Bukefalos 28 år!

Kraftfoder till unghästar

Amk

Trådstartare
Mitt hö har en kvot på 5, och enligt beräknig behöver unghästen en kvot på 6.

Men hur mycket kraftfoder ska man trycka i dem egentligen? För mig låter flera kg korn/havre/lusern jättemycket? Med tanke på att hästar ju faktiskt bara äter gräs i det naturliga livet sas... Sen kan man ju inte få i dem hur mycket hö som helst, men som sagt så har jag svårt att se att det skulle vara bra med flera kg...?
 
Sv: Kraftfoder till unghästar

Om du väljer ett mera koncentrerat kraftfoder med en högre kvot än rena spannmål så behöver du inte ge lika stora mängder för att höja kvoten i totalfoderstaten.
 
Sv: Kraftfoder till unghästar

Så lite kraftfoder som möjligt till unghästar förstås. Men med en kvot på 5 ska du inte behöva lassa på så värst mycket ifall du gör som pinky säger: köp ett färdigfoder med högre proteinhalt. Krafft Protein innehåller 330 gr SRP/ kg (jämför med havre som ligger på ca 80 gr SRP/kg). Den är min favorit. Då behöver du inte ge så stor mängd kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 762
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Habina
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 649
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp