Bukefalos 28 år!

Kraftfoder till svårfödd häst.

Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Vi har väldigt goda erfarenheter av Hippo Alfa. Främst för att det är smakligt, vår svårfödda är otroligt kräsen och matvägrar totalt om det inte passar. Och han kan matvägra länge (veckovis), vilket gör att mödosamt hopsparade kilon bara rasar av. Alfan är tydligen suveränt god, den har en god andel grönmjöl (snällt mot magen) och vi har fått väldigt goda resultat.

Vi har t o m kunnat lägga på lite olja när det har behövts, det har slunkit ner ändå.
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Tack för alla svar!

Skulle jag kunna behålla den foderstat jag har och bara lägga på hippa alfa? och ev lite olja när han har boxvila? ( äter väldigt dåligt då ).
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Jag hade ersatt kornkrossen med Alfa. Och jag tror faktiskt att Alfan slinker ner även under bovilan, så slipper du olja
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Tack så jättemcket!!
Jag ska åka och leta foder idag, ska se om jag hittar Alfa.

Nu har han haft boxvila 2v och ska stå minst 1v till, och har nu börjat matstrejka..
Han äter hö, men inte så mycket.
Kraftfoder äter han inte alls, får bara i honom morötter.
Så jag ska köpa alfa och se vad han säger.
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Precis som vårt monster. Rucka det minsta på rutinerna, och man tappar 100 kg häst direkt. Det är så man sliter sitt hår.

Roten till framgång har för oss varit att göra så små förändringar som möjligt med maten. Därför har vi nu ett foder som äts oavsett boxvila eller full träning, det är bara mängden som varierar. Alfa pasar perfekt då, tränar han hårt får han olja till det (vilket faktistk accpteras - oftast).

Anledningen till att han är kinkig tror jag faktiskt är just att han är känslig i magen, och då är det ju ännu viktigare att ha så få fodersorter som möjligt och så få förändringar det går.
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

jag har ett varmblod på ca 1,55 som har jätte jätte svårt att gå upp i vikt och det är extra jobbigt nu när han fäller päls. han har även (innan min tid)haft problem med magen och foderstrupsförstoppning så jag vågar inte mixtra så mycke med hans foderstat. han är avmaskad och tänder är kollad och han får ett bra grovfoder..
han får fritillgång på grovfoder.. 1kg grön kraft musli.. 0,5kg betfor ska åka i morgon och köpa lusern ,sojaolja och b vitamin åt honom.... vad tror ni om de?mvh veronica
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Ja precis, han faller ur direkt, han börjar bli insjunken bak..
dessutom är han väldigt känslig i magen och får ganska lätt kolik.
Så när han står på box får han 1dl Paraffinolja varje dag.

Jag har köpt Hippo Alfa idag och jag kan meddela att han äter!!
Han vill faktiska ha mer!
Det är lusern han ratar, jag provade att blanda alfa, betfor och korn när jag såg att han gillade alfa, och han åt upp det!.
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Har du använt dig av uppblött lucernpellets? Ingen av mina hästar har någonsin gillat just pelletsen, därav min undran. Däremot går det hackade strået jättebra. Men om du nu har hittat ett annat foder han gillar så är det ju kanon! :laugh:

Hoppas han lägger på sig lite nu med den nya maten! Inte roligt för han att vara så smal, och inte för dig heller med tanke på hur kritiska människor kan vara som inte vet de bakomliggande orsakerna. :crazy:
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

*ursäkta men jag kapar tråden lite..*:o

Vad tycker ni om min pålla? Bilder från i vintras och nu (tänk på att hon hade rejäl vinterpäls då dock) Får inte riktigt ordning på hennes vikt då hon gick för länge med föl vid sidan..(då hon var extremt överviktig i höstas så trodde jag inte att hon skulle ha några problem med att låta dom gå ihop,hon rasade väldigt fort.)hon var dessutom sjuk en lång period (vet ej vad,ALLA prover som går att ta är tagna inkl träck) Nu får jag helt enkelt inte upp henne (hoppas på betet) hon har sen jag började märka viktnedgången fått rejält med kraft samt lucern och fri tillgång på hö. (krafft groov,betfor,olja,multivitamin,vetekli,kalk,krafft sport,fri tillgång på lucern nattetid) Några förslag? Hur illa är det? Jag börjar känna mig hemmablind..Hon är fri från symptom nu.Men har varit pigg och fräsch hela tiden (Hon hade ödem under haka och buk,lätt hosta och rinniga ögon,aldrig feber eller likn)

http://www.pixbox.se/alb1049542
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Inget blodprov efter mask,bara träckprov som vet tog och skickade in..
Men blodprov för infektion är taget samt virus, borrelia erlichia och en massa andra som jag faktiskt har glömt vad dom var för..
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Jag lägger det i blöt tillsammans med betfor några timmar innan.
Hackat har jag inte provat, vet inte om han äter det eftersom han inte orkar äta så mycket hö som han behöver.

Alfan har jag oxå lagt i blöt, hur brukar ni göra, ger ni torrt eller blött?
han äter båda.
 
Sv: Kraftfoder till svårfödd häst.

Nu har jag lagt in bilderna, dessa kort är tagna dagen efter han kom hem från strömsholm.

CIMG1574.jpg


Och såret:
CIMG1585.jpg



Han äter sin Alfa blandat med lucern väldigt bra, han får nu 3ggr/dag och äter upp allt.
Hoppas såret läker så han kan gå ut på betet med de andra snart och han hittar massa saftigt gräs och äta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 905
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 007
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp