Tja, det är en diskussionstråd och barnuppfostran är intressant ur olika vinklar? Det är väl det. Samma från ditt håll, vad försöker du säga? Att ni har konflikter och försöker hantera dem på olika sätt och diskutera dessa utifrån tråden gissar jag?Men du, jag förstår faktiskt inte riktigt var du vill komma? Jag skrev att jag tycker att det är en utmaning att applicera råden ur boken i praktiken, där det här var en utav anledningarna, och att verkligheten kan vara mer komplex än hur det kan låta i en bok. Jag har inte eftersökt råd, eller antytt att vår situation skulle speciell på något vis.
När du frågade om vi verkligen behöver ha nolltolerans så förklarade jag hur jag tänker. Hur vi bemöter pojkar och flickor i samhället skiljer sig åt och har ställt till det för framför allt flickor och kvinnor sedan mannaminne. Flickor har placerats mellan bråkiga pojkar i skolan för att skilja dem åt och trakasserier har avskrivits som ”retsamhet” eller att ”han gillar dig”. Det har lett män inte har behövt lära sig att de behöver bete sig och kvinnor har lärt sig att kompromissa med sina egna gränser. Jag försöker att sätta stopp för det här redan från start, i vårt hem. Jag vill signalera att hon inte behöver ta vad som helst från honom, och jag försöker signalera att han inte kommer undan med vad som helst. Detsamma gäller givetvis åt andra hållet också men det problemet har inte just vi. Jag har inte påstått att det här är ett problem för att han är en pojke. Problemet är att vi har en tendens att förvänta oss olika saker av pojkar och flickor som påverkar deras beteenden, och eftersom jag ser dessa tendenser hos våra barn redan nu så försöker jag hantera det. För mig blir det konstigt att inte kunna prata om det här utan att bli anklagad för att köna. Det är lite som att man inte skulle kunna prata om jämställdhetsproblem för vuxna utan att säga att man könar när man påstår att män gör mindre av hushållsarbetet.
Andra familjer kanske ser helt andra saker hos sina barn och då kan det säkert vara svårt att relatera till det jag skriver.
Så jag vet faktiskt inte vad det är du försöker säga mig. Att det är normalt? Ja, jag vet. Att han är 3 år och inte har förmågan att låta bli? Ja, jag vet. Att förskolan hade flaggat om det hade varit ett problem där? Ja, jag vet. Vi delar som sagt redan upp dem när vi kan. Vi försöker, faktiskt, att inte gräla med honom alls utan hitta andra sätt att avbryta situationer och.. i enlighet med boken som ändå är trådens ämne, ”fylla på hans flaskor.” Sedan vi bestämde oss för vad som finns i kategori A, och de andra kategorierna, har vi vänt på steken och pratar nästan uteslutande om: ”Jag tror att du kan! Vill du visa?”, eller ”Du är en så stor pojke nu som kan klä på dig själv!” i stället för att tjata och bråka om saker. Jag tycker en del saker börjar släppa, även om det är ett långsiktigt jobb. Jag tror, som jag skrev tidigare, att han försummats lite då hans syster har haft starka åsikter och styrt mycket, samtidigt som han plötsligt blivit större och fått en egen vilja. Men vi försöker ändra det.
Jag är nyfiken på vad du menar när du skriver att din treårings konfliktbeteende mot sitt syskon är könsstereotypt pojkigt. Jag tycker inte det går att jämföra med skolbarn eller vuxna alls nämligen. Javisst när de är lite äldre i förskolan (som syskonet kanske och äldre) men en treåring styrs ju mycket av sina stora, impulsiva känslor i stunden.
Det lät också som att du tyngdes mycket av de här syskonbråken samtidigt som de kan leka långa stunder ihop fint, och det kanske blir mindre tyngande om man kan tänka att noll ret är ouppnåeligt i alla syskonrelationer? Du har skrivit om att ni använder alla verktyg från böckerna men det ändå blir konflikter och att det kanske bara är tid (utveckling..) kvar nu. Jag minns att jag resonerat tidigare i någon tråd att det känns som att småbarn måste få gå igenom ett antal bråk, man kan kratta manegen och försöka undvika konfliktsituationer hur mycket man vill men de kommer ändå att hitta något att bråka om