Kraftfoder utan massa socker och lågt med stärkelse? Finns det ens?

Har du provat och vet att din häst reagerar så på havre?

Själv tycker jag att det är rätt mycket myt att hästarna brinner i skallen av havre. Min som rids ungefär motsvarande som din får 2-3 kilo havre om dagen när han är i kondition. Likaså förra hästen - även döttrarnas ponnyer åt ca 2 kilo havre. Även den som var het som en spis, men mängden havre gjorde aldrig någon skillnad. Däremot så tycker jag att havre är ett perfekt energitillskott i foderstaten.

Ja, har råkat ge 500 gr en gång. Om vi säger såhär, det var väl ingen total katastrof, men det är inget jag kommer göra om heller....:angel:
Lite have, typ en näve, eller kanske t.om. lite mer, är helt okej och funkar bra. Men tycker det "sprakar" väl mycket om man ger mer än så.
 
Själv tycker jag att det är rätt mycket myt att hästarna brinner i skallen av havre. Min som rids ungefär motsvarande som din får 2-3 kilo havre om dagen när han är i kondition. Likaså förra hästen - även döttrarnas ponnyer åt ca 2 kilo havre. Även den som var het som en spis, men mängden havre gjorde aldrig någon skillnad. Däremot så tycker jag att havre är ett perfekt energitillskott i foderstaten.
Det är ingen myt, I know... Men, jag kan hålla med om att havren beskylls för betydligt fler problem än den orsakar...
Den gule jag tävlade för många herrans år sedan, flippade ur totalt om jag bytte ut ett halvkilo kornkross mot dito havre. Han fick då totalt 3-4 kg korn. Så det var inte mängden foder han flippade på, utan just när en del av det var havre.
Jag berättade för ägaren efter mig, de provade sig fram och kom fram till samma slutsats.
Jag har däremot också haft andra hästar som klarat både 5 och 7 kg havre/dag utan problem.
 
Oh, det visste jag inte! Trodde det var runt 500 gr det började "göra något" på en häst av den kalibern...

Alltså. Foder är till för att täcka en hästs (eller människas, osv) behov av energi, protein och fett samt mineraler, vitaminer och andra viktiga ämnen.
Grunden i en hästs foderstat är grovfoder. Hö, gräs, ensilage, lusern eller annat stråfoder.
Om innehållet i det fodret inte täcker upp hästens behov, relaterat till arbete och ålder samt ras, då kompletterar man med kraftfoder.

För mycket foder, eller felaktig utfodring kan vara direkt skadligt (men ofta blir de mest feta).

Vad är det du menar med "göra något"?
Hur mycket grovfoder äter hästen? 0,5 kg kraftfoder borde bli en ganska låg andel av dess totala foderintag..
 
Det är ingen myt, I know... Men, jag kan hålla med om att havren beskylls för betydligt fler problem än den orsakar...
Den gule jag tävlade för många herrans år sedan, flippade ur totalt om jag bytte ut ett halvkilo kornkross mot dito havre. Han fick då totalt 3-4 kg korn. Så det var inte mängden foder han flippade på, utan just när en del av det var havre.
Jag berättade för ägaren efter mig, de provade sig fram och kom fram till samma slutsats.
Jag har däremot också haft andra hästar som klarat både 5 och 7 kg havre/dag utan problem.

Fast ett exempel är inte mycket till grund att stå på tycker jag. Det är det jag vänder mig emot - så extremt många som tror att havren är problemet - visst det kanske det är i enstaka fall - men jag tror att i de allra, allra flesta fall inte har det minsta med saken att göra.
 
Alltså. Foder är till för att täcka en hästs (eller människas, osv) behov av energi, protein och fett samt mineraler, vitaminer och andra viktiga ämnen.
Grunden i en hästs foderstat är grovfoder. Hö, gräs, ensilage, lusern eller annat stråfoder.
Om innehållet i det fodret inte täcker upp hästens behov, relaterat till arbete och ålder samt ras, då kompletterar man med kraftfoder.

För mycket foder, eller felaktig utfodring kan vara direkt skadligt (men ofta blir de mest feta).

Vad är det du menar med "göra något"?
Hur mycket grovfoder äter hästen? 0,5 kg kraftfoder borde bli en ganska låg andel av dess totala foderintag..

Jo, det är jag med på. Problemet är ju som sagt att det, vad jag vet, inte finns någon officiell analys på detta hösilage.
Han äter 11 kg hösilage dag, fördelat 2-1-3-5. På morgonen får han 1 näve havre, på eftermiddagen får han sin hink med 500 gr lucern och hovtillskott. Ger ju nu också mash i den hinken, men skulle vilja ge något som inte har fullt så mycket stärkelse och socker i. Inte för att han verkar lida av det, absolut inte, men när jag blev varse mängden socker och stärkelse höll jag på att sätta mjölken i halsen :eek: Som jag också tidigare skrev, har jag ingenting emot socker och stärkelse så, men när det är i höga mängder känns det lite väl mycket :)
 
Fast ett exempel är inte mycket till grund att stå på tycker jag. Det är det jag vänder mig emot - så extremt många som tror att havren är problemet - visst det kanske det är i enstaka fall - men jag tror att i de allra, allra flesta fall inte har det minsta med saken att göra.

Fast nu hade hon ju testat på sin häst och upplevt att de inte var bra så då kan hon väl få leva vidare med det. Jag kan inte heller min häst mer än 1 dl havre då han blir jättestirrig direkt. Men då kan man ge annat istället.

@Dressyrtjejen_97 Min får 1 dl betfor när han ska ha tillskott. Så de går att få i honom vad han ska ha. Det räcker gott tycker jag. Varför ge mer än som behövs liksom? ;)
 
Fast ett exempel är inte mycket till grund att stå på tycker jag. Det är det jag vänder mig emot - så extremt många som tror att havren är problemet - visst det kanske det är i enstaka fall - men jag tror att i de allra, allra flesta fall inte har det minsta med saken att göra.
Jag håller med om att ett exempel inte är mycket att stå på. Men det finns många som vittnar om samma sak.
Men, som sagt, jag håller också med om att många ger havren skulden för allt möjligt...
 
Varför ge kraftfoder öht?? Det är oftast helt onödigt att ge en vanlig ridhäst kraftfoder och med tanke på riskerna är det väldigt märkligt att folk fortsätter trycka i sina hästar stora mängder stärkelse och socker.

Komplettera med melassfri lusern och betfiber (båda är grovfoder!) om inte höet räcker till eller om du vill ha något att blanda mineraler i.
 
Min fångponny får (pyttelite) Pavo-Natures best. Det är inte så farligt mycket socker och stärkelse i det.
St hippolyt har också en sort som ligger väldigt lågt i socker och stärkelse.
 
Om man bara behöver få lite pyssel till hästen för att det finns ett nödvändigt tillskott som annars inte äts, så räcker väl en t.ex. näve strålusern och en halv skivad eller hackad morot för att göra det smakligt?

Det tricket går i alla fall mina hästar på...

Det enda jag gått bet på, vilket lurendrejeri jag än försökte använda, var att ge en tillfällig sällskapshäst foderjäst när den var lite lös i magen. När det fanns foderjäst i byttan totalvägrade den. Bakjäst gick bra...Utan morot men med lusern! Sällskapshästen blev snabbt bra i magen.
 
Jag ger betfibermix. 1 dl (torrt) till ponnyn och 2 dl (torrt) till stora hästen. Sen kan man hälla i mineral och vitamin och vad det nu är och det slinker ner. Och ger knappt någon MJ att tala om.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 521
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 077
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 563
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp