? Eller värnar du bara om att köttätarna ska vara mätta och glada i skolan? På andras bekostnad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav