KRAFTIG fällning.

Monifa

Trådstartare
Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät och fin. Något som den inte är nu när jag fläckvis på buken kan se huden.

Han är känslig för skav har jag märkt vid armbågarna utav gjorden men nu har han tappat i princip all päls där nackstycket på grimman sitter. Har garderat grabben med mängder av ludd etc.

Egentligen är väll avsaknaden av hår bakom öronen inget jag i normala fall skulle reagera på mer än att sätta dit ludd men det i kombination med kraftig fällning fläckvis över buken och ena flanken får mig att fundera på vad det beror på.

Kan det vara någon mask som är i farten?
Någon hudsjukdom?
Eller kliar han sig bara mot ett träd för att det kliar nu när han fäller?
Allergi?
Insekter?
Eksem?

Har inte bytt foder, han har denna helgen börjat gå ute om nätterna (går med greenguard dygnet runt men imorgon ska de börja gå i sandad hage dagtid & då utan grimma + greenguard för att minimera skavet), har inte nyligen bytt stall (1 månad sedan i och för sig).

Ingen skillnad på honom i övrigt, glad, pigg & vaken. Har bra aptit, ingen feber, fina slemhinnor.

Man + svans är orörda.


Buken, de mörkare partierna är där man ser huden igenom.


Ena flanken (på andra sidan ser det bra ut)

¨
Andra sidan, dålig bild men de mörkare partierna är likadana som andra sidan.

Han fäller något absurt just nu och pälsen bara rasar av, ger B-vitamin i pellets form.

Någon som har någon idé?
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Hur länge har du ägt honom? Har du hunnit vara med om någon vinterpälsfällning innan? Endel fäller ju så det blir kala. I övrigt har jag ingen idé alls :S
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Svårt att bedöma bara via bilder. Men han ser inte ut att vara helt kal utan mer att man skönjer huden under pälsen i fläckarna?

Men visst är han klippt? Min fjording blir lite allmänt "skabbig och fläckig" i fälltider på de klippta områdena. Pälsen som finns kvar har dessutom sämre kvalité tycks det eftersom den blir lite nött lättare.
Detta beror främst på att sommarpälsen tycks sätta fart och växa ut fläckvis samtidigt som han fäller de klippta vinterstråna.
Brukar se en klar förbättring inom ett par veckor.

Det om pälsförlusten bakom öronen tyder väl möjligen något mer på ohyra. Läs på om löss och pälsätare och kolla för säkerhets skull och kolla så att han inte har tecken på det.
 
Sv: KRAFTIG fällning.

kl

Mitt paintsto ser ut ungefär så där också. Hon fäller drösvis med päls och det är ritkigt kort under. Jag har snarare sett det som ett sundhetstecken att hon fäller av och att det är kort fin päls under. Tidigare år har hon fällt ganska rejält under ett par månaders tid. Det har gått fort med fällningen i år, kanske är därför? Min andra paint fäller också jättemycket just nu, man kan plocka stora nävar från honom. Quartern fäller inte lika mycket men hon har heller inte haft lika mycket/tjock vinterpäls som paintarna.

Mina hästar är inte klippta.
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Ohyra bakom öronen betvivlar jag på, kan inte se någon parasit i området och det kliar inte.

Läste runt lite i en stenålders tråd här på buke att det kunde vara så att de hade B-vitamin brist (även fast att de får tillskott på B-vit. ) då shy feed och krafft's b-vit inte innehåller nån b-vit grej som Emin's innehåller så ska ner och inhandla det idag :)
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Känner ägaren och tror han hade nämt den detaljen om det var så :P Han har inte blivit klippt innan där emot så det kan ju vara att det 'rubbar' nått :)
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Mitt sto fällde också något hemskt iår, såg inte klok ut! Tappade all päls vid flanken och på bogen, och hade kvar vinterpäls mitt på magen :grin: Hade vet ute som bedömde att det bara var att hon fällde eftersom hon var pigg annars och var glansig i pälsen.. Men det såg ut som att hon hade riktigt mycket skabb!

Nu är dock allt avfällt och hon ser helt normal ut.. Tog typ en vecka :p
Kan tillägga att hon inte var klippt, men har däremot aldrig haft så mycket päls som iår.. Ett fullblod!
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Det finns inga vetenskapliga bevis på att b vitamin behövs under en pälsfällning, än mindre att hästar titt som tätt skulle ha b vitaminbrist. B vitamin skapar hästen själv i grovtarmen. Får hästen bara en fungerande foderstat med tillräckligt med hö eller hösilage så tillgodoses behovet genom grovtarmsmekanismen.

Pälsfällning har hästar alls inget ont av..det går ypperligt för en häst att fälla päls. Det är att sätta ny päls som tar på krafterna. Och ny päls börjar hästar sätta typ runt nyår. Det är då man ska sätta in åtgärder så man förhindrar ev problem nu. MEN, din häst ser ju ut som en vanlig häst som fällt/fäller tycker jag. Har sett otaliga sådana där skinnet lyser igenom innan allt kommit i ordning.
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Själa päls-strået består av proteiner, så det är protein man bör tillföra om hästen verkar bli påverkad av pälsbytet. Bör göras efter nyår som sagt, men bättre sent än aldrig om det skulle behövas. Jag ger själv inga B-vitaminer alls eftersom hästen som sagt tillverkar det själv.
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Efter som att han gärna får ett bukomfång likt världens fetaste människa går han med greenguard dygnet runt och får ängshö som tillskott. Han har vart jätte fin i pälsen fram till nu (vet inte riktigt när han började glesna så dant i pälsen men han satte igång och släppte pälsen rejält för 1½ vecka sedan så det har gått fort)
 
Sv: KRAFTIG fällning.

Köpte in emin's B-vit idag, kör med det ett tag och ser om något händer :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa I vintras tappade Ruben päls, bara på ett ställe på sidan av kroppen. Ingen klåda och huden var inte irriterad. Det kom från ena dagen...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Bison
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 301
Senast: Mynta2
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 744
Senast: lil-sis
·
Hundhälsa Blä, belgarn kliar sig. Hela tiden. Imorgon ska vi till huddoktorn och försöka lista ut varför. Jag som har haft allergihund tror...
Svar
17
· Visningar
3 889
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp