Kraft osv på bete

Problematisk

Trådstartare
Ger ni era hästar kraftfoder, mineraler eller annat när de går på bete? Vad och varför, isåfall?
Ingen aning om ifall man brukar eller kan analysera bete, men jag vet iallafall inget om det som är aktuellt för mina hästar, så jag kan ju inte räkna ut en foderstat som man brukar göra...
 
Jag förstärker med selen och salt. För att få i Fröken detta så krävs en näve pellets och två nävar havre (obs, jag har riktigt små händer) och det får det vara värt. Fröken är inte lättfödd och det lilla 'extra' som kraftfodret tillför i detta fall är, för mig, oväsentligt. Kraftfoder i sig skall inte heller behövas, så länge de inte faller ur. Massor av mat att äta, och massor av tid att äta på.

Förr om åren har vi använt betfor, men hon tar så himla lång tid på sig att äta och blir ALDRIG klar!

Ska också tillägga att vi har ganska bra koll på mineralbalansen i betet då det regelbundet tas hö (som analyseras) på dessa fält. Då får man ett hum om hur det ser ut.
 
Ger mineraler och salt just nu. Har min saltsten hängande i ett snöre ganska högt, så den är jobbig för dom att slicka på. Min häst äter upp den annars.

Ger kraft om jag behöver mer energi.
 
Eftersom vårt hö kommer från samma marker som hästarna betar, och höet analyseras, så vet jag ungefär vilka mineraler som saknas/behöver balanseras upp, så de får magnesium, selen och en müsli som innehåller en del zink. Allt blandas tillsammans med en näve mash, lite salt och vatten och de slurpar glatt i sig efter ridturen!
 
Ökar på lite nu jämfört med vintern, då jag upplever att han behöver mer energi och för att inte falla ur då han går ute dygnet runt. Så dels får hästen stå inne ett par timmar om dagen och då får han en hink uppblött mat i krubban och sedan har han en beteskrubba så att han fodras i hagen morgon och kväll. Mineralsten har han i hagen.

Mindre lucernpellets (ca ½l torrt just nu) när han går på bete, då han inte tycker att det är lika intressant när han har så mycket gräs och så får han ca 1 l kraftfoder (lite olika men musli eller pellets med lite högre energi), ½l (torrt)mash och ½l havre. Det är egentligen i minsta laget men är ungefär vad jag kan övertala honom att äta när det ju finns grääääs :cautious:
 
Vi tar in och fodrar 2 åringen. I år när de är så torrt är de dåligt med mat ute så hon behöver extra. Hon får en halv liter granngården elit pellets.
 
Ger ni era hästar kraftfoder, mineraler eller annat när de går på bete? Vad och varför, isåfall?
Ingen aning om ifall man brukar eller kan analysera bete, men jag vet iallafall inget om det som är aktuellt för mina hästar, så jag kan ju inte räkna ut en foderstat som man brukar göra...
Det beror på vad du har för häst och hur mycket den motioneras.
De flesta hästar går ju upp i vikt på betet och behöver då endast tillskott av mineraler.
Hur mycket fodrar du din häst vintertid? Får den fri tillgång på ett bra hö på vintern och ändå behöver kraftfoder så kan man ju tänka att den kommer att behöva kraftfoder även på betet.
En del hästar blir tunnare på betet för att dom rör sig mer och har inte ro att vila ordentligt, speciellt om det är mycket insekter.
Men jag brukar släppa på betet och avvakta med kraftfoder. Hellre att hästen faller ur lite än att den blir för tjock. Ser jag att den faller ur så lägger jag till lite kraftfoder.
Men det går ju alldeles utmärkt att analysera betet likväl som att man analyserar sitt hö.
Plocka gräs från lite olika ställen på betet och skicka in på analys så har du ett svar inom ett par dagar 😊
 
Nu när det varit torrt så har den svårfödd fått 1,5kg lussern 0,5dl olja med mineraler och den andra lite för att blanda mineralerna med.
Häromdagen kom regnet så har jag börjar dra ner för den svårfödd och den andra fick på sig en betesreducerade och 1kg lussern och mineraler.
 
Saltsten och mineraler.
Ingen anledning att ge kraftfoder till hästar på bete - under förutsättning att de inte faller ur.
Min ena beteshage ser ut att ha jättedåligt med gräs. Dock är ytan ganska stor och de fjordingar som går där är lagom lättfödda så det är precis lagom.
Det blir nog för mycket mat när det kommit regn och börjar växa ordentligt. Men då får jag väl släppa lite fler hästar i den hagen så de håller det nere.
 
Ger en skvätt betfor ihop med linfröolja, selen, salt och linfrökaka. Det räcker gott åt mina småfeta ponnyhästar.
 
Mina får bara en näve proteinkoncentrat för att locka upp dom från gräshagen på kvällen. Kompisens tvååring får mera + att han går på bete mest hela tiden. Mina två lättfödda får bara gå några timmar på em/kvällen, sen är det magert bete som gäller och max 1 kg hö resten av dygnet.
 
Har två väldigt lättfödda damer, Welsh Cob och Appaloosa. Dom går på magert, torrt!!!, bete, saltsten med selen och får hö som tillskott. Inget kraftfoder alls. Vi skulle verkligen behöva regn! :cautious:...en vall verkar ok att slå snart och då får hästarna gå dit sen. Är något bättre bete där...
 
Jag ger utifrån individ och behov helt enkelt, inkl kvaliteten på betet.

Alltid selentillskott året runt .
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 656
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp