Kraftfoder utan massa socker och lågt med stärkelse? Finns det ens?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy:
Har aldrig sett några officiella värden på hösilaget, men det sägs att det inte är jättehögt i protein iaf. Annars vet jag tyvärr inte.

Men i alla fall. Jag har tidigare gett Kraffts Mash Sensitive i kombination med ditos Lucernpellets. Har aldrig reflekterat något närmare över det tidigare. Men så idag fick jag för mig att lusläsa innehållsförteckningen på Mashen, och herregud vad mycket socker och stärkelse det är i den!! :eek: Just sockerprocenten hittade jag inte utskriven, men av innehållsförteckningen att döma lär den ju knappast vara låg, om vi säger så :grin:

Herren är ju 162 cm/ca. 570 kg, och går 6-7 dagar/vecka i dressyr på "lättklassnivå". Jag tycker han "ser bra ut i kroppen" som han är nu, men vill absolut inte att han går upp något. Idag äter han ca. 500 gr lucern och ca. 500 gr mash per dag. Lucernen tycker jag är bra, och den vill jag fortsätta ge i någon mån iaf. Däremot vill jag hitta någon ersättare till den (uppenbarligen) väldigt socker och stärkelsestinna mashen.

Så jag började med att titta på Kraffts hemsida, men tycker inte riktigt att jag hittade något som föll mig i smaken. Skulle möjligen vara Groov 60, eller Rider, men jag vet inte riktigt. Tycker det verkar vara mycket "sockerprodukter" i de flesta av deras foder....
Sen tittade jag på ett märke som hette Pavo, där verkade det mesta ha rätt låg sockerhalt, men samtidigt vara rätt stärkelse-stinnt istället.

Finns det ens något kraftfoder på marknaden som har låg stärkelse och sockerhalt? Önskar sockerhalt kring 5% och stärkelse så låg som möjligt, gärna runt/under 20%. Fodret bör inte heller ha tävlingskarens kan förtydligas!

Egentligen tror jag inte att det kanske gör mycket även om fodret skulle ha hög socker och stärkelsehalt, särskilt eftersom att jag bara tänker ge runt 500 gr/dag. Men känns ändå inte bra att proppa i honom massa socker och "skräp" om man inte måste....
 
Betfiber utan melass, dvs. speedi beet och kwikbeet innehåller 5% socker. All spannmål innehåller stärkelse så slutar du ge foder som innehåller det så slipper du stärkelsen.

Lucern finns även utan tillsatt melass och kan vara ett bra alternativ. Både betfiber och lucern räknas som grovfoder, inte som kraftfoder.

Ta reda på vad analysen på grovfodret faktiskt visar och räkna ut en foderstat. På hastsverige.se hittar du en massa information om hästar och foder och även en enklare foderstatsberäknare där du skriver in grovfodrets värden och det du ev. ger i övrigt. Det är det du inte ser på hästen, dvs mineralbalansen som är absolut viktigast att räkna på. Du ser om hästen får för lite protein eller för mycket energi (även om det idag inte finns någon anledning att låta hästen fara illa för att den inte får sina behov tillgodosedda) men du ser inte mineralbrister eller obalanser förren det är försent. Överskott av protein från grovfoder är inte farligt. Däremot proteinöverskott från kraftfoder kan ge problem och kan vara farligt.
 
Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy:
Har aldrig sett några officiella värden på hösilaget, men det sägs att det inte är jättehögt i protein iaf. Annars vet jag tyvärr inte.

Men i alla fall. Jag har tidigare gett Kraffts Mash Sensitive i kombination med ditos Lucernpellets. Har aldrig reflekterat något närmare över det tidigare. Men så idag fick jag för mig att lusläsa innehållsförteckningen på Mashen, och herregud vad mycket socker och stärkelse det är i den!! :eek: Just sockerprocenten hittade jag inte utskriven, men av innehållsförteckningen att döma lär den ju knappast vara låg, om vi säger så :grin:

Herren är ju 162 cm/ca. 570 kg, och går 6-7 dagar/vecka i dressyr på "lättklassnivå". Jag tycker han "ser bra ut i kroppen" som han är nu, men vill absolut inte att han går upp något. Idag äter han ca. 500 gr lucern och ca. 500 gr mash per dag. Lucernen tycker jag är bra, och den vill jag fortsätta ge i någon mån iaf. Däremot vill jag hitta någon ersättare till den (uppenbarligen) väldigt socker och stärkelsestinna mashen.

Så jag började med att titta på Kraffts hemsida, men tycker inte riktigt att jag hittade något som föll mig i smaken. Skulle möjligen vara Groov 60, eller Rider, men jag vet inte riktigt. Tycker det verkar vara mycket "sockerprodukter" i de flesta av deras foder....
Sen tittade jag på ett märke som hette Pavo, där verkade det mesta ha rätt låg sockerhalt, men samtidigt vara rätt stärkelse-stinnt istället.

Finns det ens något kraftfoder på marknaden som har låg stärkelse och sockerhalt? Önskar sockerhalt kring 5% och stärkelse så låg som möjligt, gärna runt/under 20%. Fodret bör inte heller ha tävlingskarens kan förtydligas!

Egentligen tror jag inte att det kanske gör mycket även om fodret skulle ha hög socker och stärkelsehalt, särskilt eftersom att jag bara tänker ge runt 500 gr/dag. Men känns ändå inte bra att proppa i honom massa socker och "skräp" om man inte måste....
Jag tycker om granngårdens fiber till hungriga hästar. Nu kanske det i te har det du kräver men jag har för mig att jag jämförde med Pavo bla. När jag började använda detta. Det är stora pellets så de blir liksom nöjda även om de är hungriga typer av häst men det är rätt stora portioner så jag vet inte om det är billigare egentligen. Dessutom är det faktiskt skapligt pris. De är populära i min affär. Känns som det är mycket matutfyllan i dessa pellets.
 
Granngårdens har flera av sina egna produkter som ligger lågt i socker och stärkelse. Bla deras Protein koncentrat och Protein special. Även Hippo har några som ligger lågt.
 
De allra flesta hästar behöver inte något kraftfoder alls.
Dräktiga och digivande hästar, och extrem prestationshästar som t.ex. ardenner i dagligt hårt jordbruksarbete som dessutom på individnivå råkar vara svårfödda kan behöva tillskott.

Men som flera redan sagt: enda sättet att veta vad, och hur mycket tilskott som behövs är att räkna ut en foderstat.

Grunden i att räkna ut en foderstat är analyserat grovfoder...
Analysen bör (ska) vara inklusive mineraler, ofta men inte riktigt lika ofta, behövs inga generella mineraltillskott, utan man kan bara behöva justera vissa kvoter litegrann.
 
Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy:
Har aldrig sett några officiella värden på hösilaget, men det sägs att det inte är jättehögt i protein iaf. Annars vet jag tyvärr inte.

Men i alla fall. Jag har tidigare gett Kraffts Mash Sensitive i kombination med ditos Lucernpellets. Har aldrig reflekterat något närmare över det tidigare. Men så idag fick jag för mig att lusläsa innehållsförteckningen på Mashen, och herregud vad mycket socker och stärkelse det är i den!! :eek: Just sockerprocenten hittade jag inte utskriven, men av innehållsförteckningen att döma lär den ju knappast vara låg, om vi säger så :grin:

Herren är ju 162 cm/ca. 570 kg, och går 6-7 dagar/vecka i dressyr på "lättklassnivå". Jag tycker han "ser bra ut i kroppen" som han är nu, men vill absolut inte att han går upp något. Idag äter han ca. 500 gr lucern och ca. 500 gr mash per dag. Lucernen tycker jag är bra, och den vill jag fortsätta ge i någon mån iaf. Däremot vill jag hitta någon ersättare till den (uppenbarligen) väldigt socker och stärkelsestinna mashen.

Så jag började med att titta på Kraffts hemsida, men tycker inte riktigt att jag hittade något som föll mig i smaken. Skulle möjligen vara Groov 60, eller Rider, men jag vet inte riktigt. Tycker det verkar vara mycket "sockerprodukter" i de flesta av deras foder....
Sen tittade jag på ett märke som hette Pavo, där verkade det mesta ha rätt låg sockerhalt, men samtidigt vara rätt stärkelse-stinnt istället.

Finns det ens något kraftfoder på marknaden som har låg stärkelse och sockerhalt? Önskar sockerhalt kring 5% och stärkelse så låg som möjligt, gärna runt/under 20%. Fodret bör inte heller ha tävlingskarens kan förtydligas!

Egentligen tror jag inte att det kanske gör mycket även om fodret skulle ha hög socker och stärkelsehalt, särskilt eftersom att jag bara tänker ge runt 500 gr/dag. Men känns ändå inte bra att proppa i honom massa socker och "skräp" om man inte måste....

Vitafor Derby blir en utmärkt mash om man blötlägger den, 7,6% i stärkelse och 10% socker!

Vitafor Lucern är lucernpellets utan några tillsatser, varken melass eller annat bindemedel!
 
Vad du i första hand behöver, är att se analysen och därefter ta beslut om hästen verkligen behöver kraftfoder alls.

Vill du ge så lite "onödigt skräp" som möjligt så vore det väl perfekt om den klarar sig på bara grovfoder? Och har du analysen, så att du med säkerhet vet vad den får i sig, så är det lättare att se vad som faktiskt behövs och därmed eliminera "onödigt skräp".
 
Vill du ha ett blötläggningsfoder så har granngården både betfiber mix med 6% socker, 9% stärkelse och betfiber elit med 5% socker, 11% stärkelse.
 
Det blir ju lite "sila mygg och svälja kameler" kan jag tycka när man börja peta i innehållet i något som hästen äter väldigt lite av och sedan har man ingen aning om vad innehållet är i det fodret som hästen äter mest av d v s grovfodret. Grundtanken med lite socker och stärkelse är för all del god i sig. :D
 
Tack för all bra input! :up:
Anledningen till att jag ändå vill ge lite är dels som "krubbskrammel", men också för att ha något att blanda hans hovtillskott i. Har inte provat, men tror inte att han skulle uppskatta om man tryckte in en sked med enbart det i munnen på honom :p

Har inte heller något emot att det är en del socker och stärkelse i, jag menar det heter ju kraftfoder för en anledning. Tänkte mer att jag skulle undvika de värsta "bomberna" av dem 2 ovan nämnda substanserna...
 
För det syftet skulle jag ge havre, som brukar anses vara det bästa kraftfodret för hästar. Dessutom billigt om man jämför med processat foder.
Jo, har tänkt på det. Och han får 1 näve/dag, men jag tycker att det "sätter sig för mycket i huvudet" om man ger mycket mer. Typ färdigfoder med lite havre i är okej, men att ge 500 gr ren havre hade nog blivit...."Intressant", om vi säger så :grin:
 
Jo, har tänkt på det. Och han får 1 näve/dag, men jag tycker att det "sätter sig för mycket i huvudet" om man ger mycket mer. Typ färdigfoder med lite havre i är okej, men att ge 500 gr ren havre hade nog blivit...."Intressant", om vi säger så :grin:

Det där har inte gått att bevisa vetenskapligt och borde således kunna avfärdas som en myt. Dessutom om det bara ska vara krubbskrammel och du ändå inte har någon analys på grovfodret, varför behöver du ge ett halvkilo?
 
Jo, har tänkt på det. Och han får 1 näve/dag, men jag tycker att det "sätter sig för mycket i huvudet" om man ger mycket mer. Typ färdigfoder med lite havre i är okej, men att ge 500 gr ren havre hade nog blivit...."Intressant", om vi säger så :grin:

Har du provat och vet att din häst reagerar så på havre?

Själv tycker jag att det är rätt mycket myt att hästarna brinner i skallen av havre. Min som rids ungefär motsvarande som din får 2-3 kilo havre om dagen när han är i kondition. Likaså förra hästen - även döttrarnas ponnyer åt ca 2 kilo havre. Även den som var het som en spis, men mängden havre gjorde aldrig någon skillnad. Däremot så tycker jag att havre är ett perfekt energitillskott i foderstaten.
 
Det där har inte gått att bevisa vetenskapligt och borde således kunna avfärdas som en myt. Dessutom om det bara ska vara krubbskrammel och du ändå inte har någon analys på grovfodret, varför behöver du ge ett halvkilo?

Jag vet inte, känns bara som en lagom mängd. Är inte jättenoga på grammet heller, men runt 500 gr brukar jag ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 077
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 563
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp