Bukefalos 28 år!

Kräva betalning i efterhand?

anna__panna

Trådstartare
Har hamnat i en tråkig sits med en före detta inackordering som flyttat nu i jul. I somras gjorde vi som alla somrar en årlig storstädning av stallet. När de nu var inhyrda hjälpte de till att städa stallet med hetvattentvätt och klor som de hade tillgång till. Själv hade jag en ny högtryckstvätt jag skulle använt annars och det här var inget jag hade bett om utan de fixade på eget bevåg vilket jag såklart blev tacksam för. Vi hjälptes hur som helst åt den dagen.

Nu efter flytt vill de skicka faktura för det jobbet. Det var vid tiden helt frivilligt och ingenting jag beställt av dem som företag eller liknande, utan vi hjälptes åt som man hjälps åt med det som behöver göras. Jag frågade efteråt om och i så fall vad de ville ha för det, trots att jag som sagt inte hade bett dem om hjälp utan hade fixat det själv annars. De ville då inte ha något.

Frågan är om man kan ändra och komma i efterhand och göra såhär, ett halvår senare? Känns ju helt befängt.
 
Har hamnat i en tråkig sits med en före detta inackordering som flyttat nu i jul. I somras gjorde vi som alla somrar en årlig storstädning av stallet. När de nu var inhyrda hjälpte de till att städa stallet med hetvattentvätt och klor som de hade tillgång till. Själv hade jag en ny högtryckstvätt jag skulle använt annars och det här var inget jag hade bett om utan de fixade på eget bevåg vilket jag såklart blev tacksam för. Vi hjälptes hur som helst åt den dagen.

Nu efter flytt vill de skicka faktura för det jobbet. Det var vid tiden helt frivilligt och ingenting jag beställt av dem som företag eller liknande, utan vi hjälptes åt som man hjälps åt med det som behöver göras. Jag frågade efteråt om och i så fall vad de ville ha för det, trots att jag som sagt inte hade bett dem om hjälp utan hade fixat det själv annars. De ville då inte ha något.

Frågan är om man kan ändra och komma i efterhand och göra såhär, ett halvår senare? Känns ju helt befängt.
Nä.
 
Tack för svar. Så får jag en faktura i brevlådan så bestrider jag den? Skickar ett brev tillbaka som talar om varför jag inte betalar?
 
Om de driver det vidare efter bestridande av fakturan t,ex, till KFM ligger det på dem att bevisa att ett avtal har ingåtts t.ex. genom att visa ett skriftligt avtal.

Okej! Det låter ju skrämmande med kfm men något avtal finns inte så det känns bara så dumt att de kommer nu och vill ha betalt för något de valde att göra frivilligt. Tack då vet jag hur jag går vidare.
 
Okej! Det låter ju skrämmande med kfm men något avtal finns inte så det känns bara så dumt att de kommer nu och vill ha betalt för något de valde att göra frivilligt. Tack då vet jag hur jag går vidare.
Det är inte ens särdeles skrämmande. Om de, av någon outgrundlig anledning, väljer att dra ärendet till Kfm så är det ju deras problem, det kan inte påverka dig i sig om det inte finns något för fogden att driva in och här finns ju ingen överenskommelse.
Så låt dem härja och skicka fakturor, de lär inte komma någonstans med det och du hamnar inte i något register. Med som tidigare nämnts, bestrid fakturan omedelbart när den kommer. Om den gör det.
 
Det är inte ens särdeles skrämmande. Om de, av någon outgrundlig anledning, väljer att dra ärendet till Kfm så är det ju deras problem, det kan inte påverka dig i sig om det inte finns något för fogden att driva in och här finns ju ingen överenskommelse.
Så låt dem härja och skicka fakturor, de lär inte komma någonstans med det och du hamnar inte i något register. Med som tidigare nämnts, bestrid fakturan omedelbart när den kommer. Om den gör det.

Åh tack för lugnande svar! Då känns det lite bättre! :up:
 
Jag kan inte direkt något om juridik och så, men om du tvingas betala fakturan (vilket jag absolut inte tror att du kommer att behöva göra) så skulle ju vilket företag som helst kunna utföra massa tjänster och sedan kräva folk på pengar trotts att de ej blivit ombedda eller anställda att utföra det.
 
Jag kan inte direkt något om juridik och så, men om du tvingas betala fakturan (vilket jag absolut inte tror att du kommer att behöva göra) så skulle ju vilket företag som helst kunna utföra massa tjänster och sedan kräva folk på pengar trotts att de ej blivit ombedda eller anställda att utföra det.
Ja som de kända asfaltsläggarna hehe.
 
Har hamnat i en tråkig sits med en före detta inackordering som flyttat nu i jul. I somras gjorde vi som alla somrar en årlig storstädning av stallet. När de nu var inhyrda hjälpte de till att städa stallet med hetvattentvätt och klor som de hade tillgång till. Själv hade jag en ny högtryckstvätt jag skulle använt annars och det här var inget jag hade bett om utan de fixade på eget bevåg vilket jag såklart blev tacksam för. Vi hjälptes hur som helst åt den dagen.

Nu efter flytt vill de skicka faktura för det jobbet. Det var vid tiden helt frivilligt och ingenting jag beställt av dem som företag eller liknande, utan vi hjälptes åt som man hjälps åt med det som behöver göras. Jag frågade efteråt om och i så fall vad de ville ha för det, trots att jag som sagt inte hade bett dem om hjälp utan hade fixat det själv annars. De ville då inte ha något.

Frågan är om man kan ändra och komma i efterhand och göra såhär, ett halvår senare? Känns ju helt befängt.

Låter som det ligger mer bakom deras agerande än att bara säga upp sin plats och flytta. Har det funnits andra oklarheter?
 
Låter som det ligger mer bakom deras agerande än att bara säga upp sin plats och flytta. Har det funnits andra oklarheter?

Njao det är klart det finns mer men tänkte att det inte var relevant för frågan.

Jag fick inte betalt för sista hyran efter att de flyttat medan de hävdade att det var betalt och det var då jag fick höra att då kan de minsann vara likadana som mig och det kommer en faktura för kloret.
Jag vet inte om de tänker gå så långt, jag ville bara veta vad jag gör i så fall. Visst, de har hjälpt mig tvätta stallet men det har aldrig varit frågan om ett betalt jobb.
 
Njao det är klart det finns mer men tänkte att det inte var relevant för frågan.

Jag fick inte betalt för sista hyran efter att de flyttat medan de hävdade att det var betalt och det var då jag fick höra att då kan de minsann vara likadana som mig och det kommer en faktura för kloret.
Jag vet inte om de tänker gå så långt, jag ville bara veta vad jag gör i så fall. Visst, de har hjälpt mig tvätta stallet men det har aldrig varit frågan om ett betalt jobb.

Nja, det är väl ganska relevant vad som föregått detta agerande. Det måste vara ganska lätt att kontrollera om det är betalt eller inte - insättning på konto? Kvitto? Eller är det bara kontanter i handen? Om alla "affärer" er emellan skötts via kontant betalning så är det märkligt om det plötsligt sker med en faktura.
Jag tar inte ställning för någon i detta fall eftersom jag inte vet, men min erfarenhet säger att det ofta är en lång räcka händelser där det ena leder till det andra och som sedan leder fram till ett avgörande som ryckt ur sitt sammanhang låter ganska konstigt.
 
Nja, det är väl ganska relevant vad som föregått detta agerande. Det måste vara ganska lätt att kontrollera om det är betalt eller inte - insättning på konto? Kvitto? Eller är det bara kontanter i handen? Om alla "affärer" er emellan skötts via kontant betalning så är det märkligt om det plötsligt sker med en faktura.
Jag tar inte ställning för någon i detta fall eftersom jag inte vet, men min erfarenhet säger att det ofta är en lång räcka händelser där det ena leder till det andra och som sedan leder fram till ett avgörande som ryckt ur sitt sammanhang låter ganska konstigt.

Jag tycker ändå inte det är relevant. All information för att svara fanns väl ändå i trådstarten? Jag har aldrig bett dem om hjälp med tvätten utan det var de själva som tog initiativ att hjälpa till och använda utrustning de hade tillgång till. För ett halvår sen. Jag var tacksam och frågade i efterhand om de inte ville ha ersättning vilket de då inte ville. Det var helt frivilligt att hjälpa mig och hade de inte gjort det hade jag gjort jobbet själv. Och frågan var om de nu kan ändra sig och komma med fakturor i efterhand. Jag hävdar att det här inte är något jag bett dem göra eller något jag beställt av dem. De valde att hjälpa mig och jag ser inte att de kan komma och vilja ha betalt långt senare. Har jag rätt? Ja det verkar så enligt övrigas svar i tråden :up:

Vi har inte haft några övriga affärer förutom att de varit inhyrda här. De har betalt hyra via swish och ordentligt kontrakt på stallplats finns, dock har de stått här flera år, därför har jag fått begära ut gamla kontoutdrag från banken som jag väntar på för att kunna bevisa och kräva dem på hyran de inte betalt men som de anser sig ha betalt i förskott vilket ledde till detta hot om att skicka faktura.
 
Nja, det är väl ganska relevant vad som föregått detta agerande. Det måste vara ganska lätt att kontrollera om det är betalt eller inte - insättning på konto? Kvitto? Eller är det bara kontanter i handen? Om alla "affärer" er emellan skötts via kontant betalning så är det märkligt om det plötsligt sker med en faktura.
Jag tar inte ställning för någon i detta fall eftersom jag inte vet, men min erfarenhet säger att det ofta är en lång räcka händelser där det ena leder till det andra och som sedan leder fram till ett avgörande som ryckt ur sitt sammanhang låter ganska konstigt.

Hur kan det vara relevant?

Man har ett kontrakt och har inte betalat in sin hyra som är kontraktsbunden att göra.

Man fakturerar ett jobb man inte blivit tillsagd att göra och inte har en beställning eller kontrakt på.

Det finns en anledning till att de vill fakturera men det är ju knappast en ursäkt till att gör det.
Hämndaktioner finns med i sammanhanget men behöver ju inte vara relevant för problemet med en faktura som kommer.
Man kan ju ogilla TS hur mycket som helst och anse att hon är ett riktigt nöt men det går ändå inte att fakturera något man inte blivit tillsagd att göra bara för att någon annan är dum.
 
Nja, det är väl ganska relevant vad som föregått detta agerande. Det måste vara ganska lätt att kontrollera om det är betalt eller inte - insättning på konto? Kvitto? Eller är det bara kontanter i handen? Om alla "affärer" er emellan skötts via kontant betalning så är det märkligt om det plötsligt sker med en faktura.
Jag tar inte ställning för någon i detta fall eftersom jag inte vet, men min erfarenhet säger att det ofta är en lång räcka händelser där det ena leder till det andra och som sedan leder fram till ett avgörande som ryckt ur sitt sammanhang låter ganska konstigt.

Så länge sakuppgifterna stämmer så är bakomliggande uppgifter irrelevanta. Det spelar mindre roll om vi känslomässigt håller med den ena eller andra parten. Givetvis om TS ljuger om omständigheterna så blir det inte relevanta svar. Finns det avtal på stallstädningen och TS försöker kräva hyror utöver avtal eller stallplatserna är uppsgda pga allvarliga brister och det föreligger en tvist så stämmer givetvis inte svaren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 359
Senast: Cattis_E
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 640
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 595
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej Varnar nu för att detta kan bli lite långt. Men jag behöver VERKLIGEN hjälp & råd nu! :cry: Jag har stått med min häst i samma...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 819
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp