Bukefalos 28 år!

Kräks hårbollar och osmält mat

Philosophia

Trådstartare
En av mina föräldrars katter har sedan ett par månader tillbaka börjat kräkas hårbollar (blandat med mat), men ibland är det bara mat som kräks upp (helt osmält). Katten har givetvis varit hos veterinären och på inrådan så av denne så äter katten numera endast Hill's "hårbollskontrollsmat". Detta ger lite lättnad men inte tillräckligt och hon fortsätter att kräkas, dock inte lika ofta som tidigare. Katten borstas även varje dag för minimera mängden päls som går att svälja.

Är det vanligt att katter kräks hårbollar flera gånger i veckan? Kan det finnas något annat bakomliggande problem som gör att hon kräks? Ny veterinärtid ska bokas in men det kan aldrig vara dumt att fundera lite över frågan innan dess. Jag har funderat på gastrit som väl är den vanligaste anledningen när hundar kräks ofta, men jag har ingen aning om hur pass vanligt det är hos katt och jag har också svårt att se hur hårbollarna kommer in där.

Spekulationer?
 
Sv: Kräks hårbollar och osmält mat

jag har inga tankar angående hårbollarna, men den osmälta maten har jag en tanke om.
När min katt (9 månader gammal) började kräkas osmält mat ringde jag vetrinären, och de gav tipset att inte ge för mycket mat på samma gång!
Detta hjälpte och det har nu gått över på min Bella.
Men det kan ju vara så olika på olika katter, hoppas det löser sig för kissen!
 
Sv: Kräks hårbollar och osmält mat

Hårbollar gör att magsäckstömningen inte fungerar optimalt och kan också rent mekaniskt reta magsäckens slemhinna och ge upphow till gastrit. Lite Zantac är aldrig fel. Om katten inte är ordentligt undersökt bör nog en fortsatt utredning göras först (har man röntgat magsäcken? Men kontrast? Blodprower?)
 
Sv: Kräks hårbollar och osmält mat

Normalt sett så äter hon små portioner och väldigt långsamt, men det är en relevant aspekt som du tar upp. Min mamma tyckte att problemet först uppstod när de började banta den andra katten som är större, äldre och mer "dominant". Den äldre katten vaktade som en hök över honkatten och väntade på att hon skulle lämna maten. Det blev lite av en stressig situation och hon började kräkas osmält mat (men inga hårbollar).

Matsituationen löstes genom att honkatten fick äta ensam i lugn och ro och det verkade fungera, men så började hon helt plötsligt kräkas hårbollar istället, ibland med osmält mat.
 
Sv: Kräks hårbollar och osmält mat

Min omedelbara tanke har ju varit gastrit. Det är som om katten har kommit in i en ond cirkel med kräkningar kanske orsakade av en kombination av det du och thea talar om? Jag ska definitivt be min mamma fråga veterinären om Zantac.

Veterinären har inte gjort några mer ingående undersökningar utan mer tittat på katten och palperat buken.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 347
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 216
Senast: mackan
·
Övr. Katt Jag börjar allvarligt lessna på siameshonan nu, TVÅ gånger de senaste veckorna har jag på morgonen sträckt mig och vridit huvudet för...
2
Svar
36
· Visningar
14 599
Senast: Magnus J
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp