Kraftfoder utan massa socker och lågt med stärkelse? Finns det ens?

Jag föredrar oxå att ge lusen och/eller betfiber om höt inte räcker, nackdelen är att båda dessa foder innehåller mycket kalcium och lite fosfor så där måste man se upp beroende på hur mycket hästen får och hur värdena på höt ser ut när det kommer till dessa mineraler.
 
Steg ett- se till att ordna en analys på grovfodret så du har ett hum om vad du behöver tillsätta för krafftfoder. Därefter kan du utreda vilka alternativ du har så det stämmer in näringsmässigt och mineralmässigt. Har hästen dessutom hovbekymmer är det viktigt att veta vad du ger ifall något behöver tillsättas. Det kostar inte mycket att analysera och man brukar bli förvånad över resultatet. Googla på grovfoderanalys så får du hjälp. Vem som helst som kan följa instruktioner kan skicka in det och det kommer öka din hästs välbefinnande!
 
Krafftfoder eller inte?? Jag skrotade allt krafftforder för ett år sedan, pga en tarmflora som behövde reinstalleras :o Och har inte börjat igen. Blev nyfiken och kollade billder från nu och ett år sedan. Vilken skillnad :d Okej, han har också blivit ett år äldre, men ridmässigt så har han gått mindre i år än förra året pga skador. :crazy:
Hans vinterfoderstat är: ca 10 kg hö + 1 kg lucerne + vitaminpiller samt fritt hö i hagen.
Sommar: ca 4 kg hö + vitaminpiller och gräshage 8 timmar/dag.

Han har aldrig varit så blank i pälsen om han är nu och ser väldigt hälsosam ut. Så jag kommer inte att gå tillbaka till krafftfoder så länge han inte saknar energi, och det kommer nog aldrig att ske ;)

Men jag vet också att det var enbart för att jag var TVUNGEN till att sätta honom på diet utan krafftfoder rent hälsomässigt, annars hade det nog aldrig tänkt tanken att min stora energiska häst kunde leva utan krafftfoder. Så jag har ingen gloria jag kan putsa här. :)
 
Krafftfoder eller inte?? Jag skrotade allt krafftforder för ett år sedan, pga en tarmflora som behövde reinstalleras :o Och har inte börjat igen. Blev nyfiken och kollade billder från nu och ett år sedan. Vilken skillnad :d Okej, han har också blivit ett år äldre, men ridmässigt så har han gått mindre i år än förra året pga skador. :crazy:
Hans vinterfoderstat är: ca 10 kg hö + 1 kg lucerne + vitaminpiller samt fritt hö i hagen.
Sommar: ca 4 kg hö + vitaminpiller och gräshage 8 timmar/dag.

Han har aldrig varit så blank i pälsen om han är nu och ser väldigt hälsosam ut. Så jag kommer inte att gå tillbaka till krafftfoder så länge han inte saknar energi, och det kommer nog aldrig att ske ;)

Men jag vet också att det var enbart för att jag var TVUNGEN till att sätta honom på diet utan krafftfoder rent hälsomässigt, annars hade det nog aldrig tänkt tanken att min stora energiska häst kunde leva utan krafftfoder. Så jag har ingen gloria jag kan putsa här. :)

Lite nyfiken varför du "inte skulle tänkt tanken" innan? Var det för hullet, eller för att du trodde att han inte skulle ha energi nog utan kraftfoder?

Jag är bara nyfiken. Jag ger kraftfoder om det behövs, men då är det uteslutande de som är för tunna på fritt silage med bra värden, då får man helt enkelt ge kraftfoder för att få i dem mer MJ i koncentrerad mängd. Men pigghets/energi/orkmässigt har jag aldrig tänkt att kraftfoder behövs, de med inbyggd turbo brukar ha det oavsett.
 
@Alexandra_W
Det är väl eftersom jag har blivit lite "fördanskad".:) Här i Danmark är krafftfoder lika viktigt som grovfoder i Sverige. Eller har varit, det börjar faktiskt att bli bättre. Men krafftfoder har alltid varit något hästarna ska ha, utan att man har tänkt så mycket över varför. Det är också (igen har varit) svårt att få tag på grovfoder i bra kvalitet i DK. Så här ökar man hellre krafftfoder istället för grovfoder. Dålig vana, tror jag. Det roliga är att när jag flyttade min häst till ridcentret där han står nu, fodrades med wrap, havre och fullfoder. Min häst fick inte havre, han har liksom en egen inbyggd mycket välfungerande turbo :cool: Året efter var det ingen som fik havre mer, och jag köpte eget hö, eftersom jag inte tycke att 6 kg wrap om dagen var nog till min. Nu köper alla extrahö, och nu får min inte krafftfoder heller, och det är många i stallet nu som inte ger sina hästar krafftfoder längre. :idea: Men jag tycker att det är härligt att man börjar fokusera på ordentligt grovfoder och mycket mindre på krafftfoder.
Det enda negativa är att det börjar bli trångt om plats i landan, till allas höbunkar, vitaminhinkar och lucernepåsar. :meh: Var bättre när jag hade hela ladan för mig själv :rofl:
 
Jag var bara nyfiken som sagt. Har ju vänt i Sverige med, går man 15-20 år tillbaka fick nog nästan alla ridhästar kraftfoder - behov eller ej. Mina med. Och sen har det gradvis ändrats.

Vad är wrap? :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 077
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 563
Senast: Sunny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp